Dying Light The Following

Dying Light: The Following

Volgt zijn eigen weg naar succes

Geschreven door Pascal Badenbroek op

• Een buggy en weilanden in een game gebouwd rond parkours en zombies? Het klonk als een slechte beslissing, maar niets is minder waar. Techland toont aan dat het nog steeds weet hoe een goede zombiegame in elkaar steekt en laat ons voor een tweede keer peentjes zweten.
    Score: 80 Uitstekend
    • De buggy is oké, nieuw jasje maar nog net zo spannend
    • Verhaallijnen en personages zijn niet oké

Een kleine verrassing, zo mag je Dying Light toch wel noemen. De game veroverde vorig jaar menig gamerhart en liet zien dat je met een onconventionele combinatie (zombies en parkours) een hele aangename game kunt maken. Wanneer je eenmaal zo’n succes hebt geboekt, verwachten mensen meer vanje. De lat ligt voor de nieuwe uitbreiding, Dying Light: The Following, ligt dus wel wat hoger.

Daarnaast leek het ons niet bijster slim van ontwikkelaar Techland om een buggy toe te voegen in nieuwe wereld die in niets lijkt op Harran. Waar zijn de gebouwen en nauwe straatjes, het hele parkour-gebeuren en de claustrofobische momenten waarop Volatiles achter je aan rennen in een donker straatje en je als een gek probeert het juiste wapen te selecteren? Maar let op het woordje ‘leek’. Ondanks onze vooroordelen blijkt The Following een geslaagde aanvulling op het origineel. Zelfs de buggy vinden we oké!

Dying Light The Following

Waar komt deze omslag vandaan? Simpel, het blijkt dat Techland wel degelijk heeft nagedacht over de nieuwe formule en niet zomaar een buggy en een nieuwe omgeving in de dlc heeft gepropt. De aangepaste gameplay-elementen zijn misschien niet identiek aan het origineel, maar hebben zo hun eigen charme waardoor ze passen binnen de wereld die Techland heeft gecreëerd met Dying Light.

Een zee van zombies

Neem de buggy bijvoorbeeld. Dat is geen gimmick. Het is een noodzakelijk kwaad in The Following. En niet alleen omdat de spelwereld in de uitbreiding maar liefst dubbel zo groot is dan die van Dying Light; je buggy is een soort veilige haven in een zee van zombies. Aangezien de nieuwe wereld bestaat uit grote open vlaktes waar er tussen jou en de zombies maar weinig obstakels staan, betekent dat je vaak tussen grotere groepen zombies moet bewegen om bijvoorbeeld van een boerderij naar een klein dorp te komen.

Bovendien hebben de makers de buggy niet te sterk gemaakt, maar juist fragiel en upgradable waardoor je, net als in het origineel, ook nu op zoek moet gaan naar onderdelen zoals schroeven en zelfs benzine om je buggy heel en rijdend te houden. Het maakt van de buggy niet alleen een machine waar je ongegeneerd zombies mee omploegt, maar ook tot een breekbaar wapen die je moet koesteren en waar je tijd in moet stoppen. En mocht je denken dat zombies je niet kunnen raken in de buggy dan heb je het mis, zelfs op topsnelheid houdt een pissige Volatile je nog aardig bij en krijg je vanzelf een paar tanden in je nek.

Dying Light The Following
Dying Light The Following
Dying Light The Following

Missen we het parkour-gedeelte dan niet? Misschien een klein beetje, maar de spanning en actie uit Harran wordt moeiteloos vervangen door de angst voor grote groepen zombies en het feit dat je nu veel minder snel dekking kunt zoeken voor een horde die je achterna zit. Je kunt nu namelijk veel minder snel de hoogte en dus de veiligheid op zoeken. De nieuwe wapens, zoals een licht machinegeweer, revolvers en een handboog onderstrepen deze nieuwe insteek en tonen aan dat je in The Following je meer en meer op gevechten op lange afstand moet richten.

Game met ballen

Het ironische wil echter dat Techland de dingen die we goed vonden in Dying Light, zoals het Parkour en Harran, heeft vervangen, maar het grootste euvel uit het origineel hetzelfde heeft gelaten. Nog altijd kampt de game met een bijzonder slecht uitgewerkt hoofdverhaal en vormen de zijmissies eigenlijk de hoofdmoot waar je het meeste plezier uithaalt. Gelukkig richt The Following zich deze keer ook wat meer op het volbrengen van losse missies en minder op het verhaal. Wie The Following tot het einde speelt wordt zelfs aangenaam (of onaangenaam) verrast. Maar andermaal kent de game weinig hoogtepunten in de zin van goed uitgewerkte verhaallijnen of interessante personages en dat is best kwalijk in een titel die het vooral moet hebben van zijn singleplayerervaring.

Dit gezegd hebbende kun je ook in The Following weer helemaal los met meerdere vrienden in een geweldige coöp-ervaring. Denk bijvoorbeeld aan een heerlijke drive-by met een van je vrienden aan het stuur van een buggy en jij achterin met een wapen naar keuze. Bovendien heeft Techland leuke buggy-challenges toegevoegd waardoor er ook wat meer momenten beschikbaar zijn om elkaar een beetje uit te dagen.

Dying Light The Following

The Following is uiteindelijk hele sterke uitbreiding geworden met daarin alle benodigde ingrediënten voor een goede zombiegame. Net zoals het origineel dus. We kunnen zelfs concluderen dat Techland best ballen heeft getoond door bepaalde elementen te vervangen terwijl ze wisten dat juist deze elementen Dying Light zo goed maakten. Daar kunnen we alleen maar onze hoed voor afnemen en als beloning gewoon lekker gaan genieten van The Following.

Dying Light: The Following is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Bron: null

Ubisoft zoekt investeerders om overname van Vivendi af te weren Resident Evil 4, 5 en 6 aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One