Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Farpoint

Vette vr, standaard shooter

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

  • Farpoint is precies wat PlayStation VR nodig had: een goed functionerende shooter in een prachtige omgeving die je een paar uur bezig houdt. Dat de rest van de game nogal generiek is, zullen we voor het gemak dan maar even vergeten.
    Score: 75 Goed
    • Werkt erg goed, snelle actie, goed gebruik van VR, Aim Controller voelt natuurlijk
    • Generieke shooter met standaard vijanden, personages, wapens en omgevingen
Je noodshuttle is geland op een buitenaardse planeet. Het voelt nogal benauwd want de shuttle is net groot genoeg om rechtop in te kunnen staan. Vlak voor je neus zit de deur. Je voelt de claustrofobie toenemen terwijl de computer de buitenlucht scant. Gelukkig, je mag naar buiten. Je zet je eerste stappen in het zand van deze vreemde wereld. Om je heen hoor je de wind huilen en je geweer kraakt in je handen. Hé, wat een mooi geweer eigenlijk. Als je de trekker overhaalt, beweegt de vinger op de virtuele trekker. Al gauw voelt het als jouw vinger. In het zand aan de rechterkant zie je je schaduw. Je doet je arm omhoog om te zwaaien: de schaduw zwaait terug.

Farpoint gebruikt een hoop van dit soort kleine trucjes om jou het gevoel te geven dat je echt in deze wereld bent. Het is een erg geloofwaardig ruimte-avontuur met prachtige vergezichten, donkere grotten die voor spannende momenten zorgen en cutscenes waarin je vrij rond kunt kijken. Je mond valt open als je uitkijkt over de rotsachtige vlaktes van deze onbekende planeet en je kijkt je ogen uit als je in dat dorre landschap toch planten tegenkomt. En je schrikt je rot als je ineens oog in ogen staat met een gigantische spin.

Waarom nou spinnen?

Die spinnen, daar moeten we het even over hebben. Deze game is niet gemaakt voor mensen met een spinnenfobie. Een groot deel van de game zijn zij je enige tegenstander, en ze zijn niet bepaald vriendelijk. De enorme wezens proberen je gezicht van je nek te trekken of schieten enorme ballen giftig spul op je af. Maar eigenlijk zijn de kleine spinnetjes het engst. Zij komen plotseling uit het zand tevoorschijn en lanceren zichzelf op je gezicht af. Je kunt het je wel voorstellen, in virtual reality is dat geen prettig gezicht.

Gelukkig heb je je trouwe wapen om al die achtpotigen in hun gezicht te schieten. Dat voelt ook echt als jouw wapen, dankzij de nieuwe Aim Controller. Het is dit keer eens geen nutteloos stuk plastic waar je Move-controllers in moet stoppen, maar een echte controller met alle knoppen die een Dualshock ook heeft. Hij ligt prettig in de hand en de belangrijkste knoppen heb je altijd binnen handbereik.

Zwetende handen

En het voegt zeker wat toe: de intense vuurgevechten worden een stuk intenser als je met zwetende handen je pistool vastklemt. Als jij je handen beweegt, beweegt het virtuele geweer op dezelfde manier, en dat geeft je veel meer het gevoel dat jij het bent die de trekker overhaalt. Til je je wapen iets op, dan kun je door het vizier kijken en beter mikken op vijanden in de verte. Farpoint is ook te spelen met een DualShock-controller, maar dat geeft toch minder voldoening. Alleen al de manier waarop je van wapen wisselt: je voelt je toch meer een bad-ass als je je controller over je schouder moet tillen om zo je shotgun van achter je rug vandaan te halen. Het klinkt misschien als een domme gimmick, maar het voelt wel echt lekker.

Sowieso voelt de besturing erg goed aan. Dit is een shooter waarin je volledig vrij bent om te bewegen zoals je wilt. Geen teleportatiebesturing, geen kleine stapjes per keer, maar gewoon lopen met de thumbstick. En daar werden we over het algemeen niet misselijk van, afgezien van dat enkele vuurgevecht waarin we wel erg veel heen en weer moesten sprinten. Je krijgt veel opties om de besturing af te stemmen zoals jij dat prettig vindt. Het beste werkt het om alleen rond te kijken met je hoofd, en de rechter stick alleen te gebruiken als je echt helemaal de verkeerde kant op kijkt.

