Review
Stranger of paradise

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is een koortsdroom

Een meme van een game

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

Het verhaal van Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is zó slecht dat het bijna weer goed wordt. Bijna, maar niet helemaal. Onder die lelijke koortsdroom gaat wel een interessant en diepgaand vechtsysteem schuil, wat de game uit de verdoemenis trekt.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Interessant en gelaagd vechtsysteem, boeiend gebruik van jobs, uitdagende baasgevechten
  • Minpunten
  • Bizar en niet te volgen verhaal, graphics overtuigen niet, saai leveldesign, herhalend in missies en vijanden
“Het enige waar ik om geef, is Chaos doden. Ik moet het. Het is geen hoop of droom. Het is als een honger. Een dorst.” Dit is daadwerkelijk de drijfveer voor hoofdpersoon Jack om het kwaad in de wereld te verdelgen. Hij heeft zelf geen idee waarom, hij is vooral heel boos. Het internet had gelijk toen ze de trailers van deze game tot memes omtoverden: het verhaal slaat helemaal nergens op.

Jack en zijn strijdmakkers ontmoeten elkaar voor het eerst voor de poorten van de stad Cornelia. Ash en Jed staan plotseling achter hem met donkere kristallen in hun hand. “Jij hebt er ook eentje, toch?” Jack gromt: “Ik weet alleen dat ik Chaos wil vermoorden!” Nou, dat willen Ash en Jed ook wel. Ze doen een krampachtige boks met zijn drieën en zijn voortaan vrienden voor het leven.

Campy

De game is totaal niet te volgen, zeker niet voor mensen die geen kennis hebben van het toch al zo vreemde verhaal van de eerste Final Fantasy uit 1987. Stranger of Paradise vormt daar namelijk een soort van prequel op, waarbij Jack de slechterik uit die legendarische game blijkt te zijn. Dat werd in de reclamecampagne al uitvoerig uit de doeken gedaan, ook al verklapt dat eigenlijk het einde van het spel.

Het enige voordeel van deze chaos, is dat het regelmatig zó slecht is, dat het bijna goed wordt. Zoals wanneer Jack iemand voor z’n kanis slaat terwijl die het plot probeert uit te leggen. Maar meestal is hij niet uit te staan. Zelfs Squall uit Final Fantasy 8 lijkt nog een gezellige kerel naast Jack.

Het helpt ook niet dat Stranger of Paradise nogal lelijk is. Het oogt als een game die aan het begin van de vorige consolegeneratie uitkwam, met personagemodellen die nauwelijks emoties overbrengen omdat ze bewegen als de Thunderbirds.

Wat wel bijdraagt aan het campy gevoel, is dat de hoofdrolspelers hun volledige uitrusting aanhebben tijdens de tussenfilmpjes. Onze Jack had daarom regelmatig een gleufhoed op tijdens zijn tirades. De lelijk geanimeerde gezichten van zijn teamgenoten werden gelukkig bedekt door een soort motorhelmen.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

Ook de levels zijn niet bijzonder mooi vormgegeven. Elke omgeving zou een ode moeten zijn aan eerdere Final Fantasy-delen, met bijvoorbeeld een grot uit deel 14 en een reactor uit deel 7. Die verwijzingen zijn zo liefdeloos gedaan, dat het sommige fans niet eens op zal vallen. Het is niet veel meer dan een vage achtergrond om je gevechten in af te werken.

Prima knokwerk

En wat schetst onze verbazing na alle bovenstaande klachten? Die gevechten zijn enorm leuk! Eigenlijk zou dat geen verrassing moeten zijn, want de game werd ontwikkeld door Team Ninja, de studio achter Nioh en Ninja Gaiden. Ze hebben hun expertise toegepast om een redelijk diepgaand en afwisselend vechtsysteem door te voeren.

Eerdere geruchten spraken van een Souls-achtige benadering van Final Fantasy, en dat is hier en daar voelbaar. Zo voer je lichte en zware aanvallen uit met R1 en R2, en zijn er savepunten waar je uitrust en je health potions weer aanvult, maar waarmee je verslagen vijanden weer laat respawnen. Ook zijn er uitdagende baasgevechten wiens patronen je moet doorgronden voordat je kans maakt op de overwinning.

Toch zijn de flitsende actie en snelle combo’s van groter belang en is het meer Devil May Cry dan Demon’s Souls. Naast ontwijken en blocken voegt Stranger of Paradise daar zijn eigen interessante twists aan toe. De Soul Shield is een interessante vondst, een soort schild dat je kort op kunt roepen en aanvallen van tegenstanders automatisch pareert. Dit schild kost wel stamina, dat je weer nodig hebt om te blocken. Dat maakt het een boeiend risico: een succesvolle Soul Shield brengt vijanden uit balans, maar als je hem te vroeg inschakelt blijf je weerloos achter.

