dying light 2

Dying Light 2: Stay Human maakt freerunnen leuker dan ooit

Apenkooien met zombies

Geschreven door Ruan Moleman op

Dying Light 2: Stay Human maakt freerunnen leuker en creatiever. Door meer controle te bieden zijn Hoofd- en zijmissies verrassend boeiend en diepgaand. De personages komen door uitstekend schrijf- en stemwerk goed uit de verf en de speler wordt meermaals in conflict gebracht door de vele keuzes die écht impact hebben op het verhaal. Het prachtige Villedor leent zich uitstekend voor oneindig veel freerunplezier, met of zonder vrienden.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Freerun-mogelijkheden, keuzes met impact, boeiend verhaal, mooie spelwereld, interessante zijmissies.
  • Minpunten
  • Facties toewijzen ongebalanceerd, zweverigheid is even wennen, gebrek aan variatie in zijactiviteiten.
Met de eerste Dying Light wist Techland een frisse wind te bieden door parkour te combineren met het welbekende zombiegenre. Samen met een impactvolle dag-nachtcyclus werd zombies meppen leuker dan ooit. Na jarenlange ondersteuning voor het eerste deel is er nu eindelijk het langverwachte vervolg.

Dying Light 2: Stay Human speelt zich zo’n vijftien jaar na het eerste deel af in Villedor. Deze grote stad is een van de weinige plekken waar er nog leven in de brouwerij is. Als Caiden, een nomade van buitenaf, kom je in Villedor terecht om te zoeken naar je zusje, die al jaren verdwenen is. De stad werd geteisterd door chemische bomaanvallen die de geïnfecteerden probeerden uit te roeien. Deze mislukte poging heeft tot overmaat van ramp ook de grond onvruchtbaar gemakt, wat al het groen in de stad liet uitsterven.

Overlevenden zijn daarom naar de daken van gebouwen verhuisd, waar een nieuw ecosysteem is opgezet. Bomen, bloemen, bossen en grasvelden bedekken nu bijna alle daken. Het resultaat is een prachtig contrast tussen de groene, relatief veilige daken en de grauwe, dorre straten gevuld met geïnfecteerden. Villedor schittert overdag met zonnestralen die door de ademende bomen en planten schijnen. De nederzettingen zijn gevuld met boerderijen, keukens en barretjes en geven de illusie van een levende, ademende wereld.

dying light 2

Keuzestress

Met Dying Light 2 neemt Techland grote stappen in verhaalvertelling. Villedor is het thuishonk van veel personages met unieke persoonlijkheden en boeiende verhalen. Het ongeveer twintig uur durende hoofdverhaal neemt ruim de tijd om alle personages uit te werken. Tijdens de zoektocht naar Aidens zusje ontmoet je interessant geschreven personages die allemaal een duidelijke betekenis voor de spelwereld hebben. Deze personages komen voornamelijk uit twee facties waar de game om draait.

De overlevenden zijn arme mensen die roeien met de riemen die ze hebben. Ze dragen bijvoorbeeld niet de beste kleding, maar bouwen wel mooie nederzettingen van planken en pallets. De gezelligheid die hun vestigingen uitstralen vormen een groot contrast met de militaire Peacekeepers. Dit autoritaire leger lijkt in de eerste instantie vijandelijk, maar de game geeft sterke argumenten voor beide facties om sympathieke banden te creëren.

De platformactie verveelt eigenlijk nooit en doet denken aan de parkourmissies van Assassin’s Creed.

Dit werkt vaak erg conflicterend. Soms gooi je al je vertrouwen op Rosario Dawson’s Lawan. Door de Peacekeepers in dit geval sterke argumenten te geven waarom zij de watertoren nodig hebben, wordt je alsnog aan het twijfelen gebracht. Hoe weet je dat de Peacekeepers niet liegen? Misschien doet Lawan dat wel. Door vragen te stellen en meer uit gesprekken te halen kom je vaak achter grote wendingen. Soms op tijd, soms te laat.

