Het leven van een Counter-Strike-ontwikkelaar gaat niet over rozen. Aan de ene kant heb je een groep die wilt dat je innoveert en vernieuwt, de anderen willen dat je zo weinig mogelijk aan de game verandert. Aan Valve de taak om de gulden middenweg te vinden. De stap van Counter-Strike 1.6 (2003) naar Counter-Strike: Source in 2004 was voor velen erg moeilijk, en dat zal bij de huidige versie, Counter-Strike: Global Offensive, niet anders zijn. Toch is deze overstap minder ingrijpend dan bij de voorafgaande versies. Counter-Strike: Global Offensive is grotendeels een gepolijste versie van Counter-Strike: Source, waar Valve met grafische vernieuwingen en een reeks updates de game weer helemaal van deze tijd wil maken.

Heilige graal

Counter-Strike is een online first-person shooter die in teamverband (met clans) of via publieke servers wordt gespeeld. Je kunt kiezen tussen twee teams, de terroristen of antiterreureenheid, en het doel wisselt per spelmodus. De twee meest voorkomende spelmodi zijn het ontmantelen van de bom en het bevrijden van de gegijzelden, waarbij de terroristen dit moeten zien te voorkomen. Op deze twee spelmodi teert Counter-Strike al meer dan tien jaar, en elk team heeft zijn eigen specifieke voor- en nadelen en vergen beide een andere tactische benadering. Dit tezamen vormt de heilige graal van Counter-Strike.

Deze nagenoeg perfecte gamebalans weerhoudt Valve er niet van om nieuwe spelmodi toe te voegen. In Counter-Strike: Global Offensive heb je de keuze uit twee nieuwe spelmodi met bijbehorende maps: Arms Race en Demolition. Bij laatstgenoemde draait het om het ontmantelen of laten ontploffen van de bom, maar na elke ronde waarin je iemand doodschiet, krijg je een nieuw en slechter wapen. Hierdoor worden je vaardigheden erg op de proef gesteld. Ook bij Arms Race krijg je na elke kill een wapen dat minder goed is, maar wint degene die als eerste een vijand met het laatste wapen, een gouden mes, vermoordt. De twee nieuwe spelmodi zullen vooral nieuwe spelers aanspreken, maar kan ook voor de gevorderde Counter-Strike-speler een leuke afwisseling zijn.

120 frames

Counter-Strike: Global Offensive benadrukt vooral hoe belangrijk de maps zijn. Waar veel hedendaagse first-person shooters de maps zo groot en imposant mogelijk willen maken, behoudt Counter-Strike: Global Offensive nog steeds de maps waar de game meer dan tien jaar geleden mee begon. Valve heeft ze hooguit een beetje opgefleurd. De graphics van Counter-Strike: Global Offensive zijn bij lange na niet de beste, maar dit betekent wel dat de gemiddelde game-pc gemakkelijk 120 frames per seconde kan halen. Dit is erg belangrijk voor een dergelijke first-person shooter.

Elke map in Counter-Strike heeft zijn eigen sfeer en vergt een andere tactische aanpak. Counter-Strike-spelers zullen in Global Offensive de eerste uren flink moeten wennen aan het uiterlijk, maar na een tijdje spelen voelt de game weer als een warm bad aan. Hiermee verzadigt Valve beide spelersgroepen, hoewel elke groep een klein beetje water bij de wijn moet doen. De grote verandering in de maps is de toegenomen interactie tussen omgeving en gebeurtenis, zoals mooiere explosies, duidelijke kogelgaten en veel betere geluidseffecten. Het maakt Counter-Strike: Global Offensive een stuk realistischer, wat zowel een positieve als negatieve invloed heeft.

Authenticiteit

De toename van realisme valt niet altijd in de smaak bij de harde kern van Counter-Strike-spelers. Een grote groep blijft Counter-Strike 1.6 deels uit protest ("de nieuwe games zijn slechter") en deels uit zelfbescherming ("ik ben alleen in 1.6 goed") spelen en dat zal met Counter-Strike: Global Offensive niet veranderen. Ze vinden Counter-Strike: Source en daarmee ook de nieuwste versie te veel op de grote commerciële first-person shooters lijken, en dat komt volgens hen de spelervaring niet ten goede. Counter-Strike: Global Offensive is niet meer ‘authentiek’.

Maar Valve wil ook een nieuwe doelgroep bereiken en dat doen ze door de game grafisch aantrekkelijker te maken. Naast dat Valve wat meer consoletrekjes in de shooter heeft opgenomen, zoals een ronde selectieschijf als koopmenu dat niet echt fijn met een toetsenbord en muis werkt, is ook de crosshair een stuk groter geworden. Toegegeven: het ziet er allemaal mooi uit, maar het is een doorn is het oog van de oude Counter-Strike-garde, die het zullen verafschuwen dat een pure pc-shooter zo wordt veranderd.

