Family Ski & Snowboard | Gamer.nl

Het Balance Board dat gebundeld zat bij Wii Fit is een prijzige acce oire. Het spreekt dan ook voor zich dat gamers meer games willen die gebruik maken van het witte plankje. Snowboardgames lijken de ideale keuze om gebruik te maken van deze technologie en dat is dan ook mogelijk in Family Ski & Snowboard.

Je kunt ook skiën en snowboarden met alleen de Wiimote en Nunchuck, maar indien je dat van plan bent, kunnen we je de game bij voorbaad al afraden. Het haalt namelijk het enige te behalen plezier uit de game. Nee, alleen wanneer je ook een Wii Balance Board in huis hebt, zou je een aankoop kunnen overwegen. Je staat dan op het Balance Board en leunt om de beurt op je rechter- en linkerbeen om zo rechts en links te sturen. De Wiimote en Nunchuck moeten ondertu en op en neer bewogen worden om snelheid te winnen. Je springt door van een ietwat hurkende positie naar een staande positie te gaan. Daadwerkelijk springen op het Balance Board mag niet, zowel voor de jouw veiligheid als die van Nintendo's acce oire.

De besturing (met Balance Board) werkt in principe goed, al vergt het wel een hoop oefening. Aangezien de game voor een groot gedeelte bedoeld lijkt voor de mainstream markt, vragen wij ons af of de doelgroep er uren in gaat steken om het onder de knie te krijgen. Vooral bochten maken is in het begin vrij pittig en je zult dan ook menig keer tegen de kant aan knallen. Wanneer er wat gewenning ontstaat, gaat het allemaal een stuk soepeler en is het best leuk dat je daadwerkelijk als een snowboarder voor de televisie staat.

Net zoals in het origineel, dat minder dan een jaar geleden uitkwam, is alles in de game op voorhand al ontgrendeld. Dit is een erg aparte keuze. Gamers zijn gewend om dingen vrij te spelen en vooral bij sport- en racegames kan dit als motivatie gelden voor het doorspelen van een game. Dat valt in het geval van Family Ski & Snowboard dus meteen weg. We begrijpen dat dit gedaan is om mensen die normaal niet zoveel gamen tegemoet te komen, maar wat moeten wij gamers er mee? Het geeft je een behoorlijk nutteloos gevoel en dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest. De game lijkt sowieso te veel op het origineel om mensen die in het bezit zijn van het eerste deel nogmaals over te halen om tot aankoop over te gaan.

Naast dat je op een stuk of tien banen tegen de computer of drie andere spelers in split-screen kunt racen, is er ook een modus die aan het 'open wereld'-principe voldoet. Je kunt de berg afglijden en mensen tegenkomen die je uitnodigen voor een race of andere uitdaging en als het nodig is, ga je met de skilift weer omhoog. Deze modus is niet ideaal voor de besturing van de game, omdat het al een uitdaging genoeg is een race uit te rijden, laat staan manoeuvreren in een open wereld. Daar komt bij dat het in deze game eigenlijk geen meerwaarde heeft om een open wereld te ontdekken. Leuker is het om gewoon aan races en andere modi (bijvoorbeeld slalom en half-pipe) mee te doen, alleen tja, daar is alles dus al ontgrendeld.

Om het af te maken kun je je snowboarder of skiër geheel vormgeven zoals jij dat wilt. Er zijn een hoop voorgeprogrammeerde gezichten en vervolgens kun je allerlei kleding en wintersportattributen uitzoeken. Tevens is het mogelijk om je Mii te gebruiken als personage, iets dat we graag zien in een game op de Wii, omdat het de ervaring toch iets persoonlijker maakt. Uiteindelijk zullen alleen de mensen die te weinig weten over games om te snappen wat ze mi en zich vermaken met Family Ski & Snowboard. Als ze tenminste niet opgeven en de besturing onder de knie krijgen.