Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Everybody’s Gone to the Rapture

Dear Kate

Geschreven door Erwin Vogelaar op

Conclusie

  • <p>Everybody&rsquo;s Gone to the Rapture zou sterker zijn met een iets kleinere wereld die zelf meer te zeggen heeft.&nbsp;Afgezien daarvan wordt er op een unieke manier een boeiend non-lineair verhaal verteld om bij weg te dromen.</p>
    Score: 75 Goed
    • Uniek verteld, prachtige beelden, soundtrack, stemacteerwerk
    • Grote wereld die zelf weinig te zeggen heeft, lopen gaat extreem traag
Wat als de apocalyps niet start met een knal, maar een zucht? Wat als de post-apocalyptische wereld niet volledig verwoest is, maar enkel achtergelaten? De bloemen staan nog in bloei, de kolen in de barbecues smeulen en auto’s staan midden op de weg met geen mens in zicht. Aan de speler om te achterhalen wat er is gebeurd.

Everybody’s Gone to the Rapture speelt zich af in een Brits dorpje en het natuurrijke gebied er omheen. Het is zo’n plek waar iedereen elkaar kent. Als er iemand van buitenaf binnenkomt, wordt deze met een scheef oog aangekeken tot de koffers weer gepakt worden. Een dorpje waarin de mensen zich vrome christenen noemen, maar dat in hun gedrag niet altijd laten zien. Deze mensen ga je leren kennen. 

Zoals Wendy, een oudere dame die zich net iets teveel bemoeit met het liefdesleven van haar zoon. Of Jeremy, de priester die zijn parochie bij elkaar probeert te houden en zelf worstelt met zijn geloof in het midden van ongelofelijke gebeurtenissen. Voeg bij deze gemeenschap de Amerikaanse Kate toe en je hebt een ongemakkelijke situatie. Niet alleen omdat Kate er anders uit ziet dan de rest en wetenschapper is, maar vooral omdat ze een relatie met één van de bewoners heeft.

Walking simulator

Zoals gezegd is iedereen in dit dorpje verdwenen. Het is aan de speler om te achterhalen wie deze mensen zijn en hoe het kan dat niemand er meer is. De game is gemaakt door The Chinese Room, de mensen achter Dear Esther. Ook deze game zou je een ‘walking simulator’ kunnen noemen. Het enige wat je doet is namelijk lopen en het verhaal meemaken. De interactie buiten het wandelen om blijft bij soms een deur openen of een radio aanzetten. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. Everybody’s Gone to the Rapture richt zich volledig op het verhaal en de unieke manier om deze te beleven.

De interactie buiten het wandelen om blijft bij soms een deur openen of een radio aanzetten. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet.

Wandelend door het dorpje en de omgeving kom je rondvliegende lichten tegen. Elk licht staat voor een personage. Wendy heeft haar eigen licht, Jeremy heeft een eigen licht en zo ook enkele andere bewoners van het dorp. Volg je een licht, dan krijg je het verhaal van dat personage te zien en te horen door kleine scenes uit het verleden. Je ziet de personages zelf nooit concreet voor je, dus moet je het voornamelijk van het stemacteerwerk hebben. Gelukkig is het acteerwerk in Everybody’s Gone to the Rapture uitmuntend. Het is opmerkelijk hoe de afwezigheid van gezichten de game niet afstandelijker, maar juist persoonlijker maakt. Omdat je enkel de stemmen hoort, bouw je voor jezelf een beeld van de personages.

De wereld houdt zich stil

Naast de vliegende lichten en de radio’s die stukjes monoloog van Kate’s verhaal vertellen, is het de wereld zelf die een grote rol speelt. Vergeleken met het beperkte landschap van Dear Esther is The Chinese Room losgegaan met een flinke oppervlakte dat er waanzinnig uitziet. Het is een prachtige wereld, dat tevens door de weereffecten en de manier waarop de zon zich soms vlot verplaatst, constant weet te prikkelen. Maar omdat het zo groot is, voelt het ook een beetje doods aan.

Natuurlijk is dat de bedoeling voor een plek waar letterlijk elke vorm van leven is verdwenen, maar je hoopt telkens dat de wereld zelf iets meer te vertellen heeft. Zo wil je bijvoorbeeld in de huizen meer over de mensen te weten komen buiten de dialogen om, maar de huizen lijken allemaal op elkaar met maar enkele kleine hints naar de personen die er gewoond hebben. Een knuffelbeertje en een tekening hier en daar moet het idee geven dat er kinderen waren, maar veel verder gaat het niet. Het voelt als een gemiste kans. Een paar flyers met waarschuwingen zijn niet genoeg om een wereld te vullen. Dat je bij het ontdekken van de redelijk grote wereld extreem langzaam loopt helpt ook niet mee. De game durft de tijd te nemen en dat is te prijzen, maar wil je terug naar eerdere gebieden, dan is de kans wel groot dat je even je telefoon erbij pakt voor een ander spelletje tijdens deze tocht.

