Commandos 2: Men of Courage | Gamer.nl

Een groepje nazi soldaten patrouilleert voor een groep struiken waarachter jij ligt te wachten op een goed moment om toe te slaan. Als er niemand anders in de buurt is en ze eindelijk voorbij zijn sluip je met je chauffeur tot een klein stukje achter de nazi’s en gooit een gasgranaat. Binnen luttele seconden en zonder iets gemerkt te hebben vallen enkele soldaten in zwijm en heb je ze enkele momenten later op de grond vastgebonden. Snel sleep je ze achter een paar struikjes zodat ze niet ontdekt zullen worden. Weer een zorg minder.

Dat is een klein voorbeeld uit Commandos 2, die nu in de Nederlandse winkels te koop is. In dit vervolg op het zeer succesvolle Commandos van Pyro Studios is het de bedoeling dat je met een aantal speciale eenheden militaire mi ies uitvoert ver achter de vijandelijke linies. In totaal heb je 9 commando’s ter beschikking, maar in elke mi ie kun je maar een aantal van hen gebruiken.

De commando’s

Door het spel heen staat een complete rij van speciale eenheden ter beschikking. Elk van deze units heeft zijn eigen mogelijkheden die vaak uniek zijn voor dat specifieke karakter. Hieronder een korte omschrijving van deze eenheden:

Green beret: Hij werkt het liefst met zijn mes of vuisten. Hiermee is hij dan ook vliegensvlug, elke nazi gaat neer na een rake steek van zijn mes. Sniper: Iemand met het geduld van een standbeeld en de vaste hand van een horlogemaker. Hiermee is hij in staat om zelfs vliegen op grote afstand neer te halen. Sapper: De explosieven-kenner, Hij spoort mijnen en granaten op om ze vervolgens onklaar te maken. Daarnaast heeft hij zelf ook de mogelijkheid om explosieven te plaatsen. Dief: De snelste van het stel, maar niet zo sterk. Hij kan sloten openmaken, door ramen naar binnen kruipen en op muren klimmen. Uitstekend voor verkenning. Duiker: Onderwater expert eerste klas, met zijn duikuitrusting en harpoen is hij de baas onder water. Op land werkt hij het liefste met zijn mes dat hij van een afstand gooit waarop dan een bijna geruisloze dood van de vijand volgt. Spion: Trek hem het pak van een hoge officier aan en iedereen zal naar hem luisteren. Met zijn acteer talent en grote talenkennis weet hij iedereen te foppen. Hij brengt zijn tegenstanders geruisloos om met een injectie van gif. Verleidster: Zij hoort eigenlijk niet bij de commando’s maar helpt hen bij sommige mi ies. Met haar charmes weet ze iedere soldaat te verleiden. Hond: Zeer handig voor het transporteren van goederen door vijandelijk gebied. Ook is hij een meester in het afleiden van vijanden.De gameplay van het spel is echt geweldig. Zodra je aan een mi ie bent begonnen zal je het zeker tot het bittere eind uit willen spelen. Iets wat eerst onmogelijk lijkt is na wat goed denkwerk zo geklaard en dat is ook direct het leuke aan het spel. Steeds pieker je je suf over hoe je bij een bepaald doel kan komen. De grote variëteit aan commando’s maakt het spel ook erg leuk, daardoor kun je mi ies op totaal verschillende manieren uitspelen. Zo zal de ene er met de green beret en zijn mes een waar slachthuis van maken terwijl de ander er met de dief of spion langs sluipt om zo weinig mogelijk nazi’s om te hoeven leggen. Hiervoor krijg je aan het einde van elke mi ie punten toegewezen en die bepalen dan weer je rang. Zo is het bijvoorbeeld slim om iedereen geruisloos neer te halen en vast te binden, maar je moet zorgen dat dat niet ten koste gaat van de tijd.

Voor afwi eling in het spel is zeker gezorgd, zo zit je in oerwouden, op een caribisch eiland en op de noordpool. Je hebt in totaal 10 mi ies verspreidt over 9 locaties. Elke locatie brengt ook iets speciaals met zich mee of introduceert iets nieuws. Zo heb je pinguïns op de noordpool en moet je daar warmtekleding dragen en kom je op het eiland een gestrande Engelse soldaat tegen wiens haar volgroeid is tot dat van een ware hippie. Ook het hondje dat je in sommige mi ies meekrijgt is een welkome afwi eling. Ook heeft Pyro gedacht aan de echte die hards door in elke mi ie puzzelstukjes te verbergen. Telkens als je een mi ie succesvol hebt afgesloten en je alle puzzelstukjes hebt verzameld krijg je een extra mi ie tot je beschikking. Dit alles geeft gewoon allemaal net dat beetje extra mee aan de toch al zo goede gameplay en zorgt ervoor dat het spel niet snel verveelt.

