Review
Kawashima

Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused?

Duivelse oefeningen met hemelse effecten

Geschreven door Eline Oosterloo op

Conclusie

Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training is geen game in traditionele zin, maar een vrij uitgebreide verzameling van creatieve manieren om je brein uit te dagen. Hoewel de oefeningen effectief en handig kunnen zijn, is het ook een bron van frustratie en is de motivatie om dagelijks te spelen soms moeilijk vast houden.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Kortetermijngeheugen lijkt inderdaad verbeterd na een aantal dagen spelen, regelmatige seminars zijn interessant, speelt in op problemen die voortvloeien uit hedendaagse cultuur, veel verschillende oefeningen
  • Minpunten
  • Dokter Ryuta Kawashima valt vaak in herhaling, visueel zeer matig, vaak frustrerend
Brain Training is bedoeld om elke dag vijf tot veertig minuten lang te spelen en zo je brein in conditie te houden. Het spel is eigenlijk meer een vorm van training dan een game. Deze training is echter wel geïmplementeerd via spelelementen, waardoor de vaak frustrerende en inspannende oefenen toch nog leuk zijn. In combinatie met het levelsysteem houdt het je gemotiveerd om consistent te blijven oefenen.

Volgens neuroloog Ryuta Kawashima is ons concentratievermogen verslechtert door afleidingen zoals smartphones. Hij daagt ons daarom uit onze concentratie langer vast te houden om dit effect tegen te gaan. Door Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training blijkt echter dat zelfs de beste bedoelingen van de duivel kunnen leiden tot frustratie en dat motivatie soms lastig vast te houden is.

Brain Training

Duivelse training

Elke Devilish-oefening benadrukt hoe belangrijk het kortetermijngeheugen is; je wordt uitgedaagd in een korte tijd zoveel mogelijk informatie te onthouden en te reproduceren. In Devilish Calculations dien je bijvoorbeeld simpele sommen op te lossen, waarbij het de bedoeling is dat je het antwoord van de vorige som opschrijft, en niet die van de som die op het beeldscherm staat. De moeilijkheidsgraad waarin je steeds één som moet onthouden heet slow 1-back. Als je echter 85 procent van de sommen of meer goed hebt, dan ga je een level omhoog, naar fast 1-back. Blijkt vervolgens dat ook dit niet uitdagend genoeg is, dan ga je door naar slow 2-back, enzovoorts. Als je minder dan 66 procent scoort, dan ga je een level omlaag. Je dient dit 5 minuten lang vol te houden, waarbinnen steeds je level wordt aangepast zodat je traint op een niveau dat bij jou potentie past.

Naast Devilish Calculations zijn er nog zeven versies van het hierboven beschreven proces, waaronder Devilish Pairs, wat een variatie op het spel Memory is, en Devilish Cups, waarbij je moet onthouden welk cijfertje onder welk kopje zit terwijl ze van positie veranderen. Deze Devilish Training-modi worden bijna dagelijks vrijgespeeld tot er acht stuks beschikbaar zijn.

Alle oefeningen komen eigenlijk op hetzelfde neer: onthouden, onthouden en nog eens onthouden. Dat is vermoeiend, maar volgens dokter Kawashima essentieel voor een goed concentratievermogen. Het is de bedoeling dat je elke dag vijf tot veertig minuten traint. Na twee weken lang elke dag te spelen lijkt het werkgeheugen te verbeteren en is het inderdaad makkelijker om je concentratie langer vast te houden. Misschien is al dat trainen dus ergens goed voor.

Brain Training

Motivatie

Het sleutelwoord voor Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training is gamification. Gamification is een term die gebruikt wordt om aan te geven dat er spelelementen worden toegepast op iets wat in essentie niet echt een spel is. Denk hierbij aan Wii Fit, een systeem om je eigen sportprogressie kwantificeerbaar te maken en jezelf in competitie te laten gaan met jezelf en anderen. Je kunt zelfs levels verkrijgen door consistent te blijven trainen. Zo wordt trainen toch een spelletje. Progressie kwantificeerbaar maken en competitie toevoegen zijn gangbare toepassingen van gamification.

