Je hebt de tijd van je leven, elke dag is feest en je leeft een zorgeloos bestaan. Op een moment besluit je samen met je vrienden te skydiven en dan wordt alles anders. Je belandt op een eiland vol (moderne) piraten en wordt gevangen genomen. Het leven is opeens een kwestie van overleven geworden, je moet je vrienden vinden en vooral wraak nemen op de mensen die jouw bestaan hebben verpest.

Het verhaal van Far Cry 3 klinkt misschien simpel en een tikkeltje ongeloofwaardig, maar het wordt op manier gebracht dat je er direct ingezogen wordt. Soms is het letterlijk een achtbaan van actie en emotie. Dat komt vooral door de goede stemacteurs en het grafische geweld. Vanaf het allereerste moment word je meegesleept in de wereld en wil je weten hoe het afloopt. Het is een geweldige basis die stimuleert het meeste uit het spel te halen.

Vrijheid

Far Cry 3 voelt gelukkig niet aan als een vooraf geschreven verhaal. Het is een first-person shooter binnen een open wereld die er adembenemend uitziet en je hebt talloze keuzes om echt het gevoel van vrijheid te hebben. Je legt in principe een vast pad af, maar het spel heeft zoveel gameplay-elementen dat je hier weinig van merkt. Op inhoudelijk niveau zijn de missies vrij standaard. Je moet vaak gewoon alle vijanden vermoorden of een voorwerp zien te stelen. De manier waarop je deze missies kunt voltooien, is echter ontzettend gevarieerd.

Je hebt in Far Cry 3 de vrijheid om een eigen speelstijl aan te meten en dankzij de open wereld en wapenkeuze heb je heel veel opties. Regelmatig moet je een kamp vol vijanden binnendringen en ze uitschakelen om verder te komen in het spel. Je kunt heel simpel kiezen voor de Rambo-stijl en tot de tanden gewapend met machinegeweren iedereen neermaaien. Het is niet echt subtiel, maar het werkt wel. Speel je liever wat stiller, dan kun je ook als een sluipschutter te werk gaan. Dan schakel je met je sluipschuttersgeweer alleen de vijanden uit die echt dood moeten en haal je wat je nodig hebt.

Maar ook minder conventionele speelstijlen werken. Je kunt vijanden bijvoorbeeld aanvallen met uitsluitend granaten en raketwerpers en voor de volledige vernietiging gaan, maar prehistorisch te werk gaan met een boog en een mes is ook een optie. Helemaal leuk is het om roofdieren los te laten in de vijandelijke kampjes en de beesten het werk te laten doen.

Er zijn helaas wel twee kleine punten waardoor de keuzevrijheid lichtelijk wordt beperkt. Vijanden reageren vrij dom en standaard. Ze zoeken bijvoorbeeld niet goed genoeg dekking en laten zich makkelijk van achter belagen omdat ze niet gericht om zich heen kijken. Er is prima mee te leven, maar een goede kunstmatige intelligentie had het spel naar een nog hoger niveau getild en vooral voor meer variatie gezorgd.

Ook het feit dat de focus in Far Cry 3 vooral op sluipen ligt, beperkt de verschillende aanvalsmogelijkheden. Regelmatig krijg je de opdracht om niet gezien te worden door de vijanden en moet je dus stil te werk gaan. Je krijgt ook meer ervaringspunten voor deze sluipstijl en dat zorgt er toch voor dat er een bepaalde speelstijl wordt opgedrongen. Het gaat lichtelijk in tegen de principes van het spel en dat is jammer.

 

Uitgebreid

Gelukkig geldt die beperking vooral voor de verhaalmissies en niet de rest van het spel. Far Cry 3 is namelijk veel meer dan het verhaal alleen. Het eiland zit vol met missies, plaatsen en mogelijkheden buiten de plot om. Zo moet je jagen op dieren om voorwerpen te maken en planten verzamelen om geneesmiddelen te brouwen. Een groter onderdeel binnen het spel is het veroveren van kampen om het vijandelijke gebied aanzienlijk te verkleinen. Dat hoef je niet te doen, maar het maakt het wel een stuk makkelijker om over het eiland te reizen. Hoe je die kampen verovert is geheel aan jezelf en het is leuk om daarmee eindeloos te experimenteren.

Met andere extraatjes slaat Far Cry 3 af en toe een beetje door. De bovenstaande dingen zijn echt leuk om te blijven doen, maar minigames zoals racen en messenwerpen voegen dan weer weinig toe. Ook het beklimmen van torens om delen van de kaart vrij te spelen, haalt de spanning een beetje uit het spel. Het is niet erg dat het erin zit, want het is optioneel om te doen, maar het voelt zo nutteloos aan. Eigenlijk zoals de coöperatieve stand, die niks met de singleplayer te maken heeft en maximaal vier spelers door volstrekt lineaire levels loodst. Het voegt ook weer weinig toe, maar dat het erin zit maakt uiteindelijk niet uit. De singleplayer-ervaring is en blijft namelijk dik in orde.

 

Compleet

Dat Far Cry 3 veel meer is dan een simpele shooter merk je ook aan andere subtielere toevoegingen zoals de uitgebreide conversaties, de vele voertuigen en de platformelementen. Hierdoor krijg je het gevoel met iemand te spelen en niet met een virtueel gereedschap dat toevallig een wapen in de hand heeft. Het maakt de game veel echter en brengt de ervaring dichterbij en dat maakt het weer een compleet spel.

Dat complete gevoel wordt verder verfijnd door een prima levelsysteem, het schatzoeken in de immense wereld en met gekke voertuigen zoals een deltavlieger. De wereld leeft bijna en er is zoveel te doen dat het even lijkt alsof je er bent. Dat is het gevoel wat een goede game over kan brengen en hoort te brengen. De kleine minpunten kunnen we dan ook makkelijk vergeven. Een ijzersterke game, vooral een prachtige ervaring blijft namelijk over.

Deze review is uitsluitend gebaseerd op de singleplayer en de coöperatieve stand. De multiplayer hebben we nog niet uitgebreid kunnen testen en is niet meegenomen in de beoordeling. De game is getest op PlayStation 3.