Vroeger was Nintendo echt een bedrijf wat zich volledig op de games richtte. Alle andere meuk was voor hun niet belangrijk, het draaide allemaal om de games. Nu wil men echter streven naar een marktverbreding die door geen enkele andere spelletjesbakker geprobeerd is. Dat levert onder andere voor de Nintendo DS dan wel eens producten op die nog moeilijk onder de categorie ‘game’ in te delen zijn. English Training is zo’n zogenaamde non-game. Eens kijken wat voor review we hier nou van kunnen brouwen. Misschien had je dit op basis van de titel van de ‘game’ al geraden, maar English Training is dus een trainingsprogramma om je Engelse taal mee op peil te krijgen. Meestal is dit voor ons gamers niet zo interessant. Wij worden in games al zo doodgegooid met de Engelse taal, dat we de basis als geen ander kennen. Het is echter wel zo dat deze English Training verschillende niveaus biedt, dus wie weet zit er toch nog iets uitdagends en leerzaams voor ons tussen? Nou, eigenlijk niet. Ondanks dat de ‘game’ verschillende niveaus aan dictees heeft, zijn dit slechts niveaus binnen de basis van de Engelse taal. Het zijn vooral de zinnen die steeds langer en complexer worden. Echt moeilijke woorden of grammaticale onderdelen zul je niet tegenkomen. De dictees bestaan elke keer uit een aantal oefeningen, die je ook individueel kunt doen. Deze oefeningen behandelen zowel het schrijven als het spreken van de Engelse taal. Natuurlijk is de NDS hier helemaal geschikt voor dankzij het touchscreen en de geïntegreerde microfoon. Zowel de spraakherkenning als de handschriftherkenning werken uitstekend en zijn razendsnel. Je kunt de oefeningen dus lekker snel doorlopen. Het is tevens mogelijk om dagelijkse oefeningen in te plannen, vergelijkbaar met Brain Training. Het is lastig te zeggen hoe leerzaam English Training nou eigenlijk is voor iemand die weinig tot niets van de Engelse taal af weet. Dat is immers duidelijk de doelgroep van deze applicatie (zoals ik het nu maar zal noemen). Dit is lastig vast te stellen omdat mijn eigen kennis van de Engelse taal op een behoorlijk niveau zit en ik nooit moeite had met de oefeningen die me voorgeschoteld werden. Hetzelfde gold voor personen in mijn directe omgeving die met de applicatie in aanraking waren gekomen.

Het is in ieder geval geen applicatie die je serieuze grammaticale regels leert, of de betekenis van individuele woorden. De grammatica blijft bij een kleurcodering waarbij het onderwerp, gezegde, lijdend voorwerp, bijvoeglijk naamwoord en bijwoord worden aangegeven in een opgenoemde of geschreven zin. Het voornaamste doel is om je de algemene structuur van de taal bij te brengen en je allerlei handige zinnen te leren zodat je sprekend en schrijvend redelijk vooruit kan komen in het buitenland. Duidelijke game-elementen zijn nauwelijks in dit product verwerkt. Vandaar dat ik het ook liever een applicatie noem. De enige twee elementen die een beetje naar voren komen, zijn een gevoel van progressie en competitie. Je hebt een hele lijst aan dictees en uitdagingen van verschillende niveaus die je stap voor stap afwerkt en waar je dan beoordelingen voor ontvangt. Ben je echt toegewijd, dan kun je voor iedere test proberen een score van A+ te halen. Op deze manier speel je ook weer nieuwe oefeningen vrij. In de multiplayerstand kun je samen met zeven vrienden de hoogste score proberen te halen. Ik betwijfel echter ten zeerste of er gamers zijn die daar op zitten te wachten. Nogmaals, wij zijn de doelgroep gewoon niet. Tenzij je onverhoopt toch veel moeite hebt met de Engelse taal en wel wat hulp kunt gebruiken.