Droom mee

Afgezien van de wereld zelf weet The Chinese Room weer een sterk verhaal neer te zetten. Vergeleken met Dear Esther is het duidelijker wat ze willen vertellen. De zes personages hebben hun eigen verhaallijnen en natuurlijk is er het mysterie van waarom de mensen weg zijn. Het verhaal is compleet non-lineair. Je bepaalt zelf waar je heen loopt en dat zorgt ervoor dat je het verhaal op een eigen volgorde meemaakt. Van de vliegende lichten die je tegenkomt en besluit te volgen, tot de radio’s en de willekeurige dialogen die je in de wereld tegen het lijft loopt. Je leert de personages steeds meer begrijpen en je puzzelt beetje bij beetje de gebeurtenissen bij elkaar. Ondanks het trage tempo houdt dit je interesse erbij.

Door de combinatie van waanzinnig stemacteerwerk, lichteffecten en voornamelijk de uitmuntende soundtrack met een zweverige combinatie van vocale en instrumentale muziek, droom je zo’n vier uur lang lekker weg in deze wereld. Everybody’s Gone to the Rapture is niet de start van een nieuw genre zoals Dear Esther dat was, maar laat wel weer zien dat de mogelijkheden om op interessante manieren verhalen te vertellen via games oneindig zijn.

Everybody’s Gone to the Rapture is vanaf vanavond verkrijgbaar voor PlayStation 4 via PSN. De game kost 19,99 euro, PlayStation Plus-leden krijgen 20 procent korting.

Dit artikel delen:

Lees meer

Need for Speed-dlc bestaat uit meer dan auto’s The Secret World-ontwikkelaar Funcom te koop
14

Reacties op: Everybody’s Gone to the Rapture

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • geert1

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Die lage loopsnelheid komt in alle reviews als minpunt terug. Vreemd dat de ontwikkelaar dat blijkbaar niet heeft willen aanpassen, want het lijkt mij ook behoorlijk irritant als ik het zo lees. Een patch zou dit probleem gemakkelijk kunnen verhelpen; hopelijk komt dat nog.

    Afgezien daarvan lijkt het me een interessant spel. Het lijkt wat op The Vanishing of Ethan Carter, waar ik ook van genoten heb. Deze zal ik vroeg of laat ook wel 's in huis halen verwacht ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Toine Berbee

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Met de R2 knop zou je gewoon moeten kunnen rennen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iluyan

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Dat helpt bijna voor geen meter, het is een grote issue met deze game helaas, Ik snap sneller door de wereld heen lopen de immersion experience, negatief kan beinvloeden, maar het gaat nu wel heel erg langzaam, en een speler zou toch zelf mogen weten hoe snel hij er door heen wilt?

    Ik vond de game zowiezo niet heel sterk, ik had het gevoel dat ik wat miste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Deze ga'k morgen aanschaffen. Ik word ook al helemaal zen van The Vanishing of Ethan Carter, ook al ligt er af en toe ineens een lijk voor m'n neus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    toen ik de titel van dit spel zag, hoopte ik in het geheim op een vervolg op bioshock.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    De Bioshock Infinite - Burial at Sea DLCs wel eens gespeeld? Dat vond ik persoonlijk een waardige terugkeer naar en afsluiting van Rapture.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    burial at sea gebeurde voor bioshock 1 en 2. het is beter gezegt het begin van rapture. hoewel je beide keren bij bioshock 1 en 2 ontsnapt uit rapture, volgens mij zijn er nog zat plekken te onderzoeken daar. het was tenslotte een gigantische stad onderwater.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Dit soort spellen zijn zo op mijn lijf geschreven en ga ik zeker ook spelen op mijn toekomstige PS4, en net als Geert lijkt me een patch met optie tot iets sneller lopen wel fijn. (als keuze)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Eerste wat mij opvalt als ik aan het spelen ben is dat de game niet erg soepel draait op de PS4. Hoop ook nog echt op een PC release zodat ik geen last heb van de PS4 restricties qua peformance.

    Tot nu toe is het precies de game geworden wat ik ervan had verwacht, enige wat ik jammer vind zijn de lichtjes die de personages moeten voorstellen zodra je het verhaal aan het volgen bent. Had liever iets van soort geesten gezien zodat je de personages wel volledig ziet staan in plaats van een soort licht aura.

    Game ziet er niet slecht uit, alleen die FPS drops tijdens zon ondergang en opkomst en snel sturen :(

    Hier had Ethen carter ook al last van op de PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Tot op heden is er geen PC release bekend helaas.

    Deze generatie consoles en vloeiende beelden gaan geloof ik niet samen, al heb ik op youtube alleen nog beelden gezien waar het prima draait. Is een moment opname dus misschien keek ik net de goede stukken.

    Ik wacht nog een poosje, mocht er nog geen duidelijkheid zijn over de PC versie schaf ik deze maar aan. Dan maar zonder strakke beelden in 60 FPS ;)

    Lijkt me toch een sfeervolle game die ik niet wil missen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Kan niet anders dan dat er op termijn een PC versie komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Helios

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Bij de conclusie zou ik er 'Grote wereld die..' van maken, ipv 'Grote wereld dat'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Tip! als je R2 ingedrukt houd terwijl je loopt , gaat ie na een paar seconden sneller lopen.
    Dit weet ik dus alleen van de PS4 , XBOX ONE is gewoon traag dus daar werkt het denk ik niet bij ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Colossus-90

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    ziet er prachtig uit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.