FIFA 2005 | Gamer.nl

Terwijl de zon steeds minder vaak z'n neus laat zien, de bladeren van de bomen beginnen te vallen en we zeer spoedig weer ijzig weer moeten trotseren om van huis naar de kroeg te komen, brengt EA Sports ons het vertrouwelijke nieuwe deel in de FIFA serie. Na het toch ietwat geflopte Off the Ball Control van FIFA 2004, introduceert men in de 2005 versie de zogenaamde First Touch optie. De aanname van de bal schijnt dus belangrijker gemaakt te zijn. Het antwoord op de vragen hoe belangrijk het is en of het belangrijk genoeg is, lees je in de review.

Gamers van de oude garde hebben jaar in, jaar uit een nieuwe FIFA meegemaakt. Waar de game in de beginjaren als fenomenaal gezien werd, volgde aan het begin van de 21ste eeuw enkele mindere delen in de serie. De game bleef echter wel genoeg opbrengen om een vervolg rendabel te maken (lees: er enorm veel geld aan te verdienen) en EA Sports blijft dan ook fier proberen de serie het elan van de jaren '90 weer terug te geven. Een geheel eerherstel zit er met FIFA 2005 niet in, maar significant beter dan het vorige deel is de game wel.

Dit komt allereerst door de toevoeging van de al eerder genoemde First Touch optie. Wanneer je iemand aanspeelt, is het mogelijk om met een duw tegen de rechter analoge stick de bal direct in de ruimte mee te nemen. Dit levert vooral in de aanval voordeel op, aangezien je jezelf nu in één beweging voor de goal kunt zetten. Het vervelende kappen en draaien van de vorige games is hiermee pa é en goals ontstaan niet meer alleen door corners, voorzetten vanaf de zijkant en enorme afstandschoten. Dit eerste euveltje is echter nog niet uit de game weggepoetst. Nog steeds is het extreem simpel om uit een corner te scoren (ook op hoger niveau), door de bal kort bij de eerste paal te geven en je tegenstander met de rechter analoge stick weg te duwen, om vervolgens de bal in de korte hoek te koppen.

De voorzetten vanaf de zijkant zijn daarentegen wel een stuk moeilijker geworden. De snelheid waarmee je aan de flank rent en de directie waar je heen pa t, zijn van cruciaal belang om een bal op maat voor te zetten en scoren vanuit een voorzet wordt hierdoor echt een kunst. Dit heeft ook te maken met de A.I. van de tegenstanders, die verbeterd lijkt te zijn ten opzichte van FIFA 2004. Nog steeds kun je je groen en geel ergeren aan backs die op de zijlijn blijven staan tijdens een aanval van de tegenstander, maar over het algemeen geeft de computer een menselijke indruk.

Dit betekent echter niet dat het voetbal in FIFA 2005 opeens enorm realistisch is. Je speelt een tegenstander namelijk niet weg door de bal rond te tikken, maar door efficiënt te counteren en met een lage bal in de diepte je spitsen voor de goal te zetten. De drang om de bal netjes rond te spelen is dan ook niet echt aanwezig, omdat je in je achterhoofd weet dat je het beste de bal op kunt lopen met een middenvelder, om vervolgens bij uitstappen van de verdediging een breedtebal te geven en iemand vrij voor de keeper te zetten. Mocht je echter toch voor gestructureerd spel willen gaan, dan voelt de game gelukkig wel dynamischer aan dan de voorganger en kun je ook meer diverse aanvallen opzetten.