F1 22 omarmt lifestyle. Naast het vormgeven van je eigen coureur is het dit jaar ook zaak om een sportbolide te kiezen, je appartement vorm te geven en een paar exclusieve sneakers aan te trekken. Het is alsof uitgever EA besloten heeft dat Codemasters te saaie racegames maakt en wel wat hulp van Fifa-ontwikkelaar EA Sports kon gebruiken.
T-splitsing
Het resultaat is een onhandige tweespalt. Aan de ene kant probeert de F1-serie al jarenlang een zo authentiek mogelijke race-ervaring na te bootsen, met een nadruk op racen als ambacht. Aan de andere kant zijn er nu schreeuwende kleuren, een bombastische soundtrack en het leven als een influencer.
Het laat vooral zien dat de serie op een T-splitsing staat: wordt F1 nu eindelijk een racesimulator die kan concurreren met Assetto Corsa en i-Racing, of groeit het uit tot een equivalent van Fifa (inclusief nutteloze seizoenspas en andere manieren voor EA om extra geld te verdienen)? F1 22 blijft ergens in het midden steken.
Goede wegligging
Toch blijft F1 22 over de gehele linie een goede, overtuigende racegame. Dit komt met name door de wederom verfijnde wegligging en besturing. Voor het huidige Formule 1-seizoen zijn de technische reglementen behoorlijk aangepast. Hierdoor zijn de wagens iets langzamer, maar is het wel mogelijk om dichter achter elkaar te racen en - op papier - je tegenstanders makkelijker in te halen.
De vertaling van de veranderde reglementen naar F1 22 is uitstekend: het is makkelijker om in lastige bochtencombinaties dicht achter je grootste rivalen te blijven racen. Tegelijkertijd is het een stuk lastiger om snel vanaf de startgrid of uit een langzame bocht op snelheid te komen. De bolides zijn immers een stuk minder stabiel en hebben behoorlijk last van overstuur, waardoor de achterkant vrijwel direct uitbreekt als je te snel gas geeft.
Gecombineerd met de strijdlustige AI levert dit een enorm spektakel op. Races zijn spannend, inhaalacties vinden veelvuldig plaats en foutjes zijn snel gemaakt. Door deze nieuwe bolides voelt F1 22 op het circuit behoorlijk anders dan afgelopen delen. Dit komt vooral de race-actie ten goede en belooft veel voor online competities. Naast de toevoeging van de virtual reality-optie (op pc) en het nieuwe circuit in Miami is dit de voornaamste reden om dit nieuwste deel te overwegen.
Stilstand is achteruitgang
Want laten we eerlijk zijn: F1 22 biedt voor de rest nauwelijks meerwaarde ten opzichte van afgelopen delen. De grafische engine loopt inmiddels al een paar jaar op z’n achterste benen; de safety cars zijn nog altijd een zwaktebod; de carrièremodus is nagenoeg identiek aan die van afgelopen jaar - inclusief alle onvolkomenheden. Zeker, het is leuk dat er nu een mogelijkheid is om tussen de raceweekenden door in supercars een simpele ’challenge‘ te voltooien. En het is geinig dat de pitstops en racestarts een tikkeltje interactiever zijn. Maar ook dit zijn geen wezenlijke toevoegingen aan de game.
Oftewel: eenmaal op het circuit is F1 22 wederom overtuigend. Maar veel van de wensen uit de actieve community worden simpelweg genegeerd, ten faveure van EA-franjes. Het is misschien kenmerkend voor deze tijdsgeest, waarin de grootste uitgevers moeite hebben om de aandacht van gamers vast te houden. Misschien helpt een seizoenspas of twee hier wel mee, maar een betere game levert het niet op.
F1 22 is vanaf 1 juli beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S & X, en pc. Voor deze review is de game op een Series X getest, met zowel controller als racestuur.
Reacties op: F1 22 gaat voor opsmuk
Magister
Had wel een wat uitgebreidere review verwacht. Is er ook nog met VR getest? Dat zou voor mij de reden zijn om voor deze versie te gaan namelijk.
Sall3mander
Magister
Sall3mander
lightyears
Jerz1993
Erwintjuh
Sall3mander
controvi
en we zitten dan meestal in een coop career of losse racejes.
het f1 life deel vind ik dan wel een soort toevoeging. al was het alleen om de gedachten dat je een naast de race ook nog iets hebt.
De wegligging is inderdaad heel anders en vind de races ook erg leuk geworden voor wat ik gedaan heb.
ik merk echt dat de AI veel beter is en wat realistischer reageerd op situaties en niet zomaar opgeeft.
Vooral bij het uitremmen op rechte stukken merk ik al snel dat de AI merkt dat ik binnenlangs kom en ze daarom ook iets later remmen.
Ik moet de coop nog starten om dat een maat van mij, zoals vele andere, crashes heeft bij het opstarten en zelf heb ik bijna bij elke start van een nieuwe race ook een crash.
Dus de game is zeker nog niet helemaal goed maar als hij het doet is hij zeker beter dan f1 21
Rutgie
Zarniwoop
Archer83
Ik ben F1-fan en koop de game elk jaar, maar kunnen ze die energie niet in wat nuttigers steken?
LoGiCaL_PsYcHo
Archer83