Dit is ook het geval bij Brain Training. Zo worden er grafieken bijgehouden om je vooruitgang zichtbaar te maken en een levelsysteem wekt de illusie van progressie. Je behaalt een hoger level op je algehele account door vooruitgang te boeken bij op zichzelf staande oefeningen. Deze spelelementen kunnen ervoor zorgen dat je gemotiveerd blijft om te spelen; vooruitgang smaakt al snel naar meer. Daarbij kunnen er meerdere mensen een account hebben op hetzelfde spel, waardoor jouw prestaties met dat van je familie of vrienden kan worden vergeleken en er een soort competitie ontstaat. Zo word je niet alleen gemotiveerd om te blijven spelen, maar ook om vooruitgang te boeken; wie wil er nou verliezen van zijn vrienden of familie?

Dit element is echter deels in strijd met het doel van de game. Dokter Kawashima benadrukt aan de ene kant namelijk dat het belangrijk is dat iedereen op zijn eigen niveau presteert en dat er veel verschil kan zitten tussen de vermogens van verschillende mensen. Aan de andere kant worden prestatie van verschillende mensen met elkaar vergeleken. Dit is niet alleen in strijd met wat dokter Kawashima in zijn in-game seminars beweert, maar ook pijnlijk voor de mensen die ondanks hun best te doen altijd slechter presteren dan anderen. Voor hen zal de lol er snel af zijn.

Oefenen hoeft niet eentonig te zijn

Na een week te spelen zit je bij elk onderdeel op een niveau dat perfect is om jouw grenzen te verleggen. Dat betekent ook dat slechts vijf minuten trainen al erg veel inspanning vereist. Hoe hoger het niveau is dat je bereikt hebt, hoe lastiger het is om de draad weer op te pakken als het even mis gaat. Dat is logisch, als je nagaat dat het makkelijker is om weer één extra som te onthouden na een korte black-out dan het is om drie of vier extra sommen te onthouden. Het betekent dat je soms liever je 3DS dichtklapt dan dat je de oefening afmaakt.

Het spel is zich echter bewust van deze natuurlijke, negatieve reactie; dokter Kawashima vertelt je dat je moet proberen de oefening toch af te maken als het even niet meer lukt en dat je altijd je best moet doen voor optimaal resultaat. Hoewel de oefeningen erg frustrerend zijn en het veel discipline vereist, leer je zo wel om niet makkelijk op te geven als het even niet lukt, en dat is een waardevolle levensles.

Wanneer je een oefening echt verschrikkelijk vindt, los van alle frustratie, is er gelukkig genoeg variatie in opdrachten. Naast de acht verschillende Devilish Training-opties zijn er ook nog negen verschillende Training Supplements, waaronder Addition Battle en Word Buster en negen andere Brain Training-oefeningen uit de voorgaande games. Ook is er een Time Out-gedeelte waarin je gewoon wat mini-games kunt spelen om je grijze massa tot rust te laten komen. Vind je rekensommen onthouden echt heel leuk en kun je maar geen genoeg krijgen van Devilish Calculations? Dan kun je, indien het niveau van low 3-back of hoger behaald hebt, gaan voor de Concentration Challenge waarin je nog meer en langer wordt uitgedaagd op de grenzen van je vermogen. Dat getuigt wel dat je kunt oefenen op jouw eigen manier en tempo. Hierdoor is het spel eigenlijk geschikt voor iedere type gamer, in ieder geval de gamers die een onderhoudsbeurt voor hun brein wel zien zitten.

Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused?, ook wel bekend als Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? in het Nederlands, is nu beschikbaar voor Nintendo 3DS en 2DS.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de Week: cv van vermeend GTA 6-acteur blijkt nep Dragon Quest 11 komt volgend jaar in het westen uit
0

Reacties op: Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.