Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Fallout 4

Fallout 4: Nuka World

No sympathy for the devil

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Conclusie

  • Nuka World is een van de meest originele locaties in de gehele Fallout-franchise; Nuka World is groot, uniek en met een paar coole missies. Bethesda maakt echter één cruciale fout: je moet het park en Boston veroveren voor drie concurrerende Raider-fracties. Af en toe de slechterik spelen is leuk, maar de betreffende Raiders zijn even onsympathiek als zeurende kinderen in een pretpark en het geheel mist een serieus alternatief pad.
    Score: 60 Oké
    • Lange speeltijd, Nuka Worlds unieke ontwerp en enkele toffe missies
    • Leeg pretpark, Raiders zijn niet boeiend, ‘good ending’ matig uitgewerkt

Zoals gebruikelijk met Fallout-dlc, komt er na installatie van de uitbreiding een radiobericht binnen. ‘Kom naar Nuka World voor een leuk dagje uit!’, piept een parodie op Mickey Mouse’s stem over de radio. Klinkt als een mooie afwisseling, dus al snel zitten we in de trein naar het pretpark. Van grote afstand herkennen we de toppen van Disney World-attracties, maar dan flink gecondenseerd op de typische Fallout-wijze en overgoten met een laag Nuka Cola. Er zijn een irritant themanummer en een vrolijke mascotte te ontdekken, overal liggen kleurrijke routekaarten van het park en de sfeer lijkt er goed in te zitten.

Schijn bedriegt en je uitnodiging blijkt een valstrik te zijn van een hobbyloze Raider-baas. Na het overleven van een behoorlijk tof gemaakt doolhof, maak je hem een kopje kleiner en roepen de aanwezige Raiders je uit tot de nieuwe Overboss. Ze hebben je hulp nodig om de rest van het park te veroveren. Er zijn zes subparken met ieder een eigen thema en andere vijanden. Na verovering moet je deze verdelen onder de drie aanwezige facties: de Operators, Pack en Disciples. Later zul je ook je eigen Settlements in Boston kunnen aanvallen met deze groepen.

Fallout 4

De groepen concurreren met elkaar en je zult dus moeten kiezen welke je het sympathiekst vindt. Operators zijn de wat zakelijkere Raiders, de Pack heeft een dierlijk thema en zijn gek op kleurtjes, en de Disciples zijn bloeddorstige seriemoordenaars. Op papier klinkt dit nog enigszins interessant, maar in uitvoering vormen ze drie tinten grijs. Het zijn allemaal slavendrijvers, het zijn allemaal eikels en allemaal 100% evil zonder dubbele laag of diepgang om te ontdekken of unlocken.

Daarmee komen we meteen tot het grootste probleem van de Nuka World-dlc: de makers verwachten dat de speler het automatisch leuk vindt om de ‘bad guy’ te spelen. Nu kan dat ook wel eens grappig zijn als dat boeiend is uitgewerkt, maar dat is niet het geval hier. De Raiders doen simpelweg niets interessants of grappigs, het kiezen voor het een of het ander heeft geen interessante effecten. Niet in gesprekken, niet in dingen die gebeuren. Je kunt de complete Commonwealth veroveren en het enige resultaat is dat je alles wat je in de afgelopen 300 uur hebt opgebouwd aan toffe gemeenschappen wordt verrot geschoten en vervangen door minder sympathieke npc’s met een Raider-kloffie aan.

Fallout 4

Oh ja, en Preston en de Minutemen zullen je terecht haten. Het is simpelweg te oppervlakkig, een probleem waar Fallout 4 al te veel mee worstelt. Er zit één optie voor een ‘good ending’ in die je vanaf het begin al kunt uitvoeren: simpelweg iedere Raider in het park overhoop knallen en het park teruggeven aan de Traders (die nu slaven zijn). Daarmee sluit je wel alle verdere missies, opties en Achievements van deze dlc uit, dus niet alleen is het slecht uitgewerkt, het is ook nog eens weggegooid geld.

Zoveel potentie

Nuka Worlds verhaal is daarmee een tegenvaller, maar dit betekent niet dat de dlc niet vermakelijk is. Het grootste deel van de tijd houd je je tenslotte niet bezig met de achterliggende Raider-politiek, maar ben je gewoon aan het knallen in een apocalyptisch pretpark. De verschillende subparken zien en voelen echt anders aan en je hebt overal andere vijanden. Vooral de Galactic Zone en Kiddie Kingdom zijn tof uitgewerkt, omdat ze een aantal missies bevatten waarbij je echt even het gevoel krijgt in een pretpark te lopen.

