FIFA 06 (DS) | Gamer.nl

Wanneer van een populaire game tegelijk ook een handheldversie verschijnt, staan we hier doorgaans uiterst sceptisch tegenover. Vaak profiteren deze conversies louter van de naam van hun grote broer. Bij FIFA 06 voor de Nintendo DS verwachtten we eigenlijk niets anders. Hoe kan men immers zo'n uitgebreide voetbalgame die het vooral moet hebben van de sfeer en de herkenning, op de niet bijzonder krachtige handheld van Nintendo proppen?

Wat ons vooral zorgen baarde, was het technische aspect van het spel. EA heeft er namelijk voor gekozen om FIFA 06 op de Nintendo DS volledig in 3D te maken, in plaats van voor een overzichtelijke en vlotte 2D aanpak te kiezen. Toch is men er wonderwel in geslaagd deze 3D aanpak erg speelbaar over te zetten. De grafische weergave is scherp en eveneens behoorlijk vloeiend. In de replay's, waarbij je de camera in elke gewenste richting kunt draaien met de stylus, krijg je eveneens een mooi beeld van de actie te zien. Het is weliswaar niet te vergelijken met wat de PSP versie op het scherm tovert, maar voor de Nintendo DS is FIFA één van de mooiere games.

Het aanbod van teams en spelers van de Nintendo DS versie is gelijk aan die van zijn grote broer, wat betekent dat de Nederlandse eredivisie van de partij is. Je zult de Gouden Gids divisie en het Nederlands elftal helaas wel moeten mi en. Qua spelmodes heb je de keuze uit een snel partijtje, een carrière, een seizoen of wat lo e uitdagingen. Bij deze laatste moet je denken aan het winnen van een match in de laatste vijf minuten, terwijl je één punt achter staat. Deze uitdagingen zijn veelal gebaseerd op echte wedstrijden uit het verleden. In de carrièremode begeleid je één team zowel nationaal als internationaal en probeer je te voldoen aan vooraf gestelde doelstellingen.

Het voetballen zelf is behoorlijk aardig uitgewerkt. Het grootste gemis zijn de analoge sticks, waardoor je de Off the Ball besturing en de Trickstick zult moeten mi en. De rest is wel van de partij: korte pa es, lobs, steekpa es, één-tweetjes, et cetera. Het bovenste scherm biedt een 3D aanzicht van het speelveld, terwijl je op het onderste scherm een overzichtskaart van het hele veld ziet. Hoewel je op het bovenste scherm de meeste spelers in je nabijheid prima kunt zien, helpt het onderste scherm enorm in het geven van lange ballen.

Het onderste scherm kun je eveneens gebruiken voor het doorvoeren van enkele tactische maatregelen. Je hebt de keuze uit een viertal aanvallende en een viertal verdedigende tactieken die je uit kunt kiezen. Zo kun je de nadruk leggen op de buitenspelval, gaan spelen via de vleugels of je spitsen de opdracht geven, continu op de bal te jagen. In de praktijk zul je er helaas niet al te veel gebruik van maken en ook het effect van de verschillende tactieken, is niet heel groot. Het was mi chien leuker geweest als je op het speelveld zelf, ala Ruud Gullit bij Talpa, met pijlen en lijnen aan kon geven welke tactiek je wil gebruiken.

Het grootste euvel van FIFA 06 zit hem in de AI. Vooral je eigen teamgenoten hebben een paar vervelende eigenschappen die ervoor zorgen dat de tactische mogelijkheden wat beperkt worden. Zo hebben ze een chronische neiging om buitenspel te gaan staan, waardoor je de bal in de aanval vaak nergens kwijt kunt. Het enige wat je nog rest is gewoon op doel schieten, wat vooral in de laagste moeilijkheidsgraden, net iets te vaak in een doelpunt resulteert. De computertegenstander zal zijn keeper altijd uit laten komen wanneer je in de buurt van de zestien komt. Wanneer je schiet wanneer hij pakweg drie meter van de bal is, heb je nagenoeg altijd een voltreffer.

Ook het maken van één-tweetjes werkt niet helemaal zoals de bedoeling is. De andere speler, die de bal weer terug moet krijgen, rent namelijk altijd voor je uit. Hierdoor staat hij, bij een één-tweetje in de voorhoede, nagenoeg altijd buitenspel wanneer je de bal terug speelt. In het ergste geval is hij zelfs al over de achterlijn gerend! Het is overigens wel zo dat wanneer je wetenschap hebt van deze euvels je er wel 'omheen' kunt spelen. Door bijvoorbeeld eerst door te lopen naar achteren en dan de bal terug te leggen, voorkom je dat je teamgenoten buitenspel staan. Erg handig is het echter niet.

Het geluid van de Nintendo DS versie is 'gewoon' geleend van de versie voor consoles en daardoor ligt het spel prima in het oor. In het menu hoor je oude voetbalfragmenten of een paar van de stevige nummers op de soundtrack, terwijl je tijdens het spel juichend publiek hoort en natuurlijk de commentator, wie in vocabulaire wel iets achteruit gegaan is. Spelersnamen kent hij niet meer en op de meeste acties staan maar één of twee alternatieven paraat. Het zal de pret echter niet drukken.

Al met al is FIFA 06 een bovengemiddelde voetbalgame die goed gebruik maakt van de kracht van de Nintendo DS. Het spel steekt technisch uitstekend in elkaar en speelt ook aardig lekker weg. Helaas zorgen enkele problemen met de AI ervoor dat je veel in dezelfde tactieken terug blijft vallen. Je doet echter geen miskoop wanneer je dit spel voor de Nintendo DS in huis haalt en concurrentie heeft het evenmin.