Bijna twee maanden geleden kreeg ik de game ‘De Kleine Zeemeermin: Magie in Twee Werelden’ voor de kiezen, een GBA-spelletje gericht op de jongste gamertjes. Zoals je in de review al kon lezen, was de game zelfs voor deze jonge gamers een regelrechte aanfluiting. Het spel was in een half uur uit te spelen en was zo eenvoudig en lineair, dat je het amper een game kon noemen. Onlangs viel ook gelijktijdig uitgebrachte Nintendo DS-game ‘De Kleine Zeemeermin: Avonturen Diep in de Zee’ op mijn bord. Betekent twee keer zoveel schermen, ook een twee keer zo goede game? De Nintendo DS-game is geen port van de GameBoy Advance-versie, zelfs qua opzet zijn beide games totaal verschillend. Waar je op de GBA nog het verhaal van de film volgde in de vorm van een schamel aantal minigames, biedt de Nintendo DS-versie je de vrijheid om de onderwaterwereld van Ariël, Botje en Sebastian te verkennen. Onder water zijn diverse schatten te ontdekken en bieden diverse personages je missies aan, die allemaal met behulp van de touchscreen- en microfoonmogelijkheden van de DS volbracht dienen te worden. In totaal biedt ‘Avonturen Diep in de Zee’ een zestiental missies. De missies zijn redelijk gevarieerd, al komt het wel steeds neer op dezelfde soort handelingen. Zo moet je inktvissen bevrijden die vastgeklemd zitten onder een steen, door een cirkel rond de steen te tekenen. Hierdoor ontstaat een luchtbel waarin de steen omhoog gedreven wordt. In een andere missie dien je visnetten door de snijden door met de stylus een schuine streep over de visnetten te tekenen. Even later dien je luchtbellen op te blazen tot de juiste grootte, door in de microfoon van je DS te blazen. Naast de ‘verplichte’ missies, zijn er ook verschillende schatten te vinden op de zeebodem. Er zijn grofweg twee soorten schatten, namelijk voorwerpen die onder het zand bedolven liggen, en schatkisten. De bedolven voorwerpen dien je eerst van pruttel te ontdoen, waarna je het zand eraf moet blazen en ze op mag poetsen. De schatkisten kunnen alleen geopend worden door een deuntje na te zingen wat Ariël voor je zingt. Je dient hierbij precies de juiste toon aan te houden, wat voor mij persoonlijk een ware crime was. Gelukkig ben je niet verplicht om de schatkisten open te maken, maar je mist zo wel fragmenten uit de tekenfilm die je in je grot kunt bekijken. Buiten de schatkisten zit er nog één gewone missie in het spel waarbij je moet zingen. Voor de toondoven onder ons zal dit even doorbijten zijn. Je dient namelijk zeewier van kleur te veranderen door de toon na te bootsen, die het zeewier zingt. Hoe goed ik ook mijn best deed om een voltallige toonladder mijn strot uit te pompen, het zeewier wilde soms maar niet van kleur veranderen. Schelden in allerlei toonsoorten hielp evenmin. Op grafisch vlak is de Nintendo DS-versie een stuk verzorgder dan zijn tegenhanger op de GBA. Ariël en Botje zijn netjes in 3D vormgegeven, maar wat dan weer jammer is, is dat Sebastian wel gewoon in 2D is. De platte en driedimensionale personages willen soms wat met elkaar vloeken. De achtergronden zijn wel mooi vormgegeven, van diepe grotten tot prachtige koraalriffen, je kunt goed zien dat er aardig wat tijd in gestopt is. Het grootste kritiekpunt op de GBA-versie is weggewerkt in ‘Avonturen Diep in de Zee’. Het spel is namelijk een stuk langer op de Nintendo DS, al ligt het er een beetje aan hoeveel verborgen schatten je vrij wil spelen. Concentreer je je enkel op de missies dan kun je er binnen twee uur doorheen spelen, al zullen jongere gamers wat meer tijd uittrekken om de spelwereld te verkennen en te experimenteren met de omgeving, wat soms leuke effecten geeft. Net als bij de GBA-versie blijft ook De Kleine Zeemeermin voor de DS een game bedoeld voor de allerjongste gamertjes die zich aangesproken voelen door de herkenbare personages. Maar waar de GBA-versie nog een regelrechte afrader was voor ouders die hun kroost wilden verblijden met een leuke Disney-game, kan De Kleine Zeemeermin voor de DS nog wel door de beugel! Ben je echter al enkele jaren zindelijk, dan moet je deze game gewoon links laten liggen.