De strijd om de hardcore gamers is door Nintendo eigenlijk verloren en daarom mikt de Japanse gamegigant tegenwoordig op de ‘casual gamer’, of sterker nog: op de mensen die normaliter geen games spelen. Je moeder, je opa of je tandarts. Met Nintendogs toonde men al aan dat deze filosofie geen utopie is en ‘Dr. Kawashima’s Brain Training: Hoe oud is jouw brein?’ is een nieuw schoolvoorbeeld van wat Nintendo met de toekomst van gaming voor ogen heeft. In het land van de rijzende zon geniet Brain Training al enkele maanden grote populariteit. Vrij opvallend, aangezien het spel op het eerste gezicht bijzonder weinig behelst. Het bestaat uit een aantal korte spelletjes, waarin je bijvoorbeeld optelsommetjes moet maken, woordjes moet onthouden of moet tellen hoeveel mannetjes er in een huisje zitten, terwijl ze er aan de lopende band in en uit lopen. Door er flink wat neurologische termen tegenaan te gooien wordt de illusie gewekt dat je geen vaardigheid in deze spelletjes kweekt, maar dat je je hersens traint. Of dat echt het geval is, laten we in het midden, maar veel studenten en scholieren zouden sowieso al aardig in conditie moeten zijn.

Elk spelletje wordt door de goedlachse Dr. Kawashima persoonlijk uitgelegd

De hoofdmoot van Brain Training kent twee spelonderdelen: trainen en een hersensleeftijdtest. Alvorens je de hersensleeftijdtest ondergaat, is het handig om je brein weer even op conditie te brengen. Door elke dag te trainen, ontvang je stempels waarmee je nieuwe oefeningen vrij kunt spelen, om zo je brein nog verder in vorm te krijgen. Daarna is het tijd voor de grote test. Je wist het misschien niet, maar je hersenen schijnen ook een leeftijd te hebben. Hoe meer je je hersenen traint, hoe jonger ze worden. De ideale leeftijd van de hersenen is twintig jaar. Je leeftijd wordt in Brain Training bepaald door drie willekeurig gekozen oefeningen, waarvan de meeste geen onderdeel uitmaken van het trainingsprogramma.

Je kunt je score op elk spelonderdeel vergelijken met die van andere spelers.

Toegankelijkheid staat bij Brain Training hoog in het vaandel en ervaring met games is dan ook niet nodig om met het spel aan de slag te kunnen. Alle oefeningen worden met een drietal tekstballonnen en wat ondersteunende plaatjes uitgelegd, en voor de interactie wordt gebruik gemaakt van handschrift en spraakherkenning. De kwaliteit hiervan is doorgaans dik in orde, maar het spel heeft wel moeite met het herkennen van het cijfer vier bij veel mensen. Persoonlijk had ik ook moeite met de spraakherkenning en het woord ‘rood’, maar daarvan geef ik mijn accent gemakshalve maar de schuld. Voor de Nederlandse markt heeft Nintendo het spel volledig gelokaliseerd. Alle schermteksten zijn in het Nederlands en ook bij de oefeningen met spraakherkenning, kun je gewoon Nederlands praten. Het aantal oefeningen in Brain Training is helaas wat beperkt, waardoor het spel redelijk snel door zijn houdbaarheid heen is. Het maken van sommetjes in een race tegen de tijd blijft behoorlijk lang leuk en uitdagend, maar andere oefeningen zijn eigenlijk na één keer al door hun houdbaarheid heen. Zo is het onderdeel ‘hardop lezen’ niet meer dan een tekst waar je handmatig doorheen moet bladeren wanneer je de pagina volledig gelezen hebt. Zelfdiscipline is hierbij vereist. Spraakherkenning is tegenwoordig blijkbaar nog niet geavanceerd genoeg om de hele tekst te controleren! Audiovisueel is Brain Training uitermate sober uitgewerkt. Alles is in principe in zwart-wit, kleur wordt alleen gebruikt wanneer dit voor een oefening noodzakelijk is. Wat wel opvallend is, is dat je je DS andersom moet vasthouden dan je gewend bent, als een soort boekje. Doordat je in principe alleen de stylus gebruikt, zorgt dit niet voor een onhandige besturing. Met het opschrijven van getallen, biedt deze manier van vasthouden meer ruimte, wat de speelbaarheid zelfs ten goede komt.

Een Sudoku bevordert de hersenactiviteit!

Naast de hersengymnastiek biedt Brain Training ook nog een leuk extraatje in de vorm van Sudoku’s. Het spel bevat tientallen van deze populaire puzzels en je kunt je hiermee in de trein makkelijk uren vermaken. Ook bij deze Sudoku’s wordt gebruik gemaakt van handschriftherkenning, zelfs voor het gefriemel van getalletjes in de hoekjes. Hierdoor hoef je nooit meer op zoek naar een Sp!ts en hoef je evenmin potlood en gum in de aanslag te houden. De Sudoku-puzzels zijn er in uiteenlopende moeilijkheidsniveau’s, maar zijn helaas wel allemaal van het klassieke type.