Niets is vervelender voor een gamer dan klusjes in en om het huis moeten doen, wanneer je net die lastige eindbaas wil gaan verslaan in die uitdagende actiegame. Ontwikkelaar Skip is op het gewaagde idee gekomen om over het huishouden een game te maken. Nee, dit is geen The Sims, dit is Chibi-Robo. Een game waarin je als een minuscuul kleine huishoudrobot speelt. Weet je meteen hoe je moeder of vader zich voelt als gezinsmanager. Of zit er meer achter?

Chibi-Robo wordt op een dag gekocht door de familie Sanderson. De vader koopt het als cadeau voor zijn jarige dochter, maar eigenlijk is het speeltje meer voor hemzelf bedoeld. De moeder is het er totaal niet mee eens en laat de vader voor straf op de bank slapen. Je gaat toch niet zulke dure spullen kopen als je op dat moment werkloos bent? En dan ook nog eens zonder overleg! Aan Chibi-Robo om zijn waarde te bewijzen en het geluk in de familie helemaal terug te brengen. Was een spelcomputer daar maar toe in staat. Dan zou je daar ook niet zoveel moelijkheden mee hebben bij de dure aanschaf ervan.

Chibi-Robo heeft zijn eigen thuisbasis in het huis, het Chibi-House genaamd. Verder wordt hij op zijn tocht bijgestaan door een vliegende robot genaamd Telly Vision. Niet geheel verrassend lijkt deze robot op een televisie. Omdat Chibi-Robo zelf niet kan praten en enkel 'Ja'- en 'Nee'-bordjes uit z'n hoofdeksel kan voortbrengen, fungeert Telly Vision als zijn woordvoerder. Apart genoeg vertoont Telly Vision opvallend veel emoties voor een machine. Hij wil samen met Chibi-Robo bovenaan de Chibi-Ranking komen. Hiervoor zul je zoveel mogelijk geluk in het huis moeten verspreiden.

Als je het Chibi-House verlaat, kom je meteen in de woonkamer terecht. De Sandersons hebben een woning van gemiddelde grootte, maar omdat Chibi-Robo zo klein is, zul je er nog een aardige kluif aan hebben om alles te verkennen. Bovendien kun je niet meteen in alle ruimtes komen, omdat deze bijvoorbeeld geblokkeerd worden. Verder ben je geheel vrij in je doen en laten. Eén van de eerste voorwerpen die je vindt op je tocht, is een tandenborstel. Deze kun je gebruiken om vuiligheid mee weg te poetsen. Ook kan Chibi-Robo een oneindige hoeveelheid troep in zijn hoofdeksel opslaan. Dit deponeer je vervolgens weer in de prullenbak.  Al deze handelingen zorgen ervoor dat je geluk terugbrengt in het gezin zodat je hoger op de Chibi-Ranking komt te staan. Wat is de wereld toch goed mensen!

Naast deze vaste klusjes, kom je ook in aanraking met allerlei kleurrijke figuren. Het spel is voorzien van een dag- en nachtcyclus. Overdag kom je de leden van de Sanderson-familie tegen. Voor hun kun je allerlei klusjes opknappen of gewoon even bijkletsen. 's Nachts komt het speelgoed tot leven en hebben zij eveneens opdrachten voor je klaar liggen. Naast dat je geluk verspreid, verzame je ook steeds meer Moolah. Moolah is de munteenheid in de game. Veel Moolah vind je ook gewoon door het huis verspreid, blijkbaar zijn de Sandersons niet zo zuinig op hun geld. De Moolah kun je gebruiken om nieuwe spullen voor Chibi-Robo te kopen. Zo kun je de dag- en nachtcyclus verlengen, een blaster kopen en staan er later zelfs een mooie auto en vliegtuig voor je klaar. Chibi-Robo neemt het er dus wel van. Zo goed word je als huishoudster doorgaans niet betaald.

De meeste klusjes die je op moet knappen, zijn niet bepaald moeilijk. Meestal moet je gewoon wat voorwerpen voor iemand opzoeken, of wat andere simpele opdrachten uitvoeren. Dit is toch een beetje jammer, want zo kom je zelden voor echte uitdagingen te staan. Later in de game zul je Spydorz tegenkomen, vijandig gezinde robots. Ook deze vijanden zijn echter relatief simpel om te leggen met je Chibi-Blaster. De Spydorz zijn aanvankelijk nog belangrijk om metalen onderdelen van af te nemen en die te gebruiken voor het construeren van Utilibots. Deze Utilibots gebruik je om op nieuwe plaatsen te komen. Als je eenmaal de drie Utilibots gebouwd hebt, dan zijn de Spydorz redelijk nutteloos geworden en dus vervelend. Net als echte spinnen of insecten dus eigenlijk. Je moeder zal er over mee kunnen praten.