Gaan met die baan

Ook de welbekende jobs uit de Final Fantasy-reeks worden hier uitstekend geïmplementeerd. Je neemt twee klassen mee naar elk gevecht en kunt daar razendsnel tussen wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld als magiër een vuurbal op je vijanden gooien, om daarna als ridder snel wat klappen uit te delen.

Je levelt vervolgens niet Jack als personage, maar alleen zijn jobs. Elk van die klassen heeft een eigen skill tree, met helemaal onderin de mogelijkheid om een nieuwe (en vaak betere) job vrij te spelen. Je moet meerdere jobs levelen om iets nieuws te ontgrendelen, wat je aanmoedigt om verschillende klassen uit te proberen. Om uiteindelijk een Sage te worden, moet je bijvoorbeeld met zowel de White Mage als de Black Mage gespeeld hebben.

Niet alle ideeën zijn even geslaagd. Door de constante stroom aan nieuwe uitrusting ben je elke vijf minuten nieuwe wapens aan het gebruiken en is het uitgebreide upgradesysteem volkomen overbodig. Ook is het vreemd dat optionele gesprekken met NPC’s verstopt zitten in een submenu. Niet dat je veel mist aan die houterige conversaties.

De actievolle gevechten weten Stranger of Paradise te redden van de ondergang, maar dat kan niet voorkomen dat het toch als een herhalingsoefening gaat voelen. De lineaire levels bieden weinig verwondering en het gebrek aan variatie in vijanden begint na een paar uur al op te vallen. De beschikbare zijmissies veranderen daar weinig aan. Dat zijn gewoon dezelfde levels met dezelfde vijanden, maar dan in een andere volgorde. De imposante baasgevechten zorgen nog voor de nodige spanning, maar lang voordat de credits na twintig uur rollen, is de klad er al wel ingekomen.

Er is wel genoeg content beschikbaar voor wie het vechtsysteem tot in de puntjes wil leren beheersen, met steeds hogere moeilijkheidsgraden die je tot het uiterste dwingen. Dan moet je wel nog langer Jack en zijn onuitstaanbare persoonlijkheid kunnen verdragen.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is vanaf 18 maart beschikbaar op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 5.

Dit artikel delen:

Lees meer

Worstel-rpg WrestleQuest onthuld Her Story-maker toont nieuwe game Immortality
13

Reacties op: Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is een koortsdroom

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Lavalera

    • 17 maart 2022 09:26
    Ik vermaak me echt prima met het spel. Door de demo wist ik wel dat het grafisch erg achter loopt en het verhaal eigenlijk niet echt aanwezig is. Dit spel heb ik vooral gekocht voor de dmc achtige combat en op dat vlak levert het prima kwaliteit af zoals Erik hier beschrijft. Denk dat je met dit spel ook niet echt moet kijken naar de cijfers die gegeven worden. Of je vind het niets door de graphics en het dunne verhaal of je kan daar door heen kijken en je hebt een prima actie game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 17 maart 2022 09:30
    Square enix maakt nog geen indruk. Gameplay wise was Guardians of the Galaxy niet echt interessant vond ik. Nou Babylon Gall is een misser, nu deze game die niet zo goed is. Ook ziet Forspoken er nog niet denderend uit. Het moet echt even beter bij Square enix.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 17 maart 2022 11:52
    @Snoop213 babylon's fall en deze game zijn alleen uitgegeven door square. Die games zijn gemaakt door platinum games en team ninja van Koei tecmo. Dus daar heeft square maar beperkte invloed op. Guardians is wel van eidos dus square zelf maar krijgt lovende kritieken en wordt zelfs vaak genomineerd voor awards. Dus dat is niet dat de game slecht is, jjij vindt het niets aan. For spoken kan je nog weinig over de kwaliteit zeggen omdat die nog niet uit is. Ik snap alleen niet dat mensen zo negatief zijn over de trailers ik word er juist wel enthousiast van. Maar goed even afwachten hoe die wordt als het live gaat. Maar bij Square als developer heb ik geen twijfels dat het wel goed komt. Ze hebben ook met Endwalker een uitbreiding van ffxiv uit gebracht die een 92 meta critic scoort.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 17 maart 2022 12:07
    @Lavalera maar als je een uitgever bent is het toch ook wel handig om de kwaliteitscontrole uit te voeren. Verder Guardians of the Galaxy de algemene kritieken van deze game zijn toch wel de eentonigheid van gameplay. Qua gameplay is het weinig spannend.

