Review

F1 22 gaat voor opsmuk

En is nu een volwaardige EA-game

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

F1 22 appelleert aan racers van verschillende niveaus. Als simulator biedt de game uitdagende race-actie en voor beginnende coureurs is het een toegankelijke introductie binnen de koningsklasse van de motorsport. Toch is lang niet alle potentie benut. Het nagenoeg volledige hergebruik van de carrièremodus uit de afgelopen edities illustreert dit. F1 22 is uitgebreid, leuk en degelijk, maar is buiten de nieuwe bolides en circuits nauwelijks een meerwaarde ten opzichte van F1 2021.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Degelijke race-actie, naar eigen smaak aan te passen
  • Minpunten
  • Carrièremodus nagenoeg gekopieerd uit vorige delen, EA-saus leidt tot generieke presentatie
”Hoi, welkom in de wereld van de Formule 1! Heb je al een nieuwe monsterbak uitgekozen? Nee? Kom verder. We hebben hier een waanzinnige Mercedes AMG die uitstekend past bij je t-shirt. Toch niet voor jou? Hoe sta je tegenover een tijmgroene Aston Martin?”

F1 22 omarmt lifestyle. Naast het vormgeven van je eigen coureur is het dit jaar ook zaak om een sportbolide te kiezen, je appartement vorm te geven en een paar exclusieve sneakers aan te trekken. Het is alsof uitgever EA besloten heeft dat Codemasters te saaie racegames maakt en wel wat hulp van Fifa-ontwikkelaar EA Sports kon gebruiken.

T-splitsing

Het resultaat is een onhandige tweespalt. Aan de ene kant probeert de F1-serie al jarenlang een zo authentiek mogelijke race-ervaring na te bootsen, met een nadruk op racen als ambacht. Aan de andere kant zijn er nu schreeuwende kleuren, een bombastische soundtrack en het leven als een influencer.

Het laat vooral zien dat de serie op een T-splitsing staat: wordt F1 nu eindelijk een racesimulator die kan concurreren met Assetto Corsa en i-Racing, of groeit het uit tot een equivalent van Fifa (inclusief nutteloze seizoenspas en andere manieren voor EA om extra geld te verdienen)? F1 22 blijft ergens in het midden steken. 

Goede wegligging

Toch blijft F1 22 over de gehele linie een goede, overtuigende racegame. Dit komt met name door de wederom verfijnde wegligging en besturing. Voor het huidige Formule 1-seizoen zijn de technische reglementen behoorlijk aangepast. Hierdoor zijn de wagens iets langzamer, maar is het wel mogelijk om dichter achter elkaar te racen en - op papier - je tegenstanders makkelijker in te halen.

De vertaling van de veranderde reglementen naar F1 22 is uitstekend: het is makkelijker om in lastige bochtencombinaties dicht achter je grootste rivalen te blijven racen. Tegelijkertijd is het een stuk lastiger om snel vanaf de startgrid of uit een langzame bocht op snelheid te komen. De bolides zijn immers een stuk minder stabiel en hebben behoorlijk last van overstuur, waardoor de achterkant vrijwel direct uitbreekt als je te snel gas geeft.

Gecombineerd met de strijdlustige AI levert dit een enorm spektakel op. Races zijn spannend, inhaalacties vinden veelvuldig plaats en foutjes zijn snel gemaakt. Door deze nieuwe bolides voelt F1 22 op het circuit behoorlijk anders dan afgelopen delen. Dit komt vooral de race-actie ten goede en belooft veel voor online competities. Naast de toevoeging van de virtual reality-optie (op pc) en het nieuwe circuit in Miami is dit de voornaamste reden om dit nieuwste deel te overwegen. 

Stilstand is achteruitgang

Want laten we eerlijk zijn: F1 22 biedt voor de rest nauwelijks meerwaarde ten opzichte van afgelopen delen. De grafische engine loopt inmiddels al een paar jaar op z’n achterste benen; de safety cars zijn nog altijd een zwaktebod; de carrièremodus is nagenoeg identiek aan die van afgelopen jaar - inclusief alle onvolkomenheden. Zeker, het is leuk dat er nu een mogelijkheid is om tussen de raceweekenden door in supercars een simpele ’challenge‘ te voltooien. En het is geinig dat de pitstops en racestarts een tikkeltje interactiever zijn. Maar ook dit zijn geen wezenlijke toevoegingen aan de game.

Oftewel: eenmaal op het circuit is F1 22 wederom overtuigend. Maar veel van de wensen uit de actieve community worden simpelweg genegeerd, ten faveure van EA-franjes. Het is misschien kenmerkend voor deze tijdsgeest, waarin de grootste uitgevers moeite hebben om de aandacht van gamers vast te houden. Misschien helpt een seizoenspas of twee hier wel mee, maar een betere game levert het niet op.