Beklemmend

Je merkt dit vooral door de iets tragere gameplay. Valve wil Counter-Strike: Global Offensive realistischer over laten komen en maakt de game, net als andere actuele first-person shooters, wat minder snel. Hoewel het heel persoonlijk is of je dit een positieve verandering vindt, valt het niet te ontkennen dat Counter-Strike: Global Offensive nog steeds enorm lekker wegspeelt. Het springen en rennen gaat bijvoorbeeld iets langzamer, maar dat komt het realisme juist ten goede, zonder dat het de gameplay dusdanig aantast dat het minder leuk is om te spelen. Een potje Counter-Strike: Global Offensive is nog steeds beklemmend en lekker stressvol: precies zoals de game behoort te zijn.

Het beklemmende gevoel dat je tijdens een potje Counter-Strike: Global Offensive krijgt, komt mede door de uiterst moeilijke gameplay. Net als zijn voorgangers is er een enorme leercurve; je wordt genadeloos afgemaakt als je als een gek door een map rent. Zo is sprayen (de schietknop blijven indrukken) niet effectief en draait het schieten nog steeds om het bursten (enkele kogels per keer afschieten). Het bursten is enorm moeilijk onder de knie te krijgen en de enorme recoil van wapens help ook niet altijd even goed. De hoge moeilijkheidsgraad is zeker weer aanwezig , wat voor zowel nieuwe als oude spelers alleen een pluspunt kan zijn. Hierdoor blijft de instapdrempel voor nieuwe spelers wel erg hoog.

Vuurzee

Het interessante aan Counter-Strike: Global Offensive is dat Valve verder enorm veel hetzelfde heeft gehouden en alleen enkele nieuwe aspecten aan de game heeft toegevoegd. Zo heb je de beschikking over een paar nieuwe wapens, waaronder een semi-automatisch pistool (Tec-9) en een Russisch machinegeweer (PP-Bizon). Hoewel de meesten eerder kiezen voor een machinegeweer als de M4A4 en AK-47 of een AWP-sniper, is het niet vervelend om een breder aanbod te zien. Je hoeft de nieuwe wapens namelijk niet per se te kiezen. Helaas heeft Valve wel besloten om de dempers te verwijderen, zonder hiervoor een duidelijke reden te geven.

De twee nieuwe soorten granaten voegen wel direct iets toe aan de game. Granaten zijn altijd enorm belangrijk voor Counter-Strike geweest, waarbij een gelukte aanval staat of valt bij een goed geplaatste flashbang. De twee nieuwe granaten zijn een brandbom en lokgranaat, die respectievelijk een vuurzee en valse melding op de radar veroorzaken. Deze twee granaten geven een nieuwe dimensie aan de tactische benadering in Counter-Strike: Global Offensive. Een brandbom kan gebruikt worden om de toegang tot de bomplaats te versperren. Met het gooien van een lokgranaat kun je de tegenstander afleiden en mogelijk vanuit een andere positie aanvallen.

Killratio

In tegenstelling tot grote first-person shooters werkt Counter-Strike: Global Offensive niet met een puntensysteem waarmee je eigenschappen beter worden of toegang tot nieuwe wapens krijgt. De game houdt wel awards, statistieken en MVP-punten (soort van ervaringspunten) bij, die allemaal geen invloed hebben op de daadwerkelijke game. Ze dienen alleen als extra informatie en dit wordt in een mooi menu weergegeven, waar je onder andere kunt zien wat je killratio is. Ook het servermenu blijft overzichtelijk: per server wordt aangegeven welke map er wordt gespeeld en hoeveel mensen aan een spel deelnemen.

Kunnen in plaats van spelen

Counter-Strike: Global Offensive is eigenlijk hoe Counter-Strike: Source had moeten zijn. De game voelt binnen enkele dagen na de release al een stuk stabieler en vertrouwder aan dan zijn voorganger in acht jaar heeft bereikt. Daarbij is de aankoopprijs van 13,99 euro erg aantrekkelijk voor een dergelijke game, die waarschijnlijk nog jarenlang actueel blijft en onderhouden wordt. 

In Counter-Strike: Global Offensive (en daarmee elke Counter-Strike-versie) heb je geen killsteaks, megabeloning voor een headshot of een bestuurbaar autootje met een bom. Nee, de sobere gameplay is voor de fijnproevers van first-person shooters. Counter-Strike: Global Offensive durft zich te onderscheiden van het gros online first-person shooters en doet dit fantastisch. Counter-Strike: Global Offensive is een zeer uitdagende, diepgaande en enorm goede game voor degenen die waarde hechten aan het kunnen in plaats van het spelen.

Counter-Strike: Global Offensive is getest op een Intel Core i7 3770K, ASUS Sabertooth Z77, SSD, 16GB RAM en GTX 690 4GB.