Fallout 4

Bijvoorbeeld The Funhouse in het Kiddie Kingdom bevat een werkend spiegelpaleis en perspectieftrucs waarbij we een aantal keer serieus voor de gek werden gehouden en als een idioot tegen spiegels stonden te knallen. Dat is de gekkigheid waar we naar zoeken. Als Bethesda de dlc had volgestopt met dit soort pretparkspecifieke grappen had het serieus veel hoger kunnen scoren, maar het blijft helaas bij te spaarzame momenten. Een deel van de attracties werkt ook, maar pas aan het einde van het verhaal, dus wanneer de lol er alweer een beetje vanaf is en er niets meer mee te doen valt.

Bethesda laat hier een aantal flinke kansen liggen. Een schietpartij in een actieve achtbaan of vanuit het reuzenrad missen nu. Er zit uiteraard een arcadehal in waarin je bijvoorbeeld Duck Hunt kunt spelen met je eigen volautomatische wapens en andere creatieve opties om je naar een high-score te cheaten, maar de eenzame zoemende arcadekasten in de stille ruimte herinneren je er weer aan dat dit pretpark eigenlijk veel te leeg is. Met een andere insteek en meer creativiteit had de verovering van dit pretpark en Boston een veel toffer geheel kunnen opleveren.

Fallout 4

Nuka World is uiteindelijk een dlc gemaakt voor mensen die als kind het liefst zandkastelen maakten en deze aan het eind van de dag verrot schopten en nooit meer ernaar omkeken. Niet voor mensen die een zo sterk mogelijk kasteel maakten en keken hoe lang dit bleef staan wanneer de vloedgolven opkwamen. En dat laatste, echte survival van je vestigingen tegen de elementen, is wat Fallout 4 nodig heeft. Nuka World is voorlopig de laatste geplande dlc, dus we hopen dat Bethesda nu de tijd neemt om dat gemis echt eens aan te pakken.

Fallout 4: Nuka World is beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One en kost 19,99 euro.

Dit artikel delen:

Lees meer

IJzersterke aflevering - Gamer.nl Podcast 86 Zwaar achtbaanongeluk in Planet Coaster
19

Reacties op: Fallout 4: Nuka World

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    clandestine666

    • 10 maanden geleden
    Oei, dat valt toch tegen.. Ik heb er voorlopig toch niet echt tijd voor, ben nog met de hoofdmoot bezig, maar ik wilde de complete edition met alle DLC eigenlijk wel gaan halen..

    Ik begrijp dat Far Harbor de beste DLC van Fallout 4 is? of is er nog een goeie, heb het niet voldoende gevolgd allemaal eigenlijk..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 10 maanden geleden
    @clandestine666 Yup, Far Harbor is uitstekend. De rest zijn meer contentpacks om je na 't uitspelen bezig te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    clandestine666

    • 10 maanden geleden
    @Gillian Thnx, denk dat ik Far Harbor en misschien deze dan toch maar als download aanschaf!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    yuck0

    • 10 maanden geleden
    @clandestine666
    Hou het bij Far Harbor als je echt een avontuur nog wilt beleven. Nuka World is niet de €20 waard.
    Op sites als kinguin en g2a, kun je nog wel een season pass aanschaffen voor €30. Aangezien Far Harbor en Nuka world beiden €20 los zijn, is dat misschien verstandiger om naar te kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    clandestine666

    • 10 maanden geleden
    @yuck0 Bedankt voor de tip!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Lord Ganon

    • 10 maanden geleden
    Ik vind je analogie met het zandkasteel werkelijk treffend. Het is onzinnig dat je 'the good guy' speelt en daar eigenlijk resoluut voor bestraft wordt. Het slaat echt helemaal nergens op.

