UFC 2

EA Sports UFC 2

Terug in de octagon

Geschreven door David Kers op

• Het aanpassen van de grootste kritiekpunten uit het vorige deel maakt van UFC 2 een uitstekende game. De veranderingen in het gevechtssysteem staand en op grond zorgen voor een betere balans, meer controle en soepelere gameplay. Het is zonde dat het EA niet lukt deze mechanieken goed uit te leggen, waardoor de game een steile curve heeft. Het toevoegen van veel nieuwe modi, zoals Ultimate Team, zorgen voor tientallen uren speelplezier. Online werkt de game ook uitstekend, wat de erg beperkte Career-modus een klein beetje doet vergeten. Door de levensechte vechters en de fenomenale presentatie voelt UFC 2 soms alsof je live een echte UFC-wedstrijd zit te kijken.
    Score: 80 Uitstekend
    • Presentatie; Ultimate Team; Knockout-modus
    • Career-modus erg beperkt; slechte tutorials zorgen voor steile leercurve

Met een tussenpoos van een jaar bouwt EA verder op de fundering die het met de beperkte eerste EA Sports UFC-game neer heeft gezet. Die eerste poging om de ingewikkelde vechtsport in gamevorm te gieten leverde destijds een ruwe spelervaring op met een minimaal aantal opties. De keuze voor een jaar extra ontwikkeltijd lijkt dan ook een verstandige en met UFC 2 pakt EA vrijwel alle kritiekpunten aan.

De presentatie, het punt waar de eerste EA Sports UFC-game juist om geprezen werd, is dit jaar gelukkig ook weer één van de grote trekpleisters. De veelbesproken Ignite-engine komt dit jaar nog beter uit de verf. Niet alleen de gezichten van de vechters lijken enorm, ook de kenmerkende gevechtsanimaties en bijhorende randzaken zijn tot in de kleinste details verzorgd. Dit betreft niet alleen bekende namen als Conor McGregor en Jon Jones, maar ook minder imposante namen en nieuwkomers zoals Seo Hee Ham en CM Punk. Ook de mannen van eigen bodem: Overeem, Struve en Mousasi zijn tot in de puntjes verzorgd. Door daar de strakke kenmerkende visuele vormgeving en het opzwepende commentaar van Joe Rogan aan toe te voegen lijkt het alsof je ieder gevecht live naar een UFC-uitzending kijkt.

UFC 2

Balans

In het gevechtssysteem zijn ook de nodige verbeteringen doorgevoerd, zowel voor de staande als grondposities. Op beide voeten betreffen de aanpassingen een terugkeer naar de besturing die in THQ’s UFC Undisputed-games zo goed werkte. Het slaan en schoppen op verschillende plekken op het lichaam is wederom ondergebracht onder de triggers en bumpers. Hierdoor is de controle over je vechter groter dan voorheen, waarbij het gebruiken van het linkerpookje voorheen veel precisie vereiste.

De grootste verandering is echter terug te vinden op de grond. Het onrealistische steekspel is vervangen voor een dynamischer besturingssysteem. Het is nu mogelijk voor beide vechters om tegelijkertijd druk uit te oefenen en met behulp van het rechterpookje van positie te wisselen. Hierbij wordt via een zichtbare hud op het scherm aangegeven welke positieverandering de richting die het pookje wordt opgeduwd oplevert. Door deze aanpassing zijn de mogelijkheden op de grond veel duidelijker, waardoor de gameplay veel vloeiender aanvoelt. De tegenstander op de digitale mat ook daadwerkelijk laten aftikken blijft lastig, vooral omdat de uitleg hierover in de game erg beperkt is.

Ultimate Team

De leercurve in UFC 2 is dan ook een steile, waar alleen simpele trainingsoefeningen met een korte tekst uitleggen hoe de besturing werkt. Deze trainingen zijn ook een belangrijk onderdeel van de meest omvangrijke optie in UFC 2: de Career-modus. Hierin werk je jezelf omhoog in de vechtsport om uiteindelijk een gooi naar de titel te doen. Dit proces bestaat uit het winnen van gevechten en trainingen. De punten die dit oplevert zijn te investeren in betere statistieken en nieuwe bewegingen. De grootste toevoeging ten opzichte van het vorige deel is de mogelijkheid om bij de zwaar trainen blessures op te lopen willekeurige gebeurtenissen die zich aandienen. Denk hierbij aan het missen van een trainingsdag, doordat je de hele dag naar een podcast geluisterd hebt, of een heel seizoen van een tv-serie hebt zitten kijken. Deze gebeurtenissen voegen weinig toe en zijn tekenent voor de beperkte opties die de Career-modus biedt. Naast trainingen en gevechten valt er niets te doen, waar we juist hadden gehoopt op de toevoeging van enige persoonlijkheid. Het beantwoorden van vragen van de pers of de woordenwisseling met een tegenstander voorafgaand aan een gevecht hadden de modus al vele malen interessanter gemaakt.

UFC 2
UFC 2
UFC 2

De beperkte Career-modus wordt echter gecompenseerd door de toevoeging van enkele andere modi. De grootste hiervan is de Ultimate Team-modus, bekend voor spelers van andere EA Sports-games zoals Fifa. Waar je in de voetbalgame pakjes kaarten opent om spelers te verzamelen pakt UFC 2 dit anders aan. Je team waarmee je tegen andere spelers vecht vorm je zelf door vijf eigen vechters te maken. De pakjes kaarten die je openmaakt leveren attributen en bewegingen op. Deze zijn te gebruiken om de vijf spelers in je team te verbeteren. Een krachtige kaart uit een pakje trekken die precies een zwak punt van een vechter uit je team aanpakt voelt hierbij bijzonder goed aan. De Ultimate Team-modus is dan ook in UFC 2 een erg aangename toevoeging die met name op de lange termijn veelbelovend is.

K.O.

Dat geldt ook voor de andere nieuwe modi die EA heeft toegevoegd. Zo zijn er Custom Events te maken om een eigen card samen te stellen en Live Events waarbij op komende gevechten gegokt kan worden. Het goed gokken en het correct naspelen hiervan levert je weer punten op die te gebruiken zijn in Ultimate Team. De leukste nieuwe modus is echter de Knockout-modus: gemaakt om thuis op de bank met vrienden te spelen. Beide partijen moeten vijf keer goed raken om elkaar knock-out te slaan, terwijl op het juiste moment te pareren er juist voor zorgt dat je een keer extra geraakt kan worden. Het weglaten van de stamina tovert dit om tot razendsnelle knokpartijen, waarbij de K.O.’s en het gejuich binnen de kortste keren door de kamer vliegen.

UFC 2

Enigszins jammer is dan ook dat de Knockout-modus niet online te spelen is. Vooral omdat UFC 2 online erg stabiel draait: we hebben vrijwel nooit moeite om binnen enkele seconden een tegenstander te vinden en er is van lag of afgekapte potjes nimmer sprake. Online zijn ook extra punten te verdienen door bepaalde uitdagingen te voltooien en resultaten tussen vrienden (rivalen) worden netjes bijgehouden. Het zijn deze kleine toevoegingen die er voor zorgen dat UFC 2 een vele male completer aanvoelt als de eerste poging van EA. In combinatie met de fenomenale presentatie en het vernieuwde gevechtssysteem maakt het van UFC 2 een ijzersterke mma-game.

UFC 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One. Deze recensie is gebaseerd op de PS4-versie van de game.

Bron: null

Vita-versie van Xcom: Enemy Unknown spontaan uitgebracht Binding of Isaac-ontwikkelaars kondigen nieuw project aan