Command & Conquer: The First Decade | Gamer.nl

Het is alweer 10 jaar geleden, maar ik herinner me het nog als de dag van gisteren, de eerste Command & Conquer. Het spel waar ik speciaal een cdrom-speler voor aanschafte, waarmee het dan ook mijn eerste cdrom-titel was. Sterker nog, C&C zorgde ervoor dat ik ook meer geheugen en een betere geluidskaart kocht, en het was het allemaal driedubbel en dwars waard.

Command & Conquer had niet de originaliteit van een Dune 2, toch was het de titel die het RTS genre aan de ma a bekend maakte. De game luidde een gouden eeuw van RTS games in. Een eeuw waarin de betere games vaak van Westwood afkomstig waren. We zijn inmiddels tien jaar verder en de veel geprezen ontwikkelaar bestaat helaas niet meer. Ook een nieuwe Command & Conquer hoeven we dit jaar niet te verwachten. Toch wilde EA het 10-jarig bestaan van deze legendarische serie niet zomaar voorbij laten gaan (in 2005 bestond C&C tien jaar) en heeft het nu alle Command & Conquer titels voor een zeer zacht prijsje opnieuw uitgebracht.

Command & Conquer: The First Decade is waarschijnlijk de best gevulde collectie die er ooit is verschenen. De DVD-compilatie bevat namelijk Command & Conquer, C&C: The Covert Operations, Red Alert, RA: The Aftermath, RA: Counterstrike, Tiberian Sun, TS: Firestorm, Renegade, Red Alert II, RAII: Yuri's Revenge, Generals en Generals: Zero Hour. Tijdens het installeren van de 10 Gigabyte aan gamegeschiedenis kun je dan ook gerust even de hond uitlaten of de afwas doen.

Eenmaal klaar met de vaat, wacht het overzicht van kla ieke RTS-games op me. Alle games werken nu onder Windows XP, zodat gamers die ten tijde van deze blockbusters nog vloeibaar waren of in de luiers zaten, alsnog van de eerste C&C titels kunnen genieten. Bij het zien van het introfilmpje (ze zijn niet remastered) is het een "trip down memory lane" zoals de Amerikanen zouden zeggen en al gauw druppelen de nostalgische tranen over mijn wangen. Nu ben ik niet zo labiel dat ik bij het zien van een blokkig introotje in vervoering raak, maar ik heb toch aardig wat uurtjes aan het C&C universum verspild.

En dat is het mooie van deze compilatie. Oudgedienden kunnen hun zoete herinneringen weer ophalen, terwijl er voor nieuwkomers een schat aan gameplay te wachten staat. De meeste games zijn natuurlijk wel gedateerd als je ze vergelijkt met de hedendaagse games, toch blijven ze leuk om te spelen en zijn veel van de Westwood filmpjes nog altijd onovertroffen. Datzelfde geldt ook voor de muziek.

BonustaartAls extraatje heeft men een bonus DVD toegevoegd waarin de Command & Conquer geschiedenis van de afgelopen 10 jaar per spel besproken wordt. Zo zien we filmpjes van fans, horen we Louis Castle en krijgen we allerlei oude beelden te zien. Ook gaat men in op de toekomst van het genre, hoewel er geen nieuwe aankondigingen gedaan worden. De DVD is niet uitmuntend en ik had graag, net als met de StarCraft DVD, geremasterde intro filmpjes gezien. Toch was het allemaal zeker het bekijken waard.Conclusie

Sommige gamers zien deze compilatie als een goedkope manier van EA om geld te verdienen. Voor de 25 - 30 euro die The First Decade kost, haal je echter een ware schatkist aan gameplay en nostalgie binnen. Natuurlijk zijn het geen nieuwe games meer, maar wat wil je, dit is een terugblik voor een zeer acceptabele prijs. Het enige minpunt is dat de oude EVA installer ontbreekt, maar verder was ik zeer blij verrast met The First Decade en zal ik mij de komende maanden weer regelmatig in het C&C universum begeven. Wat mij betreft op naar de Second Decade!

Totaal: 8,5

Voor iedereen die uitgebreide recensies van de games wil lezen hieronder onze reviews:

8 Jaar Command & ConquerCommand & Conquer: Red Alert IICommand & Conquer: Red Alert II: Yuri's RevengeCommand & Conquer: RenegadeCommand & Conquer: GeneralsCommand & Conquer: Generals: Zero Hour