De Epos H3 gamingheadset is een instapmodel voor de audiofiele gamer

Epos bouwt gameheadsets met een audiofiel karakter. Dat resulteert in een grote focus op geluidskwaliteit en precisie in de lokalisatie. Maar ook aan de meegeleverde bekabeling en bouwkwaliteit wordt de nodige aandacht besteed.

Dat maakt de producten van Epos over het algemeen iets duurder dan de gemiddelde gaming headset. Ook de H3 is, kijkend naar de opties en mogelijkheden die hij biedt, iets hoger geprijsd dan je zou verwachten: 119 euro. Voor dat niet geringe bedrag wil Epos je een doeltreffende headset bieden die zich richt op eenvoud, compatibiliteit en een goede klank.

Bouwkwaliteit

De H3 heeft dezelfde kenmerkende uitstraling als andere Epos-modellen: een degelijke, zwarte, plastic behuizing en schelpen die middels een hoekige constructie aan de hoofdband vastzitten. De H3 voelt erg stevig aan. Het plastic dat is gebruikt voor de oorschelpen is mat. Daardoor ziet de headset er wat luxueuzer uit dan je zou verwachten met het oog op de prijsklasse waar hij zich in bevindt. Het verstelmechaniek is daarnaast extra verstevigd met zowel metaal als plastic. Het metaal is voorzien van gestreepte nummering, zodat je niet op het oog hoeft te gokken of beide oorschelpen op dezelfde hoogte staan afgesteld.

De oorschelpen zijn bekleed met behoorlijk dikke, erg zachte kussens. De bekleding aan de buitenkant van de kussens is van synthetisch leer, maar aan de binnenkant vind je prachtig suède. Dat maakt het draaggevoel van de oorkussens van de H3 erg zacht. In de praktijk is dat geen overbodige luxe, want de kussens zijn redelijk krap opgezet. Dat zorgt voor een erg goede afsluiting van buitengeluid die je helaas bekoopt met het feit dat de kans groot is dat je oren de binnenvoering van de H3 raken. De binnenvoering is gelukkig wel van een zachte stof gemaakt, dus oncomfortabel wordt het hierdoor nooit.

Op de hoofdband vind je eveneens een behoorlijk zacht kussen dat volledig is bekleed met hetzelfde synthetische materiaal als de buitenkant van de oorschelpen. Dat is handig, want deze bekleding is eenvoudig schoon te maken. Mocht het suède van de oorkussens aan vervanging toe zijn, dan kun je ze loskoppelen en bij Epos een vervangend paar aanschaffen. Wat opvalt is dat de H3 op veel plekken contact maakt met je hoofd. Daardoor worden de klemdruk en de drukpunten goed verdeeld. Het maakt van de H3 een zeer comfortabele headset. Desalniettemin zul je op een warmere dag de headset na een uurtje of twee toch even af willen zetten voor wat frisse lucht.

Microfoon en bekabeling

De H3 is een behoorlijk doelgerichte headset: van software of een grote hoeveelheid knoppen op de oorschelpen is geen sprake, en ook een loskoppelbare microfoon ontbreekt. Je schakelt de microfoon simpelweg in door hem naar beneden te draaien. Op de rechter oorschelp is er in de behuizing een volumeknop verwerkt en zo kun je alles besturen wat er nodig is. De microfoon op de H3 klinkt uitzonderlijk goed. Ja, er is de iets geknepen ondertoon die je van een gameheadsetmicrofoon kunt verwachten, maar de microfoon op de H3 klinkt voornamelijk bijzonder gedefinieerd. Hoewel de microfoon net niet goed genoeg is om een stream van audio te voorzien, komt hij wel écht in de buurt.

De H3 is middels zijn minijackaansluiting compatibel met alle gameplatforms. Je krijgt, naast de standaard minijackkabel, ook een kabel meegeleverd met twee minijackpluggen eraan, zodat hij eenvoudig te gebruiken is in combinatie met Windows pc’s. Deze tweede kabel is ook iets langer dan de standaard minijackkabel. Dat is ideaal voor gamers met een desktop pc die onder hun bureau staat. De kabels zijn daarnaast chic met stof bekleed, maar desondanks aangenaam flexibel. Een klein minpunt is wel dat de kant van de kabel die de hoofdtelefoon in verdwijnt een speciaal soort aansluiting heeft. Dit stekkertje is het beste te omschrijven als een iets verzonken microjack. Je kunt dus geen kabel van een ander merk gebruiken om de H3 aan te sluiten.

De klank

Epos is zoals gezegd een gamemerk met een audiofiele insteek. Dat hoor je terug. Er is erg veel rust in de klank van de Epos H3. Dat zorgt ervoor dat muziek open en precies vertaalt. De stereobreedte en precisie in de lokalisatie zorgen ervoor dat je je eenvoudig mee kunt laten voeren met een muzikaal verhaal. De frequentieweergave in de hogere frequentieregionen is daarnaast behoorlijk gedefinieerd, zodat je de kleinste details waarneemt. Wel is er een kleine knauw in het middenhoog die ervoor zorgt dat je, voornamelijk bij elektronische muziek, soms een ietwat onaangename schelheid kunt ervaren op hogere volumes.

Tijdens het gamen resulteert deze knauw in veel focus op actiegeluiden. Dat maakt de H3 uitstekend geschikt voor snelle shooters waarbij reactietijd en lokalisering essentieel zijn. Wat de H3 echter anders maakt dan de meeste gameheadsets, is dat hij je met evenveel gemak meevoert in een trage, verhalende rpg. Het laag is vol en dezelfde stereobreedte die bij muziek zorgt voor een open en precieze belevingswereld, levert tijdens het gamen een groot gevoel van immersie op. De goede afsluiting voor buitengeluid draagt hier ook zeker aan bij.

Concluderend

Er zijn een aantal zaken om te overwegen voordat je de Epos H3 aanschaft. Vooropgesteld - en daar hoef je totaal niet over na te denken - klinkt de H3 ongelofelijk goed. De bouwkwaliteit is daarnaast uitstekend en ook het draagcomfort is prima op orde. Maar de H3 heeft geen loskoppelbare microfoon en is - met het oog op de technische mogelijkheden - behoorlijk aan de prijs.

Binnen dezelfde prijsklasse zijn er gaming headset te koop die wellicht iets minder goed klinken, maar wel voorzien in surround sound-mogelijkheden, ledverlichting en een draadloze verbinding. De H3 gooit het echt over een andere boeg en is daardoor doelgericht en hoogwaardig. De geluidskwaliteit maakt de prijs verdedigbaar, maar qua opties en extra’s voelt de H3 als een instapmodel. Dat maakt deze gameheadset uitstekend geschikt voor de gamer die van muziek houdt en waarde hecht aan hoogwaardige geluidskwaliteit, maar niet op zoek is naar een headset in de hoogste prijsklasse. Het enige jammere is dat de microfoon niet los te koppelen is, want dat zou voor de audiofiele gamer van de H3 direct een perfecte, multi-inzetbare oplossing voor onderweg maken.

Goed

De Epos H3 is uitstekend geschikt voor de gamer die van muziek houdt en waarde hecht aan hoogwaardige geluidskwaliteit, maar niet op zoek is naar een headset in de hoogste prijsklasse. Wel jammer is dat de microfoon niet los te koppelen is, want dat zou voor de audiofiele gamer van de H3 direct een perfecte, multi-inzetbare oplossing voor onderweg maken.

Goede klank

Bouwkwaliteit

Comfort