    Prima review, al had het van mij best een onvoldoende mogen zijn (hij verwacht namelijk niet aan de verwachtingen!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 10 maanden geleden
    @Lord Ganon Yup. Iets meer over het cijfer: de DLC is duidelijk geen cashgrab, daarvoor zit er simpelweg te veel goed werk en vermakelijke speeluren in. Het is voornamelijk teleurstellend en zeer matig uitgedacht. Daarmee is een aankoop nog wel te verantwoorden voor wie echt wil, maar wat je terug krijgt zal weinig memorabel zijn. Onvoldoendes hou ik liever voor gradaties van incompententie; denk aan gamebreaking bugs, negatieve ervaringen, grinding-mechanics (eugh), repetitief ontwerp en assets, slecht wapenbalans, gebrek aan vermakelijke gameplayloops, overpowerde AI, besturingsproblemen, porting issues, etc etc. Dit is meer 'meh'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 10 maanden geleden
    @Gillian

    Wat moet ik nou uit deze woorden halen ?

    Daarmee is een aankoop nog wel te verantwoorden voor wie echt wil, maar wat je terug krijgt zal weinig memorabel zijn.

    Statement of mening?.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 10 maanden geleden
    @leroyx50 Alles is een mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 10 maanden geleden
    @Gillian Oke maar dan komt het niet over als een mening :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    yuck0

    • 10 maanden geleden
    @Lord Ganon
    Je kunt wel de goodguy spelen dacht ik. Het is echter totaal niet uitgewerkt, en lang niet zo leuk. Zowiezo is good en bad niets zeggend in deze game. Je companions zullen wat morren misschien, maar als je die eenmaal een keer bevriend hebt krijg je de perks permanent.

    Heb zoveel uren in deze game zitten, terwijl ik er eigenlijk zoveel mis mee vind.. Toch knap hoe Bethesda dat elke keer voor mekaar krijgt haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    serphilith

    • 10 maanden geleden
    Zoals ik al had verwacht.. volgende Fallout waar ik pas naar ga uitkijken is toch echt een Obsidian game, een RPG.. zoals het hoort!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Edwin1984

    • 10 maanden geleden
    @serphilith

    Hoop ook van harte dat zij weer een nieuwe Fallout game mogen maken. Bethesda maakt er op dit punt echt een potje van helaas. Word met elk deel oppervlakkiger .. dat willen we niet bij een titel als Fallout :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    yuck0

    • 10 maanden geleden
    @serphilith
    Hoor dit veel. Maar vond zelf Fallout 3 toch erg geslaagd ook. Maar wss vanwege de populariteit van Skyrim hebben ze veel elementen uit die game overgenomen in deel 4. Helaas, want fallout 4 is enkel nog uniek vanwege de setting, niet vanwege de content.

    New Vegas vond ik zelf niet heel veel beter dan deel 3. Maar als jij mij kan beloven dat ze er wel weer een echte RPG van maken, dan ga ik ook vast duimen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 10 maanden geleden
    LOL een 6 :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    yuck0

    • 10 maanden geleden
    Groot fan van de game, maar hetzelfde gevoel. Het lijkt alsof het vreselijk uitgebreid is, maar blijkt uiteindelijk een slim truukje om weer dezelfde content opnieuw door je strot te douwen. Nu kun je alle towns overnemen met raiders.. wat uiteindelijk hetzelfde resultaat heeft alleen nu zijn je settelers wat kleurrijker.
    Nieuwe power armor is erg welkom wel, maar ik heb op die savegame niet veel meer over om te doen helaas. Maar goed dat ze eens een power armor erin hebben zitten die je build beïnvloed. Veel te laat en veel te weinig, maar goed.. het is iets.. had toch de season pass al.

    Met een waterpistool de nieuwe baas worden vond ik wel geinig overigens. Maar dit voelde toch ook als een flauwe side-mission aan ipv een echt nieuw avontuur zoals Far Harbor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flow

    • 10 maanden geleden
    Smaken verschillen natuurlijk. Maar in fallout 3 voelde je je echt in een verwoeste wereld. NV vond ik ook erg leuk gemaakt met veel te doen en te ontdekken.
    Fallout 4 vind ik dan helemaal niet zo verlaten en de getoonde verwoestingen geven mij niet dat apocalyptisch gevoel.
    Maar goed, deze dlc vind ik toch wel erg leuk gemaakt. Er is veel te schieten, en nog redelijk pittig ook.
    Met de rest ben ik het wel eens, denk dat ik eerst zoveel mogelijk missies ga doen en dan de 3 facties uit de weg ruim. Als de game dat tenminste toestaat op het end.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 10 maanden geleden
    @Flow Achievements halen, reload oude save, kill everyone. Done.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    EdwinS

    • 10 maanden geleden
    @Gillian Er is als het goed is zelfs een quest voor.. Moet je met een of andere gevangen arts praten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.