Colin McRae Rally 2005 | Gamer.nl

Nauwelijks een jaar nadat Colin McRae 04 uit is gekomen is de opvolger al in de winkels te vinden: Colin McRae 2005. Een erg korte tijdspanne om een compleet nieuwe game te maken die genoeg vernieuwing in huis heeft om de aanschaf te rechtvaardigen. Maar, dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de nieuwste editie van de wereldberoemde reeks slecht is. Codemasters lijkt tenminste zijn best te doen, om ervoor te zorgen dat de fans opnieuw waar voor hun geld krijgen. Wij bekeken of dit gelukt is.

Laten we maar meteen beginnen met een grote irritatie, althans voor bezitters van de Playstation 2 versie van het spel. Wanneer je de game opstart zul je namelijk niet minder dan 4 MB vrij moeten hebben op je memorycard om je game te kunnen saven. Viér megabytes! Veel andere games, die veel meer opties hebben, gebruiken lang niet zoveel ruimte. Jammer genoeg zul je om verder te komen toch je game moeten saven, dus zit er niets anders op dan je halve memorycard te ruimen.

Verder ziet de game er trouwens weer als vanouds gelikt uit. Een simpele menustructuur met een lekker ondersteunende beat laat je snel door de opties surfen. Wat daarbij meteen opvalt, zijn de nieuwe modes die toegevoegd zijn aan deze versie. De eerste en belangrijkste is de carrièremode. In tegenstelling tot het doorlopen van een rallyseizoen, kan de speler kiezen uit allerlei rally's die opgedeeld zijn per racekla e. Zo kun je met je twee wiel aangedreven VW Golf meedoen aan een reeks van zes races verdeeld over zes landen. Hoe verder je komt, hoe meer auto's en upgrades je vrijspeelt. Dit is overigens ook wel nodig, aangezien je deze auto's nodig hebt voor de andere races. Al met al is deze mode een welkome afwi eling als je genoeg hebt van de carrièremode uit de voorgaande versies, waarbij je alle stages moest aflopen.

De online mode was iets wat we in de vorige PS2 versie van Colin McRae moesten mi en. Maar met dit vijfde deel kunnen ook de PS2 bezitters hun krachten online met elkaar meten. Maximaal acht spelers kunnen een stage of rally tegen elkaar racen. Tijdens de race kun je door middel van ghosts zien waar andere spelers rijden, lekker tegen elkaar beuken behoort dus niet tot de opties. Online racen gaat veel stroever dan singleplayer racen. De framerate is flink omlaag gegaan en dit komt het gevoel van snelheid niet ten goede. Het racen is overigens best verslavend en spannend, maar door het gebrek aan spelers zijn er niet veel se ies om uit te kiezen.

Waar Colin McRea Rally 2005 op achteruit is gegaan, is de gameplay. Ten eerste is het dit keer niet mogelijk de besturing aan te pa en, wat betekent dat vooral spelers van de vorige delen soms in de penarie komen als ze gewend waren om met bepaalde knoppen bepaalde acties uit te voeren. De reden om deze optie weg te halen is onbegrijpelijk, of het moet gewoon laksheid zijn. Ten tweede voelt de auto erg slecht aan. Dit komt door het feit dat de auto om een denkbeeldig middelpunt lijkt te draaien bij het sturen. Bij het vorige deel zei Codemasters dat dit probleem was opgelost, maar het lijkt nu weer terug te zijn. Niet alleen tijdens het racen, maar ook vooral tijdens de replay is het goed te zien. Vooral als de auto over asfalt rijdt lijkt het of het één grote glijpartij is. Grafisch gezien zou dit maar een klein probleem zijn, maar aangezien dit ook voelbaar is tijdens het racen is het toch redelijk irritant.

Er zijn gelukkig ook positieve dingen vertellen over Colin McRae 2005. Het spel ziet er nog steeds erg goed uit en ook het geluid is dik in orde. Details zoals aangekoekte vieze sneeuw en de weelderige bo en waar je doorheen racet zijn een lust voor het oog. Ook het aantal auto's waarmee is te rijden is indrukwekkend. Deze variëren van de kla ieke Ford Escort Cosworth tot de moderne Subaru Impreza WRC.

Al met al kan gezegd worden dat Colin McRae 2005 een titel is die weinig vernieuwing biedt ten opzichte van z'n voorganger. Een paar nieuwe gamemodes en wat extra auto's moeten de gamer overhalen om weer naar de winkel te gaan om dit nieuwe deel te kopen. Het is zeker geen slecht spel, want de nieuwe spelmodi en auto's zijn zeker een welkome toevoeging. Echter, iemand die deel vier in huis heeft moet maar eens goed bij zichzelf nagaan of het wel de moeite waard is om deze game in huis te halen.

Gameplay: 7,5Graphics: 8,5Geluid: 8,5Totaal: 8,0