De standaard ruimtewetenschappers

De game is een geweldig voorbeeld van hoe vr iets toe kan voegen aan een ervaring. Het is alleen jammer dat de rest van die ervaring nogal generiek is. Het verhaal is het soort pulp dat we al veel vaker (en beter) gezien hebben in ontelbare sci fi-films. Twee wetenschappers zijn op zoek naar een nieuwe energiebron en worden tijdens hun onderzoek naar een gevaarlijke planeet geteleporteerd. Jij volgt in hun voetstappen om uit te vinden wat er met ze is gebeurd. Af en toe kom je een hologram in de wereld tegen die je kunt scannen om meer van het verhaal te zien. De cutscenes laten je meekijken vanuit het oogpunt van de onderzoekers en proberen wat meer achtergrondverhaal te geven. Het blijft allemaal echter steken in de middenmoot.

Ook het leveldesign is weinig inspirerend. Je loopt het grootste deel van de game rechtdoor in gangetjes, schiet daar wat vijanden dood, en loopt weer verder rechtdoor. Het is ongelooflijk lineair, met af een toe een grotere ruimte waar je een wat intenser vuurgevecht kunt verwachten. De game is zo voorspelbaar als een klok. Ook de variatie aan vijanden is karig, en tegen de tijd dat je eens tegen iets anders dan spinnen aanloopt, is het eigenlijk al te laat. Bovendien is het wapentuig waarmee je die vijanden mag bestoken de standaard riedel die je overal ziet: assault rifle, shotgun, sniper, nou ja, noem maar op.

Niet te lang

Wat dat betreft is het fijn dat Farpoint niet langer duurt dan nodig is. Met een singleplayer van vijf à zes uur is hij precies lang genoeg om niet vervelend te worden. Aan het eind heb je misschien niet een bevredigend verhaal beleefd, maar wel heerlijke actie waarvan je nog transpireert. Daarna zijn er nog een aantal uitdagingen om je bezig te houden, zodat je je dure pakket niet gelijk weer aan de kant hoeft te zetten. Er zijn een aantal challenges waarin je vooral in beweging moet blijven om je combo hoog te houden en een hoge score neer te zetten. En er zijn een aantal missies die je coöperatief kunt ondernemen. Dan moet je waarschijnlijk wel zelf een vriend met een PSVR hebben, want veel spelers kom je niet tegen op de servers.

Uiteindelijk is Farpoint precies wat je op dit moment wil voor je PSVR. Een heftige shooter die aanvoelt als een volwaardige game en je een aardige tijd op het puntje van je stoel houdt. Bovendien is het de perfecte game om vrienden te laten zien wat de toekomst van vr in petto kan hebben. Check alleen wel even of ze geen spinnenfobie hebben. Brrrr.

Farpoint is nu verkrijgbaar voor de PSVR (zonder de headset kan de game niet gespeeld worden). Deze game is getest op een PlayStation 4 Pro, met en zonder een Aim Controller.

Dit artikel delen:

Lees meer

Verdun krijgt losstaande uitbreiding Trackmania 2 Lagoon nu uit op pc
17

Reacties op: Farpoint

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • haastnooit

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    Een 7,5 …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Scream2Late

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @haastnooit

    Psfanboy en ja 7.5 komt bij ongeveer alles, niet serieus te nemen

    Zoals doe zelf al zegt een generieke game niet meer dan dat

    Geen 7.5 waard….
    Och ja ps… vr
    Tuurlijk … maak er maar wat van

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @scream2late ach ja, meningen verschillen. Dat het in vr is en dat zo goed werkt, draagt enorm bij aan de ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @scream2late
    Jij bent de grootste xbox fanboy / Playstation hater op Gamer.nl, dus als we iemand niet serieus moeten nemen ben jij het wel :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @haastnooit goed cijfer he

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    Goede geschreven review. Persoonlijk had ik het een 8 gegeven. Ik vind dat de toegevoegde waarde van VR en de aim controller te weinig doorklinkt in het cijfer. Een probleem wat ik te veel tegen kom in VR reviews.