In tegenstelling tot deel 1 kun je nu van camera standpunt wi elen, dit brengt natuurlijk een extra dimensie met zich mee omdat je nu achter gebouwen kunt kijken. Echter heeft het ook zijn nadelen omdat je je steeds weer opnieuw moet oriënteren, het gaat namelijk in stappen van 90˚ graden. Dit kan frustrerend werken als er net een peloton nazi’s aankomt. Ook is het soms zo dat je een vijand in alle 4 de standpunten gewoon niet kunt zien en dat is natuurlijk erg lastig. Gelukkig komt dit bijna niet voor en is het eigenlijk alleen maar als je binnen te werk moet gaan. En daar komen we dan meteen weer op nog een verandering ten opzichte van de originele game, namelijk de mogelijkheid om ook binnenshuis te werk te gaan en zelfs onder water kijken als je duikt ontbreekt niet. Omdat ze bij Pyro waarschijnlijk alles helemaal af wilden maken kun je dit keer door ramen en deuren heen kijken. Hierdoor kun je precies op het goede moment binnenvallen en kom je nooit voor onverwachte vijanden te staan. Het verschil tu en binnen en buiten is dat het interieur compleet 3D is en er dus vrij kan worden geroteerd.Er lijkt wel geen eind aan te komen maar op dit gebied heeft Pyro wederom een waar kunstwerkje afgeleverd. Alle personen zijn in volledig 3D uitgevoerd en de omgeving zelf is pseudo-3D. De omgeving kan hierdoor in al haar glorie weergegeven worden en bevat een tal aan kleine details. Er is ook een mogelijkheid om in te zoomen, maar daar heb je niet echt veel aan omdat de pixels gewoon uitvergroot worden. Hierdoor zit je tegen een brei van pixels aan te kijken wanneer je volledig inzoomt. Deze optie heb ik dan ook niet veel gebruikt en vond ik nogal overbodig. Nog een punt dat wat tegenvalt is het gebruik van de weersafwi eling, deze wordt namelijk bijna niet gebruikt.

De muziek gedurende het hele spel is werkelijk prachtig, zeker als je een aardig setje boxen thuis hebt staan. Gelukkig is het nooit in overmaat aanwezig waardoor het niet irritant zal worden. De geluidseffecten zijn niet spectaculair maar gewoon goed. Wel is het jammer dat je manschappen niet zo’n breed scala aan uitspraken hebben waardoor je je daaraan wel snel gaat ergeren. Vooral de uitspraak ‘easy as pie’ van de duiker staat bij mij nog stevig in het geheugen gegrift .

A.I. en de magische CTRL+S

Nee, dit stukje gaat niet over de nieuwste film van Steven Spielberg, maar over de kunstmatige intelligentie in het spel. Die is helemaal oké geregeld en de vijanden gedragen zich nu wat menselijker dan in het origineel. Zo kijken ze eerst even goed voordat ze beginnen te schieten, je ziet dat aan een blauwe streep van je vijand tot de commando die hij in de gaten heeft. Je hebt dan nog kort de tijd om onopgemerkt weg te sluipen voordat ze echt alarm slaan en ze je vol lood beginnen te pompen.

Er is eigenlijk maar een echt negatief punt van het spel, er zitten namelijk een paar erg irritante bugs in. Zo heeft het spel de neiging om er iets te vaak uit te klappen zonder enige vorm van foutmelding of wat dan ook. En dat bederft het natuurlijk wel een beetje als je net een erg moeilijk stuk achter de rug hebt. Mijn tip is dan ook om gewoon na elke actie te saven (ctrl+s), zo hoef je namelijk nooit grote stukken opnieuw te doen.Zoals je waarschijnlijk al uit de review hebt kunnen proeven vind ik Commandos 2 een echte aanrader. Pyro Studios is erin geslaagd om het origineel te verbeteren, en niet zo’n beetje ook. Met prachtige graphics en goed geluid ligt er al een hele basis. Maar de gameplay, daar gaat het allemaal om en dat is het punt waarin deze game echt subliem is. Er zitten werkelijk tientallen uren gameplay verborgen in het DVD doosje waarin dit spel geleverd wordt. Vooral als je bedenkt dat je alle mi ies ook nog eens met je vrienden in een coöperative multiplayer mode kan spelen over het Internet of via LAN. De moeilijkheidsgraad waar zo wat elke review over klaagt valt mijns inziens ook erg mee. De mi ies zijn gewoon erg groot en daardoor ben je er lang mee bezig. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik op de normal heb gespeeld. De hard en very hard versies zullen wel weer alleen weggelegd zijn voor degene die er echt nachten voor gaan zitten. Al met al werkelijk een pracht van een game. Zeker als ze zorgen dat er binnenkort een patch komt voor die laatste bugs. Een spel dat je zeker gespeeld moet hebben en eigenlijk in elke gamecollectie niet mag ontbreken.

EindoordeelGameplay:9,5De gameplay is werkelijk fantastisch. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden en het is allemaal goed uitgewerkt. De veelzijdigheid is een van de allersterkste punten van dit spel.Graphics:8,8Dit is een nieuwe standaard als het aankomt op RTS spellen, werkelijk prachtig hoe het er allemaal uitziet. Daarbij komen dan nog de goed geanimeerde bewegingen en het is compleet. Het enige nadeel is de slecht uitgewerkte zoom-optie.Geluid:8,5Mooie, rustige muziek die goed bij het spel past en nergens naar de voorgrond treed. En zo hoort het, want je moet goed opletten en niet afgeleid worden. De geluidseffecten van de geweren en dergelijke zijn ook goed gedaan, dus ook hier een goed cijfer.Totaal:8,9Zoals je hebt kunnen lezen is bijna alles op en top aan dit spel. De reden dat het niet hoger dan een 9 is geworden, ligt dan ook voornamelijk bij de irritante bugs die er zeker uit gehaald hadden moeten worden.Systeemeisen: (mimimum/aanbevolen)Proce or:P2 300 / P2 450Geheugen:32 MB / 128 MB HD:2 GB / 3 GBCD-Rom:4X / 8XVideokaart:12 MB DirectX / 32 MB DirectXTestsysteem:Proce or:P3 450Geheugen:32 MB / 128 MBHD:40,1 GB, IBM 7200 RPMCD-Rom:52X Videokaart:Viper II Z200 32 MBExtra info:Ontwikkelaar:Pyro StudiosUitgever::Eidos InteractiveHomepage:Commandos 2Demo:Niet Beschikbaar