Every Extend Extra | Gamer.nl

Er is al veel gepraat over het lage aanbod van echte kwaliteitstitels voor de Playstation Portable. Lumines was een titel die overal met kop en schouders bovenuit stak, door extreem verslavende gameplay en stijlvolle graphics. Het was de creativiteit van Tetsuya Mizuguchi die beeld en muziek samensmolt tot een heerlijk spel. Mizuguchi is met zijn bedrijf Q Entertainment weer terug op de PSP met het audiovisuele spektakel Every Extend Extra.

Mizuguchi heeft wat met entertainment. Of het nou games zijn of films of muziek. Het doet hem wat. Niet geheel verwonderlijk dat hij de verschillende vormen probeert te combineren. In een interview dat we enkele maanden geleden met de man hadden, praatte hij uitbundig over zijn visie van de toekomst. Games, muziek en film bestaan niet meer los van elkaar, maar het wordt één geheel met enkel interactieve en non-interactieve entertainment. In Lumines werd game en muziek al gecombineerd tot een audiovisueel schouwspel en met Every Extend Extra is het niet anders.

Het begon allemaal met het simpele spelletje Every Extend, dat gratis online te spelen was. Q Entertainment zag wel wat in het concept en besloot er een eigen draai aan geven. Die draai is er allereerst in de variatie van de muziek. De technobeats werken ontzettend goed en de geluiden tijdens de gameplay vullen de muziek perfect aan. Ook op visueel gebied is het spel flink opgekrikt met heel wat flashy bewegende beelden en andere kleurrijke uitspattingen. Maar de Extra staat niet enkel voor het audiovisuele karakter, maar ook qua gameplay is er het nodige veranderd.

Het universele principe van de held wordt compleet overboord gegooid, want in tegenstelling tot andere games is het in Every Extend Extra je doel om dood te gaan. Over en over. Je bent een ruimteschip dat tegelijk dient als bom. Door het scherm heen komen allerlei objecten langs zweven en door te ontploffen zorg je dat de objecten de lucht in gaan. Deze zorgen weer dat andere objecten ontploffen, waardoor je hele kettingen aan explosies veroorzaakt. Je hebt aanvankelijk tien pogingen om te ontploffen tot je echt op bent. Je kunt jezelf opladen voor een grotere explosie en tijdens het opladen kun je de bom ook ergens plaatsen en op een veilige afstand laten ontploffen. Als je geraakt wordt door een object gaat er namelijk een leven af en vliegen je gevangen upgrades weer de ruimte in.

Om extra bommen te krijgen, of extra Extends, moet je punten verzamelen. Deze krijg je door goede kettingontploffingen te veroorzaken. Voor extra punten moet je opletten en de groene objecten ontploffen en hetgeen wat ze achterlaten oppakken. Dan heb je ook nog de ronde, gele objecten die je met een ontploffing oplaadt en na jou ontploffen voor extra lange aaneenschakelingen. Eén van de belangrijke thema’s in het spel is de tijd en dat speelt dan ook in de objecten een rol. Er zijn roze objecten om de actie te versnellen en gele objecten voor tijdsverlenging. Tijdens het spelen tikt de tijd langzaam weg en je bent af wanneer je geen bommen of geen tijd meer hebt.Het is dus zaak om zoveel mogelijk roze objecten te verzamelen zodat de actie sneller gaat en er steeds meer objecten je scherm binnen zweven. Je kunt in totaal acht keer de tijd versnellen, maar de laatste drie ‘Quickens’ zul je achter elkaar moeten pakken. Wanneer je zes Wuickens hebt zullen er geen nieuwe meer binnen zweven, dus de truc is om ze te laten en ze te grijpen vlak voordat ze uit het scherm verdwijnen. Bij het versnellen gaan ook de technobeats steeds sneller en wordt de actie steeds intenser. En dan krijg je een eindbaas. Een vijand die met meerdere schakels aan ontploffingen uitgeschakeld moet worden zodat je door kunt gaan naar de volgende fase.

De gameplay klinkt wellicht wat verwarrend en wanneer je start is de kans ook groot dat je geen flauw idee hebt waar je aan begint. Every Extend Extra is een abstract spel, maar als je het eenmaal door hebt is het werkelijk een genot om te spelen. De combinatie van de snelle gameplay, de opzwepende muziek en flitsende visuals maken Every Extend Extra tot iets bijzonders. Maar voordat je naar de winkel rent om het spel aan te schaffen, zijn er nog wel wat puntjes van kritiek.

Allereerst is het niet een erg toegankelijk spel. De moeilijkheidsgraad ligt aanvankelijk vrij hoog en dit kan afschrikken. Heb je het systeem echter onder controle dan wordt het gelukkig gewoon een lekker uitdagend spel. Je ontploft zo de verschillende levels door en je verslaat de ene na de andere eindbaas. Maar dan houdt het plots op. Op een gegeven moment heb je het spel door en ben je zo bij het einde. En waar Lumines nog heel gala aan leuke extra modes bood, blijft het bij Every Extend Extra akelig stil. Je kunt de originele Every Extend spelen, wat helaas maar één stage is.

Gelukkig kun je dan nog de overwonnen levels en eindbazen apart van elkaar spelen. Zo kun je oefenen voor een betere score, of gewoon je favoriete stage nog eens spelen. Ook de multiplayer mode is erg aardig. In Ad-Hoc mode zul je meer aaneenschakelingen moeten maken dan je tegenstander. En hoewel de multiplayer best aardig is en de aparte stages leuk genoeg zijn om nog een door te gaan, blijft het akelig leeg.

Het resultaat is dat je wel echt van het spel moet houden om lang te kunnen genieten. Verveling ligt al snel op de loer. Dit neemt niet weg dat Q Entertainment een waar kunstwerkje heeft afgeleverd. Grafisch spat het van je scherm af en qua geluid zit het weer piekfijn in orde. Het spel is origineel en erg leuk. Het mist enkel het uitnodigende karakter, de meerdere modes en de echte verslavende factor die Lumines wel heeft.