Dying Light 2 is emotioneler en serieuzer dan zijn voorganger. Ook in de zijmissies weet de game verassend diep te gaan. Zo werden we tijdens een zijmissie door ene Wim naar een groepje mensen gestuurd om ze te helpen. Dit groepje bleek alle gestuurde mensen te vermoorden voor buit. Na een flink gevecht horen we bij terugkomst dat de jongen ons stuurde omdat hij geen andere keuze had. Zijn broer is gevangengenomen door de groep in kwestie. Eenmaal de broer gevonden bleek dat hij zich al maanden heeft aangesloten bij de groep en niet meer dezelfde persoon is. Na wederom een gevecht vinden we Wim in rouw aan de rand van een dak, van plan om zijn leven te beëindigen. We weten hem niet te overtuigen daar van af te zien, waar we verrassend genoeg een schuldgevoel aan overhouden.

dying light 2

Tweestrijd

De keuzes die centraal staan in Dying Light 2 komen ook terug in het factiesysteem. Watertorens en elektriciteitscentrales zijn essentieel zijn voor de inwoners van Villedor. Aiden kan deze faciliteiten overnemen en toewijzen aan de overlevenden of de Peacekeepers. Daarbij hebben je keuzes wederom invloed op je relaties met de twee groepen. De locatie wordt omgetoverd tot een heuse basis van de groep van jouw keuze: houten constructies bij de overlevenden of metalen, uitgemeten steigers bij de Peacekeepers. Daarnaast zullen andere outposts uit die regio onder de gekozen factie komen te vallen.

Dit geeft niet alleen meer leven aan Villedor, het geeft je ook nieuwe gameplayopties in de omgeving. Als je kiest om een gebied aan de Peacekeepers te geven, komen er vallen en andere constructies op straatniveau. Kies je voor de overlevenden, dan komen er nieuwe freerun-mogelijkheden op de daken. Ziplines, springveren en hete luchtstromen voor je paraglider voelen wel veel handiger én leuker aan dan de vallen op de grond. In een game waarin het freerunnen zonder twijfel het leukste onderdeel is, is het lastig om een keuze voor de Peacekeepers te verantwoorden.

dying light 2

Run boy run

Het belangrijkste aspect van Dying Light 2 is net als zijn voorganger het freerunnen. Door nieuwe vaardigheden en hulpstukken in de omgeving zijn er veel meer opties om creatief jezelf door de spelwereld voort te bewegen. Doormiddel van paragliden, over muren rennen en een handige grijphaak kun je op nog meer manieren klimmen, vliegen en slingeren. Dat voelt ten opzichte van de eerste Dying Light iets zweveriger en trager aan. Je kan vrij hoog springen en je hebt veel zijwaartse controle terwijl je in de lucht vliegt. Hoewel dat even wennen is en iets minder snel aanvoelt als voorheen, krijg je wél meer controle tijdens het freerunnen. Dat voelt als een gebalanceerde compromis, gezien je minder vaak naast een oppervlak landt - iets wat in de eerste Dying Light nog wel eens wilde gebeuren.

Door al deze verbeteringen en toevoegingen is freerunnen nog nooit zo leuk geweest. De meeste zijactiviteiten die over de stad verspreid zijn bevatten dan ook veel parkour-opdrachten om je vaardigheden op de proef te stellen. Deze platformactie verveelt eigenlijk nooit en doet denken aan de parkourmissies van Assassin’s Creed. De grote flatgebouwen lijken in eerste instantie onmogelijk om te beklimmen. Maar Techland heeft elke toren zo gemaakt dat het slimme routes bevat die je langzamerhand naar boven brengen. Zo ga je van liftschachten en trappenhuizen in het donker naar de zijkanten van het gebouw, hoog in de lucht, op zoek naar onderdelen om je nog hoger te brengen.

Kom van dat dak af

Het probleem met al dat plezier is dat je maar weinig reden hebt om de begane grond te bezoeken, zeker wanneer het nacht is. Dan zijn er veel gevaarlijke zombies op straat die je liever wilt vermijden. De daken zijn immers veel leuker om over te rennen en je kunt altijd de nacht overslaan door te slapen. Daarom zijn er een paar stimulansen bedacht om je vaker naar de begane grond toe te lokken tijdens de nacht. Omdat ’s nachts de geïnfecteerden over de straten lopen, is het minder gevaarlijk om verlaten winkels of quarantainezones te looten. Daarnaast zijn sommige missies en mini-bazen alleen ‘s nachts te voltooien.

Naast winkels en quarantainezones kun je nu ook meer huizen van binnen verkennen, soms voor wat loot en op andere momenten voor missies. In huizen heb je geen freerunmogelijkheden en komt stealth om de hoek kijken. Dat wordt extra spannend doordat Aiden zelf ook geïnfecteerd is. Mensen veranderen in Dying Light alleen in zombies wanneer ze telang niet in aanraking komen met UV-straling. Hierdoor krijgt het donker een natuurlijke tijdslimiet dat middels een timer vaak in je nek loopt te hijgen. Het resultaat is een spannende uitnodiging om de nacht op te zoeken, in plaats van het over te slaan door te gaan slapen.

