Dark Chronicle | Gamer.nl

Dark Chronicle is de opvolger van het spel Dark Cloud, een spel dat in de begintijd van de PS2 verscheen en redelijk succesvol was. Toch heeft men besloten de opvolger in Europa niet onder de naam Dark Cloud 2 uit te brengen, iets wat in Amerika wel het geval is. De reden hiervoor is eigenlijk simpel: Dark Chronicle is vele malen beter dan zijn voorganger. Maar wat maakt het spel dan zo goed? Je leest het in deze review!

Dark Chronicle vertelt het verhaal van Maximilian, een dertienjarig jongetje dat is opgegroeid in de van de buitenwereld afgesloten stad Palm Brinks. Op een dag komt het circus in de stad en al snel blijkt dit circus een duistere bedoeling te zijn. Een aantal clowns lijkt het namelijk om Max gemunt te hebben en niet zozeer op hemzelf maar wel op zijn halsketting met daarin een rode steen, welke Max ooit van zijn vader geërfd had. Max besluit uit Palm Brinks te ontsnappen om zo de clowns te ontkomen. Later zal blijken dat er meer achter deze steen zit. Max ontmoet namelijk het meisje Monica, dat eenzelfde steen heeft maar dit maal een blauw exemplaar. Zij vertelt hem dat de gemene Emperor Griphon in de toekomst de hele wereld verwoest heeft. De steen blijkt ook niet zomaar een steen, maar eentje waarmee je door tijd kan reizen. Het is aan Max om de toekomst weer in haar oude vorm te herstellen en uiteindelijk Emperor Griphon uit de weg te ruimen. Een heel avontuur staat hem te wachten.

Max en Monica, de twee hoofdrolspelertjes

Dark Chronicle is geen spel dat je zomaar in een paar woorden kan omschrijven. In e entie is het natuurlijk een role playing game, maar wel 'one of a kind'. Het spel is opgedeeld in chapters en hoe verder je in het spel vordert hoe meer spelelementen er om de hoek komen kijken. Aanvankelijk gaat alles in het eerste chapter er nog vrij normaal aan toe. Max is nog in zijn eentje en om buiten de stad te geraken dient hij de riolen te doorkruisen. Deze riolen vallen in de categorie Dungeons en zijn dan ook opgedeeld in verschillende levels. Elk van deze levels wordt bij aanvang random gegenereerd, zodat je elke keer je het speelt weer een andere lay-out te wachten staat. Vervolgens dien je alle tegenstanders in het level neer te meppen met je slagwapen, aanvankelijk een moersleutel, of neer te schieten met je geweer.

Synthesizen

Een van al deze monsters heeft een object waarmee je verder kan naar het volgende niveau, maar beter sla je eerst alle andere monsters ook aan gort want hierdoor vergaar je de nodige ervaring waardoor je je wapen van upgrades kan voorzien. Wanneer je wapen naar een volgend niveau stijgt kan je objecten uit je inventaris 'spectrumizen' en vervolgens op je wapen 'synthesizen'. Klinkt mi chien ingewikkeld maar het komt hier op neer: de sterkte van je wapen ten opzichte van een tegenstander hangt af van een aantal waardes. De belangrijkste hiervan is de attack waarde, welke op elke tegenstander van toepa ing is. De overige negen waarden zijn echter op specifieke tegenstanders van toepa en. Zo zorgt veel punten voor de eigenschap Smash ervoor dat je wapen veel schade doet tegen bepantserde tegenstanders, terwijl Chill meer schade doet tegen warme, vlammende tegenstanders.

Max eerste wapen zal uitgroeien tot iets gigantisch

Elk object in je inventaris heeft ook een van deze eigenschappen. Zo heeft een stuk brood de Flame eigenschap en een rotsblok de Smash eigenschap. Deze objecten kan je vervolgens spectrumizen en synthesizen, waarna ze deel uit maken van je wapen. Elke keer dat je wapen een level omhoog gaat, kan je met je nieuw verkregen synthesispoints een drie of viertal objecten aan je wapen toevoegen, waardoor deze sterker wordt. Wanneer de waardes van bepaalde eigenschappen hoog genoeg zijn kan je na verloop van tijd je wapen ook ombouwen tot een beter type wapen, welke vaak nog wat sterker heeft en verderop in het spel speciale bijwerkingen krijgt. Naast gewone objecten kan je ook speciale kristallen aan je wapen toevoegen. Hiervan zijn er tien verschillende, voor elk van de eigenschappen één. Het voordeel van deze kristallen is dat ze meer punten per eigenschap opleveren per synthesispoint. Deze objecten vind je in de verschillende kistjes die je in de dungeons tegenkomt en soms laten neergeslagen vijanden ook handige objecten vallen.