Dead'n'Furious | Gamer.nl

Dead'n'Furious is deeerste on-rails shooter voor deNintendo DS, vergelijkbaar met SEGA's House of the Dead. Je personage looptvanzelf rond door de omgeving, het enige wat je zelf hoeft te doen is zombiesneerschieten. Het grootste verschil is dat dit niet met een lightgun doet, maarmet je stylus. “Tikkie, jij bent dood” dus. Tu endoor pik je wat extragezondheid en nieuwe wapens op en herlaad je tot je erbij neervalt. En dat washet wel ongeveer. Toch sta ik voor de zware taak hierover een review te schrijven.Laten we beginnen met de graphics. Dead'n'Furious ishelemaal in 3D. Omdat je zelf niet rond kunt lopen en praktisch alleen maar opzombies hoeft te tikken, zou je verwachten dat de makers al hun ziel enzaligheid in een prachtige omgeving gestopt hebben. Niets is minder waar. InDead'n'Furious loop je door gangen met steeds dezelfde textures, steedsdezelfde hoekige ogende zombies en steeds dezelfde deuren. De omgevingen vanWolfenstein 3D hadden meer variatie. Zonde, want juist in het on-rails genre is het van groot belangdat er wat te beleven valt, want zonder bijzondere gebeurteni en en steedsmaar weer dezelfde gangen, verveelt het érg snel.

Dikke zombie, met en zonder hoofd. Dunne Zombie met de speciale skill door dikke zombies heen te kunnen lopen.

Zo nu en dan krijg je weliswaar een eindbaas voor je kiezenof een kort tu enfilmpje en gedurende het spel komen vier verschillende wapenstot je beschikking, maar daarmee houdt de variatie op. Ohja, de kleur van demuren verandert ook wel eens. En er staan dozen door de omgeving verspreid metextra kogels en levens. Deze laatste kun je trouwens wel gebruiken, wantDead'n'Furious is érg onvergeeflijk. Als je een level haalt met maar een paarlevens over, dan zul je het volgende level weer in die miserabele toestandmoeten beginnen. Soms krijg je er een paar leventjes bij omdat je wat doelenbehaald hebt, maar dat is het. Op een gegeven moment kom je dus op het punt datje door een levenstekort niet meer verder kunt. Enig alternatief: het godganse (saaie)spel opnieuw spelen in de hoop dat je eerder levels nu met minder kleerscheurendoor komt. Woei! Naast veel zeuren is er met enige goodwill ook wel wat positiefs over Dead'n'Furious te zeggen. Zokun je de zombies op verschillende plaatsen in hun lichaam raken enlichaamsdelen met je kogels amputeren. Headshots zijn het dodelijkst, maar alsje zo nu en dan ook op armen en benen mikt, kun je na afloop van het level watextra levens verwachten. Het schieten zelf werkt overigens best aardig, jeklikt en je wapen zegt boem. Maar het is nu niet iets waar je heel veel fout inkunt doen. Anders hadden de makers dat mi chien niet eens nagelaten, want hetherladen hebben ze vreselijk irritant uitgewerkt. Je moet steeds kogels van derechterhoek naar je wapen verslepen om te herladen. Dit duurt altijd net langgenoeg voor de zombies om je te kunnen meppen en weer een kostbaar leventje inte pikken. En soms, zeg maar regelmatig, luistert het spel niet en sleep jewel, maar komen er geen nieuwe kogels in je wapen. Furious wordt je ervan!

Links: Lieve Heer, verlos me uit dit verschrikkelijke spel. Laat de kogel door mijn brein gaan en zorg ervoor dat de koffie klaar staat in het hiernamaals.

Tot slot: ook multiplayer is van de partij. Coöperatiefknallen met twee spelers. Grootste uitdaging: iemand vinden die ook hetslachtoffer is van de impulsaankoop die Dead'n'Furious heet. Lastig, wantwaarschijnlijk zijn ze allemaal Dead.