Crash Tag Team Racing | Gamer.nl

Platformheld Crash Bandicoot is niet vies van een racegame op zijn tijd. Op de Playstation 1 sloot hij zijn carrière al af met Crash Team Racing en ook op de huidige generatie consoles scheurde Crash al rond met Crash Nitro Kart. Nu deze generatie ten einde loopt kruipt Crash nog één keer achter het stuurwiel met Crash Tag Team Racing, al laat het zwijgzame buideldier het springen en rennen nog niet voor gezien.

Crash Tag Team Racing is een mix van racen, schieten en platformen. In de platformlevels moet je op zoek naar deuren, die de weg naar de racebanen voor je openen. Ook zijn er muntjes en kristallen te vinden, die je overigens ook kunt verkrijgen door races te winnen. Met de muntjes kun je nieuwe wagens en outfits kopen, met de kristallen kun je nieuwe gebieden vrijspelen. In die nieuwe gebieden vind je weer nieuwe banen om op te scheuren. In de platformwereld valt een hoop te ontdekken en te ontrafelen, dingen die vaak weer invloed hebben op het racegedeelte. Zo kun je bepaalde puzzels oplo en waarmee je nieuwe routes in de parcoursen opent.

Het woordje 'Tag' in de titel van het spel duidt op het meest vernieuwende spelelement van Crash Tag Team Racing. Tijdens de races kun je namelijk met een druk op de knop samensmelten met één van je tegenstanders. De auto's veranderen dan in één gigantisch voertuig waarop een krachtig boordkanon geplaatst is. Eén van de twee spelers neemt plaats achter het stuurwiel, de ander achter het boordkanon. Je bent in samengevoegde vorm iets langzamer, maar je extra vuurkracht maakt dit meer dan goed. Wanneer je niet samengevoegd bent, kun je overigens ook schieten, maar alleen met wapens die je her en der op het parcours vindt. Deze kun je ook maar één keer afvuren, terwijl het boordkanon heel wat meer ammunitie herbergt.

Elk van de twee spelers (vaak de AI dus) kan op eender welk moment ervoor kiezen om zich weer los te koppelen. Degene die zich loskoppelt krijgt hierbij een kleine voorsprong. Dit zorgt voor leuke tactische situaties. Door je bijvoorbeeld vlak voor de finish los te koppelen, kun je voor jezelf de eerste plaats opeisen, in plaats van genoegen te nemen met een gedeelde eerste plaats. Voorop komen te liggen heeft echter niet altijd voordelen. Doordat de andere persoon vlak achter je rijdt kan hij je namelijk makkelijk kapot schieten met één van de vele wapens die op het parcours zelf op de rapen zijn. De mix tu en samenwerken en elkaar beconcurreren, is erg leuk gevonden en pakt wonder boven wonder goed uit.

Naast de gewone races zijn er ook nog tal van andere spelmodes beschikbaar. Deze zijn eigenlijk stuk voor stuk minder leuk uitgewerkt en vormen eerder een tu endoortje. De deathmatches zijn nog wel aardig, maar vooral de stuntarena's bieden te weinig diepgang en mogelijkheden om lang te kunnen boeien. Wel grappig zijn de minigames die niets met racen van doen hebben. Wat te denken van een potje bowlen of een variant op het kla ieke paratroopers?

Crash Tag Team Racing richt zich vooral op de jongere gamers en dat blijkt uit verschillende dingen. Het spel is bijvoorbeeld erg vergeeflijk. Val je tijdens de platformgedeeltes in het ravijn, dan wordt je weer netjes bovenop de rand teruggezet. Bij de races heb je de keuze uit drie moeilijkheidsgraden, zodat je nooit echt vast komt te zitten in het spel. Erg leuk is dat het spel volledig Nederlands is gesproken en voor de verandering is de vertaling erg geslaagd. De personages hebben leuke accentjes en de grappen komen nog aardig uit de verf. Vooral het Duitse accent van Von Clutch is leuk en doet denken aan die profe or uit Alfred J. Kwak. Nostalgie!

Vivendi weet met Crash Tag Team Racing een leuke game af te leveren voor de jongere gamers. De vernieuwende ideeën, zoals de mix van platformen en racen en het 'Taggen' tijdens de races, pakken verra end goed uit. Helaas zijn niet alle spelmodes even sterk uitgewerkt en biedt het spel voor de oudere spelers, niet genoeg uitdaging. Voor die laatste groep is Jak X: Combat Racing mi chien een beter alternatief.

Gameplay: 7,5Graphics: 8,0Geluid: 8,0Totaal: 7,7