Uit de handen van Q Entertainment kwam eerst de game met de drie E's, genaamd Every Extend Extra voor de PSP. Met Every Extend Extra Extreme voor de Xbox 360 zitten we nu op vier E's en het is de vraag of Q op een al even originele titel kan komen als ze eventueel E5 of E6 uitgeven. De bezitters van een Xbox 360 kunnen nu in ieder geval proeven van de unieke mix aan muziek, gameplay en graphics die z'n oorsprong kende als Every Extend, de onafhankelijk gemaakte game voor de PC.

Om eerlijk te zijn verwachtte ik veel van E4. E3 wist ondanks de paar grote minpunten extreem te overtuigen en een evolutie van het concept lag in de verwachting bij E4. De teleurstelling was daarom best groot te noemen toen ik erachter kwam dat Q Entertainment de formule behoorlijk overhoop had gehaald. Een uiteenzetting van de veranderingen volgt nu.

Het concept blijft in de basis hetzelfde. Je bestuurt in E4 een 'schip' dat kan ontploffen. Je wordt in een beeldvullend speelscherm gebombardeerd door talloze aanvalsgolven die bestaan uit objecten die kunnen worden vernietigd. Dit geschiedt door je schip in de buurt van een object te laten exploderen, waarna een kettingreactie van exploderende vijanden ontstaat. Met items die de vijanden achterlaten, kan naast het verhogen van de score, de speeltijd worden verlengd, de aanvalsgolven worden versneld en een schild worden opgepikt.

Het oppikken van deze items kan echter alleen maar als de kettingreactie aan explosies afgelopen is. Een groot verschil met de twee eerdere games is dat het aantal aanvalsgolven zó groot is dat het tijden kan duren voordat je schip weer terug is in het speelveld om de items op te pikken. In de tussentijd zit je dus te genieten van de synergie aan beeld en geluid die voor je wordt afgespeeld. Genieten is misschien wel een groot woord, want je zit op zo'n moment echt even niets te doen. De oplossing hiervoor is wel de mogelijkheid om de kettingreactie af te breken. Er moet dus een afweging worden gemaakt tussen extra lange explosies en het kunnen oppikken van objecten. De beste keuze om een explosie af te breken is meestal wanneer een groot aantal objecten voor het oprapen ligt.

De enorme hoeveelheden aanvalsgolven heeft echter wel voor een probleem gezorgd. Het is namelijk onmogelijk om tussen de vijanden door te blijven manoeuvreren. Dit is opgelost door je schip gedurende een aantal seconden nadat deze het speelveld weer betreedt een schild te geven. Deze maakt je tijdelijk onsterfelijk en geeft de tijd om vlug alle bonussen op te pikken. Een schildbonus wordt zo nu en dan ook achtergelaten en het oppikken ervan zorgt ervoor dat het schild langer intact blijft. Na het uitwerken van het schild kun je ervan uitgaan dat je binnen een aantal seconden dood bent. De enige oplossing is dus net voordat het schild op is, wederom jezelf te laten exploderen. Het gevolg mag duidelijk zijn. Je zit het grootste deel van de tijd naar prachtige explosies te kijken en items op te pikken voor het schild is uitgewerkt. In de eerste mode van E4, genaamd The Game Unlimited, betekent dit dat je in feite niet af kunt gaan. Een klok moet voor enige tijdsdruk zorgen, maar als je genoeg quickens (dit versnelt de game) hebt opgepikt, zijn de tijdverlengingsitems genoeg om je voor eeuwig door de laten gaan. Om een score neer te zetten, moet je in feite gewoon de klok laten aflopen zonder de tijd te verlengen. Een anti-climax als het ware.

De tweede mode, genaamd the Game Time Limited, brengt een beetje meer uitdaging met zich mee. Geheel volgens hetzelfde concept moeten zoveel mogelijk kettingreacties worden gemaakt, maar nu binnen verschillende tijdslimieten. Dit simpele gegeven, gecombineerd met online leaderboards, zorgt ervoor dat deze mode werkelijk uitdagend wordt. Het nodigt ook uit voor snelle speelsessies, aangezien de kortste sessie maar vijf minuten lang is. Dit komt ook nog eens goed uit, omdat het tijdens een speelsessie niet mogelijk is het spel op te slaan. De The Game Unlimited-mode is dus vaak niet eens een optie voor een vluggertje met E4. In E4 kunt je online ook je vertier zoeken. Tegen een andere speler is hetzelfde spel te spelen als in de singleplayer. Je ziet de andere speler niet, maar wel een meter die aangeeft wie aan het winnen is. Degene met de meest verzamelde punten wint. De online mogelijkheid lijkt er meer voor de vorm te zijn, want het feit dat je niet ziet wat de ander doet, voegt niet veel toe aan de uitdaging die het verbeteren van een score op de leaderbords al doet.

Grappig is The Revenge. Het is alsof Q Entertainment de roots van E4 wilde bevestigen door in deze mode van E4 een ware shoot 'em up te maken. In The Revenge krijgt je kleine schip de mogelijkheid om werkelijk te schieten in plaats van te exploderen op commando. De aanvalsgolven veroorzaken geen kettingreactis meer en moeten stuk voor stuk worden neergeschoten. Het geheel voelt zeer simpel aan en ook het schieten zelf had beter kunnen worden uitgevoerd. Schoenmaker, blijf bij je leest.

Een interessante toevoeging is de Wiz Ur Muzik-optie. Deze optie stelt je in staat je eigen muziek (gestreamed en wel) af te spelen terwijl je speelt. Het mooie er aan is dat je je muziek ook nog eens kunt rippen naar de harde schijf van de Xbox 360. E4 analyseert op zijn beurt de muziek en haalt het aantal beats per minuut eruit, waarna een game gecreëerd kan worden die gesynchroniseerd is met de muziek. Je kunt met je muziek dus je eigen gameplay ervaring maken. Het goed overzetten van een nummer heeft soms wel wat voeten in aarde, want als E4 moeite heeft met het analyseren van de muziek zul je zelf de BPM moeten invoeren.

En toch, ondanks de vele fouten, blijft E4 best vermakelijk. Dit komt echter niet door de gameplay, maar meer door die lekkere muziek die het hele speelscherm laat mee pulseren. Explosies vinden ook precies plaats op het ritme van de muziek. De effecten zijn heerlijk hypnotisch en de muziek van de vaste muzikanten van Q Entertainment is van de solide kwaliteit die we van hun kunnen verwachten. Een kleine toevoeging in de gameplay zorgt er daarnaast voor dat je nog meer met de muziek meegaat. Door je schip namelijk precies op de beat te laten ontploffen, kun je zogenaamde 'multipliers' verdienen die je score verdubbelen. Het aantal levels is wel aan de summiere kant, vier zijn het er in totaal. Daarbij komt ook nog eens dat de levels qua thema wel van elkaar verschillen, maar door het uniforme stijltje van E4 toch weer hetzelfde overkomen. Deze stijl zou oké zijn geweest voor één level, maar niet voor alle.