Waar deze game eigenlijk voornamelijk de uitdaging vandaan haalt, is de batterij van Chibi-Robo. Deze loopt langzaam leeg terwijl je door het huis loopt. Je zult daarom om de zoveel tijd de stekker van Chibi-Robo in een stopcontact moeten plaatsen om jezelf weer op te laden. Het is belangrijk dat je goed timed, zodat je halverwege een taak niet ineens zonder stroom zit.  Dit verplichte opladen is wel eens frustrerend, omdat het een beetje het tempo uit de game haalt. Je zit dan niet meer helemaal in de flow. Toch is dit een belangrijk aspect van de gameplay waar je echt rekening mee moet houden. Interessant en leuk gevonden, is dat het energieverbruik dynamisch verandert naargelang Chibi-Robo andere taken uitvoert. Zo zal hij meer energie verbruiken terwijl hij loopt, dan wanneer hij stilstaat. Gelukkig krijgt Chibi-Robo een steeds betere batterij naarmate je stijgt in de Chibi-Ranking. Daardoor ga je steeds langer mee. Dit is maar goed ook, want sommige klusjes zijn nauwelijks te doen met te weinig beschikbare energie. Zal dit gameplayonderdeel nog een nuttige bijdrage kunnen leveren aan het zuiniger omgaan met energie? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

Leuker dan het opknappen van klusjes, het dagelijks onderhouden van het huis en het rekening houden met je energieverbruik, is de platformer-actie. Als je een robot van normale grootte was geweest, laat staan een mens, dan had deze game waarschijnlijk bijster weinig voorgesteld en zou het zelfs niet echt leuk of interessant zijn. Chibi-Robo is echter heel klein met alle gevolgen van dien. Je kunt niet zomaar even een trap, stoel of kast beklimmen, daar zul je echt over na moeten denken. Je moet blokken verschuiven, laden opentrekken, aan richels hangen, bij touwen omhoog klimmen, boekenstapels als opstapjes gebruiken, of gewoon je Chibi-Gear, zoals een propeller, moeten gebruiken om door het huis te navigeren en overal te komen. Je bent dus een beetje aan het puzzelen en platformen tegelijk en dat kan bijzonder onderhoudend zijn. Op zo'n moment ben je wel blij dat je zelf niet zo klein bent, of je huis niet zo groots. Je zou dan al gauw een complete dag druk bezig zijn met de schoonmaak, helemaal als je student bent.

Iets anders wat de game een meerwaarde geeft en de 'vervelende' klusjes toch leuk maakt, is de algehele presentatie en uitstraling. Het huis is erg goed vormgegeven. Alles ziet er natuurlijk uit en is zo ingericht dat je echt niet zomaar even overal kunt komen. Het gevoel van schaal is enorm en je waant je eigenlijk in een compleet andere wereld. Het geluid werkt ook positief mee. Hoewel het spel verschillende grappige melodietjes kent, zijn het vooral de geluidseffecten die het audio-aspect uniek maken. Chibi-Robo maakt bij zijn handelingen namelijk geen normale, natuurkundige geluidseffecten. In plaats daarvan worden muzieknoten gespeeld. Bij iedere stap die Chibi-Robo zet, wordt een andere noot aangeslagen.  Het is zelfs zo dat elke ondergrond een eigen muziekinstrument kent. Ook voor elke andere handeling heb je muzieknoten en korte melodietjes die perfect passen bij de uitgevoerde actie.

De stemmen in de game hebben ook hun charme. Net als in bijvoorbeeld The Sims of Animal Crossing, brabbelt iedereen in een fantasietaaltje. Elk karakter heeft een erg uniek stemgeluid en allemaal zijn ze goed gekozen en passen ze bij het personage. Dit maakt de geluidspresentatie bijzonder uniek en leuk.

Het grafische aspect steekt hier een beetje tegen af. Hoewel het ontwerp van de karakters best grappig is en de omgeving er kleurrijk en uitgestrekt uit ziet, voelen de graphics toch wat gedateerd aan. Dit is zeker geen game die de GameCube op z'n staart trapt. Nou is dit geen titel die sterk leunt op de technische kant van de graphics, maar het had de algehele presentatie nog net even naar een wat hoger niveau kunnen tillen. De texturing is een beetje low-res, er zijn weinig interessante grafische effecten en veel van de objecten zijn niet uit al teveel polygonen opgebouwd. Het blijft jammer als je bedenkt dat het geluid zo effectief en creatief is uitgevoerd. Gelukkig haalt dit de gameplay niet erg onderuit en blijft Chibi-Robo gewoon een erg originele en opzienbarende game, die ook nog eens best leuk is om te spelen. Afhankelijk van hoe je speelt, kun je er zeker wel een uurtje of 15 aan plezier uit halen. Was het echte huishouden ook maar zo vermakelijk en avontuurlijk!