    Verder Forspoken geef ik ook nog het voordeel van de twijfel. Maar dat Square enix een betere kwaliteitscontrole moet gaan uitvoeren op de games die ze uitgeven is duidelijk zichtbaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 17 maart 2022 11:04
    Demo gespeeld, maar grafisch vind ik het ook echt tegenvallen. Souls-games draaien meer om de gameplay dan om de graphics, maar hier nemen ze dat wel heel serieus. Ook sprak het verhaal mij nog niet echt aan in de demo. Weer een game van Square Enix waar ik over twijfel om hem te gaan halen. Wat is er toch aan de hand met Square Enix?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 17 maart 2022 11:24
    Jammer van dit lage cijfer maar het blijft square Enix dus ik ga deze game gewoon kopen ( op een iets later moment) square Enix blijft mijn nummer 1 dev/uitgever. Alleen al FF8 ( Remaster) , Dragon Quest XI en Final Fantasy VII Remake zijn valide redenen omdat te vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 17 maart 2022 12:25
    Ik hoop dat deze game ooit bij PS+ games komt of iets. Dan ga ik het zeker spelen/proberen. Misschien kies ik ervoor om toch de demo op te starten, maar ik heb gehoord dat juist de start van de game makkelijker is en het pas later Souls-niveau is… en dat houdt mij juist ervan tegen.
    Het verhaal wil ik juist dolgraag ervaren, dit is een beetje The Room onder de video games. Zeker als Final Fantasy fan, vind ik dat vrij fantastisch dat een game als deze gewoonweg bestaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 17 maart 2022 13:31
    @Ardyn je hebt een difficulty slider dus het is niet echt zo moeilijk als een souls game. Je hebt 3 moeilijkheid graden en bij de laagste kan je zelfs casual mode aanzetten waardoor het nog makkelijker kan worden en het meer een hack en slash wordt. Ik ben nu ergens halverwege en ik heb die bewuste moeilijkheid spike nog niet gezien. Ook ik ben geen souls player en speel de meeste spellen op normal of easy en kan je vertellen dat dit goed te doen is door de slider. Ze wouden ook final fantasy fans graag deze game laten spelen daarom hebben ze de slider ingebouwd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 17 maart 2022 15:42
    @Lavalera
    Dankje! I'll look into it :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 17 maart 2022 12:48
    Met deze opening : Jij hebt er ook eentje, toch? Jack gromt: Ik weet alleen dat ik Chaos wil vermoorden! Nou, dat willen Ash en Jed ook wel.

    lag ik wel even in een kreuk.
    Je review maakt mijn vrees werkelijkheid. Vanaf de aller eerste aankondiging had ik al weinig hoop voor deze game, door de cringe van de characters. Wellicht dat ik m ooit eens oppak als hij flink goedkoper is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoyVG

    • 17 maart 2022 15:44
    Ik kijk ondanks het middelmatige cijfer nog steeds uit naar de game. De Demo heeft me goed vermaakt, een alternatieve take op het verhaal van FFI interesseert me toch best wel. En met de hoeveelheid meme materiaal wat de trailers en demo's hadden hoop ik dat de game inderdaad zo campy is dat het een 360 maakt en weer episch wordt. Neem het net zo serieus als een slechte film en je hebt er best wel wat lol aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellspawn

    • 18 maart 2022 07:14
    Ik heb geen kritiek op de review, dat is een bepaalde manier van naar een game kijken. Dat respecteer ik. En deze review is denk ik best wel goed. De graphics zijn inderdaad gewoon wat minder en het verhaal, tja. Ik heb tot nu toe slechts de laatste demo gespeeld, die een goede impressie geeft van hoe Stranger in Paradise Final Fantasy Origin speelt.

    Laat ik eerst zeggen dat ik het een opluchting vind, dat dit een soulslike lite game is, met diverse moeilijkheidsgraden. Ik heb Elden Ring geprobeerd, dat is voor mij echt niet te doen. Ik krijg dat niet onder de knie, helaas. Heb de game dus verkocht. Ik was een beetje bang dat Stranger in Paradise Final Fantasy Origin misschien ook te moeilijk zou zijn, maar dat valt gelukkig erg mee.

    Ik vind het spel zelfs erg lekker spelen, en er zitten best veel mogelijkheden in. Echter, als ik deze game een paar uur achter elkaar speel, zie ik wel dat hij wel wat herhalend dreigt te worden. Maar goed, ik heb er genoeg lol in om de full game te gaan aanschaffen, vandaag. Zelf vind ik het cijfer dat hier op deze gamewebsite gegeven wordt iets te laag. Ik zou dit spel op grond van de demo een 7,5 geven. En dan ben ik vrij mild, want de gegeven kritiek in de review is mijns inziens dus best terecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 18 maart 2022 09:39
    @Hellspawn thanks voor je reactie! Een review is uiteindelijk maar een mening en een cijfer is maar een cijfer. Als de minpunten voor jou niet zo zwaar wegen, of de pluspunten juist wel, dan kom jij bij een heel ander cijfer uit.

    Een 6,5 is trouwens ook geen 'slecht' cijfer, maar een 'oke' op onze schaal. Dat betekent dus dat je er prima veel plezier uit kunt halen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.