De combat in Dying Light 2 is gelukkig sterk verbeterd. In plaats van het zweverige hack en slash-werk waar de voorganger mee kampte, hebben de wapens nu veel meer impact.

Meppen met impact

Maar ook overdag, terwijl de zonnestralen door de bladeren van de bomen op daken schijnen, is er gevaar te vinden. Zogenaamde Renegades hebben kampen opgezet en zijn niet vies van een goed gevecht. De combat in Dying Light 2 is gelukkig sterk verbeterd. In plaats van het zweverige hack en slash-werk waar de voorganger mee kampte, hebben de wapens nu veel meer impact. De brekende botten en bloederige ledematen die in het rond vliegen zijn ongemakkelijk bevredigend. Het compleet ontbreken van vuurwapens doet de combat daarnaast erg goed.

Om het vechten iets minder log te laten voelen, hebben zowel jij als de vijanden een block-techniek. Naast aanvallen blokkeren kan je ze op het juiste moment pareren en een tegenaanval starten. Gepaard met een ontwijkmanouvre heeft de combat met mensen in Dying Light 2 een tactischer tempo. Vijanden zijn relatief slim en je wordt met regelmaat in je rug verrast tijdens een gevecht. Wapens gaan minder snel kapot maar kunnen helaas niet gerepareerd worden. De enige vorm van reparatie is het eenmalig installeren van een wapenmod. Het is frustrerend om je favoriete, gepersonaliseerde wapens kwijt te raken.

dying light 2

Vijfhonderd uur

Dying Light 2 slaagt er bijzonder goed in een levende, ademende wereld te maken. De vijfhonderd uur die Techland beloofde is wel een beetje overschat. Er is veel te doen in Villedor, maar na dertig uur in de stad hebben doorgebracht werden we zelden overweldigd met activiteiten. Daarbij vallen sommige activiteiten een beetje in de herhaling. De spanning en het freerunplezier blijft daarentegen erg vermakelijk. Alles wordt natuurlijk nóg leuker door de co-op modus, waarin je met zijn vieren Villedor van begin tot eind kunt verkennen.

Dying Light 2 bouwt verder op alles wat het eerste deel goed deed. Door betekenisvolle verbeteringen door te voeren bij het freerunnen en de grote stappen die het verhaal maakt, is de game zonder twijfel een van de beste zombiegames van dit moment. Villedor is een prachtige stad en biedt ontzettend veel plezier met boeiende hoofd- en zijmissies. Zoals vanouds weet de game je weer klamme handen te geven tijdens de actievolle avonturen gedurende de nacht.

Dying Light 2: Stay Human is vanaf 4 februari verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, en pc. Een Switch-versie (via de cloud) is uitgesteld naar een onbepaalde datum later dit jaar. Voor deze review is de game gespeeld op PlayStation 5.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Website van Xenoblade Chronicles-maker vernieuwd Aankondiging over toekomstige Halo Infinite-content uitgesteld
17

Reacties op: Dying Light 2: Stay Human maakt freerunnen leuker dan ooit

• avatar

Bteqq

• 2 februari 2022 18:13
    Ik heb 1 nooit afgemaakt….kwam er gewoon niet in. Vond het snel repetatief en saai. Klinkt misschien stom en ik hoop dat deze echt wat diepgaander is, maar dat maakt dat ik wacht met een mogelijke aankoop in de toekomst en even meer reviews lees.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

coola

• 2 februari 2022 18:32
    Veel zin deze game. Hij staat al preloaded op mijn ps5. Deze review haalt al mijn angsten weg.

• avatar

DarkraverX

• 2 februari 2022 18:40
    Mooie review, deel 1 kocht ik op de Xbox One toen hij alleen digitaal verkrijgbaar was, mijn zoon kocht hem op de PC waar hij bij hem slecht op draaide, heb toen nog zijn PC een upgrade voor deze game gegeven.

Nu heb ik 2 versies voor de Playstation 5 in pre order staan (komen vrijdag binnen) de deluxe versie terwijl ik normaal multiplatform op de Xbox Series X koop, dit heb ik gedaan omdat ik de game samen met mijn zoon gaat spelen (hele single player verhaal samen), 2e reden is dat ik een schijterd was toen het op de nachtmissie aankwam in deel 1 (mijn zoon heeft toen die missie voor mij gespeeld :D).

We hebben er samen zin in.

