DTM Race Driver 2 (PS2) | Gamer.nl

Nadat DTM 2 op de PC en Xbox een groot succes is gebleken, brengt Codemasters de game nu ook op de PS2 uit. Een regelrechte port dus. Maar een port hoeft natuurlijk niet per se slecht te worden uitgevoerd. Laten we eens kijken of Codemasters ook voor Sony's console een solide game heeft weten af te leveren.

Het eerste wat opvalt, is dat de game er wonderwel goed uit ziet. Met alle effecten die te zien waren op de Xbox en PC, was het maar de vraag of de Playstation 2 de game wel bevredigend zou kunnen weergeven. Door het versimpelen van de circuits en auto's, plus het strategisch weglaten van sommige effecten, ziet de game er toch heel behoorlijk uit. Nadeel is wel dat door het finetunen van de graphics de PS2 het niveau van detail soms niet bij lijkt te kunnen houden. Zo wil het regelmatig voorkomen dat in races en replays popup te zien is en dat textures voor je ogen verspringen van minder naar meer gedetailleerd. Iets dat tijdens het racen trouwens nauwelijks opvalt. Als je daarbij ook nog eens bedenkt dat er wel tot twintig auto's mee kunnen rijden in een race, maakt het dat Codemasters zichzelf heeft overtroffen op het gebied van graphics. Beter dan dit kun je in een game als deze niet verwachten op de PS2.

Codemasters heeft altijd gepretendeerd dat DTM2 een echte racesim zou worden. Hoewel ze niet helemaal geslaagd zijn in het voldoen aan deze belofte, zijn ze toch in staat een realistische rijervaring te creëren. De physics voelen overtuigend aan per racekla e en de AI is lekker agre ief. Als het dan nog wat te arcady voor je is, kun je de settings op simulatie zetten waardoor de handling nog realistischer wordt. Een waarschuwing wordt daarom ook gegeven dat deze setting alleen aangezet hoort te worden als je ervaren bent en in het bezit van een racestuur. Het gevolg van het aanzetten van deze optie is dat onder andere remmen veel gevoeliger worden en de auto minder grip krijgt. Hoewel dit het realisme aanzienlijk verhoogt, blijft het te makkelijk om hard door de bochten te rijden. Een nadeel dat ook al aanwezig was bij de PC en Xbox versie.

Net als in het voorgaande deel is er een careermode aanwezig die je dient te doorlopen om alle auto's en circuits vrij te spelen. Deze mode is jammer genoeg te makkelijk en door het beperkte effect van schade gebeurt het al gauw dat je door wat rammen op de eerste plek terecht kan komen. Het voordeel hiervan is dat de careermode simpel doorlopen wordt, waardoor je snel je eigen races met een hogere moeilijkheidsgraad kunt opzetten. Een grotere mi tap zijn de rally races. De rally auto's zijn erg slecht te besturen en bewegen zich onrealistisch voort over onverharde delen van de route. Ook is te horen dat voor de pacenotes de geluid amples overduidelijk uit één van de Colin McRae games zijn gehaald.

Als het je dan nog te makkelijk is, kun je online je capaciteiten testen tegen andere DTM2 eigenaars. Dit deel van het spel is net als de rest van de game solide uitgewerkt. Je kunt naar believen eigen races opzetten, maar ook door middel van filters bepalen met welke races je mee wilt doen. Door de ondersteuning van de USB headset is het mogelijk met elkaar te communiceren. Iets dat, om misverstanden te voorkomen, erg belangrijk is tijdens races. Een groot nadeel is dat, net zoals bij veel andere online PS2 spellen, het aantal gamers dat online aanwezig is erg laag is. Natuurlijk kun je zelf een game opzetten als er niks van je gading is, maar het is toch wel leuk om niet steeds dezelfde mensen tegen te komen.

Het is Codemasters heel goed gelukt om DTM2 te porten naar de PS2. Alle pluspunten zijn behouden en er zijn maar een heel klein aantal minpunten bijgekomen. Zo zijn er een aantal grafische imperfecties, maar dit is zeker te vergeven als je bedenkt hoeveel auto's er in een race mee kunnen doen. Het gebrek aan realistisch physics in de bochten zal een hardcore simracer tegen de borst stuiten, maar het is zeker niet storend als je gewoon eens lekker wilt knallen met een racemonster. Voor iedereen die de PC of Xbox versie nog niet gekocht heeft is deze game zeker een aanrader.

Gameplay: 9Graphics: 8,5Geluid: 9Totaal: 8,7