Net als Scramble is ook Contra een arcadegame (zou het daarom ook een Xbox Live Arcade game zijn, vraagt de bijdehante eindredacteur Jaap zich af -red). Het spel is iets recenter, uit 1987. Pas na de release in de arcadehallen zou de Contra-reeks meer faam krijgen met een uitstekende game op de NES en later ook nog op de Playstation 2. De arcadeversie was echter voor zijn tijd ook niet onverdienstelijk, maar is nu vooral te onvergeeflijk.

Contra werkt niet met gezondheid, maar alleen met levens, wat inhoudt dat wanneer je één keer door een rondvliegend pixeltje geraakt bent, je direct een leven verliest. Je krijgt drie levens en drie ‘continues’ tot je beschikking, maar alleen de echte doorzetters zullen daarmee het spel uit kunnen spelen. Wat overigens, als we op de Achievements af mogen gaan, in 12 minuten mogelijk is.

Contra bestaat uit grofweg twee onderdelen, het side-scrolling gedeelte, waarin je met een uitgebreid wapenarsenaal vrij om je heen kunt knallen, en een semi-3D gedeelte waarbij je je door tunnels begeeft. Dit semi-3D onderdeel geeft soms een enigszins vertekend beeld, wat enige gewenning vergt, en je loopt te pas en te onpas tegen een elektrisch krachtveld aan, omdat je de analoge stick net iets te ver omhoog drukt. Alsof iemand er tegenop zou willen lopen.

Het speerpunt van Contra is echter dat je het via Xbox Live coöperatief kunt spelen. Dit is waarschijnlijk de gamemode waar je nog het meeste tijd in zult steken, mits er iemand online is om tegen te spelen tenminste. In tegenstelling tot veel arcadegames speel je hier coöperatief echt met de andere speler in beeld. Helaas zitten er wat bugs in het matchmaking-systeem, waardoor je wanneer beide spelers klaar zijn, een menu te zien krijgt in plaats van naar het spel gaat. Ook wil het spel soms flink vertragen wanneer je online speelt. Het is overigens ook mogelijk om het spel op één Xbox coöperatief te spelen.