    De ervaring in VR is fantastisch, bij de beste. Mij stoort het niet dat de gameplay generiek is. Het is goed gedaan.
    Als je van VR houdt, moet je deze echt hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @tripledad dank je! En als we maar een half puntje van elkaar verschillen, dan valt t nog wel mee…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @tripledad Waarde van VR en aim klinkt te weinig door in het cijfer?

    Ik citeer: Ongelooflijk lineair, als het langer zou duren zou het vervelend worden, weinig inspirerend en niet bevredigend verhaal, achtergrondverhaal blijft steken in de middenmoot, voorspelbaar als een klok, karige variatie aan vijanden, standaard riedel aan wapens, etc…

    Dan is een 7,5 voor in feite 'alleen' de VR en aim-ervaring toch eerder aan de hoge kant?

    Kijk, als je het spul allemaal al gekocht heb, kan ik me goed voorstellen dat je blij wordt van een titel als deze. Maar voor mensen die (nog) niet overtuigd zijn, leest dit nou niet bepaald als een goede reden om (in totaal, headset + game etc) 400/500 euro neer te leggen. En dat is een beetje mijn probleem met VR-reviews.

    Ik bedoel het niet verkeerd hè. Wil me graag laten overtuigen. Maar ik vind de VR-reviews hier juist telkens nèt een beetje te positief.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @agent4125
    Zonder VR zou de game van mij een 7,5 krijgen. De game doet ook erg veel goed. Overigens is dat een score van een game die ik niet zou kopen.

    Het probleem is dat VR niet uit te leggen is. Als alle games een score krijgen gebaseerd op de kale game, krijgt VR te weinig credit. Ik weet dat op puur fun raten ook niet eerlijk is. Dan zou farpoint van mij een 9 krijgen. Dus een 8.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @tripledad Fair enough, zeker als jij 'm zonder VR een 7,5 zou geven. Review hier leest - als je alle VR-praat eruit haalt - als een 5 of lager. Ik moet dat spul gewoon eens gaan proberen, misschien dat ik dan wel 'om' ben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @agent4125
    Precies, en een 5 zou veel te laag zijn. Maar zeker, proberen! Het is niet voor iedereen, maar zonder te proberen, krijg je sowieso geen goed beeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @tripledad ik vind niet echt dat je een vr-game kunt beoordelen zonder vr. Dat is een wezenlijk onderdeel van de game, hoe die is opgebouwd, en van de ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @eriknus
    Ok, dan had ik toch echt een hoger cijfer verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    De PS Sharpshooter is wel iets meer dan een stukje plastic. ;-)

    Dat gezegd werkt de VR Aim echt geweldig en het voegt echt iets toe al is de game inderdaad wat generiek.

    En ik dacht ook al "waarom per se spinnen?". ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    Als deze een 7,5 krijgt vanwege aangegeven minpunten dan ben ik nu al benieuwd naar de review van Destiny 2. Standaard personages, check. Standaard enemies, check. Standaard omgevingen, check… de omgevingen in deze game verschillen niet veel met die van Destiny(1 & 2). Standaar wapens, check. En nee, die enkele "overpowered" exotics waar je weken voor moet grinden brengen daar geen verandering in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Millman7

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @mrhotshot85 Kom op zeg. Je gaat een VR shooter met een mmo-shooter vergelijken? VR is een andere categorie. Als een mobiel spel een 7.5 krijgt ga je toch ook niet zeggen: "Ja maar als angry birds een 7.5 krijgt wat zou de nieuwe cod wel niet krijgen?" Vergelijk eens spellen met dezelfde ervaring. Need for speed is geen Asetto Corsa en Telltale games zijn geen Hitman Episodes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 4 maanden, 3 weken geleden
    @mrhotshot85
    En niet te vergeten dat het toch wel een tekortkoming is dat het erg awkward is om met een pookje te mikken. Niet erg intuitief, bovendien grafisch ook zeer beperkt. Je ziet maar een klein deel van je normale blikveld

    Echt een stap terug ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.