F1 22 is vanaf 1 juli beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S & X, en pc. Voor deze review is de game op een Series X getest, met zowel controller als racestuur.

Dit artikel delen:

Lees meer

Disney Dreamlight Valley verschijnt op 6 september Skull and Bones komt mogelijk op 8 november uit
14

Reacties op: F1 22 gaat voor opsmuk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Magister

    • 29 juni 2022 10:17
    Wel een beetje kort door de bocht.
    Had wel een wat uitgebreidere review verwacht. Is er ook nog met VR getest? Dat zou voor mij de reden zijn om voor deze versie te gaan namelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 29 juni 2022 12:30
    @Magister ik heb ea play gekocht om VR te proberen, maar het werkt voor geen meter. Als je in de wagen je hoofd beweegt stottert het beeld terwijl de framerate gewoon prima is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 29 juni 2022 12:59
    @Sall3mander Dat klinkt niet hoopvol. Weet je zeker dat het aan het spel ligt, of misschien aan de tracking van je headset?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 29 juni 2022 13:06
    @Magister ja, er is een reddit post over waar meerdere mensen er last van hebben. In het hoofdmenu heb ik er overigens geen last van

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 4 juli 2022 08:45
    @Magister Ik heb ook op andere reviews en websites negatieve geluiden gehoord over de VR modus. Schijnt ook af en toe te crashen. Vooralsnog heb ik daarom de oude Assetto Corsa gekocht voor 4 euro op de steam summer sale. Draait perfect in VR. Gaat dan om de gewone asetto corsa en niet de assetto corsa competizione want die schijnt ook niet vlekkeloos te draaien in VR. Met F1 22 wacht ik nog af of de problemen eruit worden gehaald via updates.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jerz1993

    • 29 juni 2022 13:22
    @Sall3mander Porpoising xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Erwintjuh

    • 29 juni 2022 13:23
    @Sall3mander is toch echt performance. Ik had dit ook. Maar na het tweaken van de game draait het prima, ook je hoofd beweging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 29 juni 2022 16:06
    @Erwintjuh hij geeft toch echt gewoon 90fps aan en nog niet smooth

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • controvi

    • 29 juni 2022 12:22
    Nou ben ik pas even bezig maar ik speel vaak f1 met een maat van me.
    en we zitten dan meestal in een coop career of losse racejes.

    het f1 life deel vind ik dan wel een soort toevoeging. al was het alleen om de gedachten dat je een naast de race ook nog iets hebt.

    De wegligging is inderdaad heel anders en vind de races ook erg leuk geworden voor wat ik gedaan heb.
    ik merk echt dat de AI veel beter is en wat realistischer reageerd op situaties en niet zomaar opgeeft.
    Vooral bij het uitremmen op rechte stukken merk ik al snel dat de AI merkt dat ik binnenlangs kom en ze daarom ook iets later remmen.

    Ik moet de coop nog starten om dat een maat van mij, zoals vele andere, crashes heeft bij het opstarten en zelf heb ik bijna bij elke start van een nieuwe race ook een crash.
    Dus de game is zeker nog niet helemaal goed maar als hij het doet is hij zeker beter dan f1 21

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rutgie

    • 30 juni 2022 07:51
    Jammer, maar het was te verwachten dat EA duidelijk zijn saus eroverheen heeft gegooid. De laatste F1 die ik speelde was 2019. Toen beperkte zich dat eigenlijk alleen al tot de time trial en soms een los raceweekend. Buiten de nieuwe auto’s zie ik geen meerwaarde om deze versie voor de volle mep te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Zarniwoop

    • 30 juni 2022 10:43
    Je kunt denk ik ook niet veel innovatie verwachten bij een jaarlijkse uitgave van een game. Misschien zijn de op de achtergrond er wel mee bezig maar dan denk ik dat deze "echte" innovatie om de paar jaar wordt uitgegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer83

    • 30 juni 2022 11:58
    Ik snap echt het appeal van dat Life-gedoe niet. Is dat een generatieding waar ik als millennial te oud voor ben of zo?

    Ik ben F1-fan en koop de game elk jaar, maar kunnen ze die energie niet in wat nuttigers steken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • LoGiCaL_PsYcHo

    • 30 juni 2022 22:44
    Ik snap niet dat ze die Halo prominent in beeld plaatsen bij deze games. Leidt enorm af en is ook niet realistisch. Bij stereoscopisch beeld (zoals de coureurs met 2 ogen dat hebben) kijken beide ogen langs de halo en vullen de gaten voor elkaar in. Ze zouden hem of weg moeten laten of heel vaag moeten maken zodat het niet een enorme opaque obstructie is voor het zicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer83

    • 1 juli 2022 16:27
    @LoGiCaL_PsYcHo Je kunt de halo column al sinds de introductie uitzetten in het spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.