• avatar

Raxpherion

• 2 februari 2022 19:51
    Staat bij mij ook klaar. Enige wat mij niet aanstaat is die uv meter. Ik wil gewoon in rust kunnen sneaken en exploren. Die stress meter mocht van mij wel weg blijven.

• avatar

RuanMoleman

• 2 februari 2022 20:49
    @Raxpherion Er zijn wel dingen zoals gooibare UV-lichtbalkjes of inhalatoren die de timer kunnen verlengen. De stress valt wat dat betreft nog mee maar het is wel iets om in sommige situaties rekening mee te houden.

• avatar

Hoofd

• 2 februari 2022 20:09
    Van het idee van freerunnen kreeg ik altijd al een naar gevoel, zeer innovatief om deze cringe te combineren met een naargeestige zombie-apocalyps!

• avatar

coola

• 2 februari 2022 21:15
    @Hoofd

Maar freerunning is awesome, ook in het echt ( alhoewel ik dat jammer genoeg zelf niet meer kan doen door een freerunning gerelateerd ongeluk, gewoon rennen zit er ook niet meer in jammer genoeg)

• avatar

Hoofd

• 3 februari 2022 08:45
    @coola Nou, jou aanprijzing kan freerunning in zijn zak steken! Voordeel is verder dan wel dat jij zou dan echt een ouderwetse slome zombie wordt en niet zo eentje uit 28 days later of zo die ontiegelijk snel kan rennen.

• avatar

Aquemini

• 2 februari 2022 20:57
    Jammer van die suffe timer in de nacht, das wel weer jammer zeg.

• Roy36NL

• 3 februari 2022 02:57
    Hoor dat het vol bugs zit bij release. Bij sommige game sites trekt dit het cijfer naar beneden. Ga eerst met horizon aan de gang misschien zijn dan de grootste bugs eruit.

• avatar

LordLuc

• 3 februari 2022 07:28
    Speelt het beter met muis of controller.

• avatar

GoofyZ3

• 3 februari 2022 08:25
    Ga de review niet lezen, vond het eerste deel goed dus heb deze al besteld dus kan vrijdag gelijk beginnen. Wel op de ps5 ipv pc. 4k en een mooi beeldscherm met hdr is toch 10x beter dan 1440p op 30 a 45 cm afstand zonder hdr. Jammer dat je een 3080ti nodig hebt en een mooie monitor, wat ik nu niet gaat halen vanwege de oplopende prijzen dus pc zal ff wat minder worden komende 2 jaar. Mocht er een paar blockbusters komen upgrade ik de pc weer.
    Deel 1 dus op pc gespeeld, ben dus erg benieuwd naar de console versie. Hopelijk valt het niet tegen.

• Gertjun

• 3 februari 2022 08:37
    @GoofyZ3 Dus jij gaat hem spelen op resolution mode begrijp ik? Ik vind het een lastige keuze voor deze game. Alle drie mooie modi maar de trade-off is nogal behoorlijk.

• avatar

GoofyZ3

• 3 februari 2022 13:27
    @Gertjun als ik last heb van de lage framerate zal ik wel een andere modus gebruiken. Ik vind graphics wel belangrijk tenzij je bijna geen verschil ziet of op de pc speelt met een muis dan is fps wel belangrijk.

Update 4k of raytracing draait alles behalve 30 fps, het is veel lager heb ik het gevoel. Ps5 trekt het niet. Speel nu performance ietsje lelijker maar speelt nu goed. Online werkt tot nu toe prima. Alleen een zwarte flikkering, heel irritant was mij gisteravond opgevallen vanmiddag niet dus mogelijk is het probleem nu weg na restart.

• avatar

Arrahant

• 7 februari 2022 08:57
    @GoofyZ3 Je kunt PC's ook op de tv aansluiten. Zonder ray tracing is de performance op pc prima.

• robzzz22

• 4 februari 2022 14:14
    Vanavond maar eens beginnen, net geinstalleerd op de Series X. Word de eerste mooie test op de nieuwe Oled C1.

Heerlijk die spotgoedkope Argentijnse keys 30€ is niks, Elden Ring staat ook al in de pre order, en dan nog de 17de Horizon al met al het word een pracht maand!

• Blackwolf

• 6 februari 2022 19:00
    Waarom word er in deze Review gewoon helemaal niet gesproken over het feit dat t spel bij lange na niet 4k 60fps kan draaien, dat is gewoon beschamend! Hoezo is dit next gen?! Dat kan je ook als reviewer niet zomaar negeren. Ik stoor me hier zeer aan en het valt maar weer eens op dat velen andere reviewers dit ook stomtoevallig buitenwege laten. Bah Bah.