Final Fantasy XIV: A Realm Reborn (PS4) - Fantaseren op de PlayStation 4 | Gamer.nl

Onze eerste stappen in de PlayStation 4-versie van A Realm Reborn voelen enorm vertrouwd aan. Dat is ook niet zo gek: het overzetten van de karakters die je in vorige versies hebt gebruikt is een fluitje van een cent. Voor we het weten loopt onze katachtige Miqo'te weer door de uitgestrekte wereld van Eorzea. Dit keer zitten we niet gekluisterd aan een monitor, maar onderuitgezakt op de bank.

Goochelen met vingers

Voor iemand die gewend is om MMO's op de pc te spelen, is dit niet de beste manier om te beginnen. Door met een oud personage van start te gaan heb je gelijk flink wat vaardigheden tot je beschikking en krijg je geen uitleg hoe je die moet gebruiken met een controller. Het vereist een hoop vingervlugheid om een uitgebreid spel als dit met het beperkte aantal knoppen van de DualShock 4 te besturen.

Final Fantasy 14: A Realm Reborn

De skills zitten verstopt achter snelknoppen, die je activeert met R2 en L2. Als je een van de triggers ingedrukt houdt, heb je gelijk de keus uit acht vaardigheden: vier op de actieknoppen en vier op de vierpuntsdruktoets. In totaal heb je dus zestien skills tegelijk onder je vingers, maar zelfs dat is voor een MMO natuurlijk niet genoeg. Met R1 ga je daarom naar de volgende set aan snelknoppen. Het systeem werkt op zich, als je er eenmaal aan gewend bent. Je moet wel een beetje onthouden welke vaardigheid je onder welke knop hebt gestald, anders komt je Cure straks net te laat of mist je aanval zijn doel.

Vooral het tanken, waarbij je moet zorgen dat alle vijanden zich op jou richten en niet op je healer, is soms knap lastig met de controller. Het constant schakelen tu en vijanden en vaardigheden om je party uit de problemen te houden vergt de nodige goochelkunst met je vingers. De PlayStation 4 biedt wel de mogelijkheid om een toetsenbord en muis aan te sluiten, maar daarmee is het idee van op de bank hangend spelen wel weer verdwenen.

Raak me aan

Nieuw in deze versie is de toevoeging van bewegingsbesturing via de touchpad van de DualShock 4. Het werkt als een soort vervanging voor de muis, zodat je snel dingen kunt aanwijzen en gebruiken. Zo is het een stuk makkelijker om snel een actieve quest te selecteren of even iets te bekijken op de kaart. Daarnaast werkt de grote knop ook als manier om tu en menu's te wi elen. Met een paar drukken op het touchpad switch je tu en je quests, de kaart of de chatbox.

Final Fantasy 14: A Realm Reborn

Een ander groot voordeel is het gebruik van Remote Play, zodat je op je Vita verder kunt spelen als iemand van de tv gebruik wil maken. De lettertjes zijn helaas wel een beetje klein op de handheld en de besturing werkt door het gebrek aan knoppen net niet zo lekker als op de console. Maar het functioneert prima als je in bed nog even snel wat spullen wil craften of hersenloos wat vijanden tot moes wil slaan.

Om van te smullen

Leg je deze nieuwste versie naast het kleinere broertje op de PlayStation 3, dan zijn de verschillen overduidelijk. De graphics zijn een stuk scherper en kunnen zich meten met de pc-versie. Het is natuurlijk geen Infamous: Second Son, maar voor een MMO waar zo veel andere spelers tegelijk in rondlopen ziet het er werkelijk fantastisch uit. Ook zijn de framerate-problemen van de vorige consoleversie onder handen genomen. Zelfs als we met tientallen anderen tegelijk aan het strijden zijn, blijft de game draaien als een zonnetje.

Voor de rest is het spel vrijwel identiek aan de andere versies. Dat is ook niet zo raar, aangezien je op dezelfde servers rondloopt als pc-gebruikers. Storend is wel dat de communicatie een beetje naar de knoppen lijkt te gaan. Niet iedereen wil een keyboard aan zijn console hangen, en met je controller typen is tergend langzaam. Het gevolg is dat er weinig meer gepraat wordt met elkaar. Vooral in de dungeons, waar je goed moet samenwerken, is dat een gemis. We hebben al meerdere pc-spelers horen klagen, maar voordat we ons antwoord hadden getypt waren ze al weg.

Final Fantasy 14: A Realm Reborn

Dat het spel verder identiek is, is alleen maar een voordeel. Zoals we in september al concludeerden is A Realm Reborn een prachtige game met een intere ant kla ensysteem, waardoor je met hetzelfde personage alle jobs kunt uitproberen. Het is wel echt een traditionele MMORPG: fetch-quests en opdrachten om een X aantal van vijand Y te verslaan vliegen je regelmatig om de oren. Met een berg content die je maanden bezig houdt en een hoop verschillende systemen om onder de knie te krijgen verveel je je echter geen moment. Final Fantasy XIV is daarmee in een klap een van de betere spellen op de PlayStation 4.