Dragon Quest: The Chapters of the Chosen | Gamer.nl

Het recyclen van al bestaande ideeën is een populair fenomeen in de gamesindustrie. Hoewel er ook voldoende originele games beschikbaar zijn, komt een merendeel van de games die we spelen voort uit bestaande franchises. Dan zijn er natuurlijk ook nog de ports, conversies van games voor een ander platform. De laatste game in de Dragon Quest-serie maakt het zelfs nog gortiger door een een port van een port te presenteren. Een gebrek aan creativiteit of een verrijking aan het a ortiment voor de Nintendo DS?

Dragon Quest is een gamereeks die voornamelijk in Japan een grote fanbase heeft. Hoewel er tot er voor kort nog zo nu en dan een nieuw deel verscheen, zijn de laatste jaren verschillende versies uit het begin van de serie geport. Het woord port heeft bij de meeste gamers een negatieve lading. Dit hoeft echter niet altijd te betekenen dat de game niet de moeite waard is. Sommige games kunnen bijvoorbeeld ports zijn van games die hier nooit uitgegeven zijn. Dit is het geval bij Dragon Quest: The Chapters of the Chosen. Zoals eerder beschreven is deze game eigenlijk een port van een port. Het spel is eerder uitgegeven op de PlayStation, waar het origineel dat op de NES verscheen in een nieuw jasje aangeboden werd. Hoewel de Nintendo DS-versie grotendeels een port is, heeft het Square Enix-team toch enkele kleine verbeteringen aangebracht.

In Dragon Quest vervul je de rol van verschillende helden die in dezelfde wereld leven. The Chapters of the Chosen staat voor vijf verschillende hoofdstukken die elk één of meerdere personen nader toelichten. Naarmate het verhaal vordert komen deze personen elkaar tegen en wordt er gezamenlijk gestreden. Hoewel je dus na een bepaalde tijd afscheid moet nemen van je getrainde personages en weer opnieuw moet beginnen,  is dat maar een tijdelijke teleurstelling. In het begin kan Dragon Quest: Chapters of the Chosen wat herhalend aanvoelen, maar de verhaallijnen zijn wel degelijk anders en uiteindelijk zul je profijt hebben van de herhalende moeite.

In de geest van eerdere RPG's uit de Final Fantasy-reeks en verschillende Tales of-games, speelt de game zich deels af in een overkoepelende wereld met verschillende dorpen, steden en kastelen. Net als bij de eerder genoemde games zit er een groot verschil tu en de wereld en de outposts. Het meest opvallende is dat de outposts driedimensionaal spelen. Door op de L- of R-knop te drukken draai je het beeld geleidelijk en kun je zo om huizen of andere gebouwen heen draaien. Hoewel deze graphics voornamelijk opgebouwd zijn uit tweedimensionale sprites, is het gecreëerde effect geslaagd. Daar tegenover staat dat de wereld zelf zeer eentonig is.

In principe is er weinig unieks aan het concept van Chapters of the Chosen. Net als bij andere RPG's ontwikkel je jouw personages door monsters op een turn-based-manier te verslaan. Dit betekent ook dat de zowel geliefde als gehate willekeurige gevechten in volle glorie aanwezig zijn. Wat deze game echter succesvol maakt is de toegankelijkheid. In tegenstelling tot immens diepgaande opties en aanpa ingen bij andere RPG's is Dragon Quest een stuk minder moeilijk. Het speltempo is iets hoger, waardoor het spel lekker doorspeelt, mits je natuurlijk genoeg vaardigheidspunten behaald hebt.

Dragon Quest: The Chapters of the Chosen is geen game die het wiel uitvindt. Het gebruikt oude concepten opnieuw, ook omdat het eigenlijk een port van de NES-versie van Dragon Quest IV is. Desondanks is de charme van de kla ieke RPG-stijl van Dragon Quest bewaard gebleven en weet dit concept ook dit keer te boeien. Het mag dan wel makkelijker zijn dan een compleet nieuwe game opzetten, het plezier die men er aan kan beleven wordt daarom niet minder. Desondanks voelt de game soms wat gedateerd, gezien er grafisch gezien niet veel veranderd is tegen opzichte van de eerdere PlayStation-port. RPG-fans zullen zeker genieten van deze game.