Chaos League: Sudden Death | Gamer.nl

Vorig jaar kwam het verra end leuke Chaos League uit, een origineel spel dat een mengeling was tu en American Football, een role-playing game en een real-time strategiespel. De game verrastte menig persoon met zijn originele inbreng en leuke gameplay. Natuurlijk kan een vervolg, of in dit geval een veredeld uitbreidingspakket, in zo’n geval niet uitblijven. Heeft het Franse Cyanide met Chaos League: Sudden Death opnieuw een vernieuwend en verfri end spel voor ons in petto?

Voor wie het originele Chaos League niet kent, een korte uiteenzetting. Het spel is een mix tu en RPG, American Football, RTS en turn-based strategie. Jij bent de manager van een team met Chaos League spelers. Deze competitie is de meest brute, harde vorm van ‘sport’ die je ooit tegen zult komen. Tijdens een wedstrijd mogen spelers elkaar meppen, schoppen, bewusteloos slaan en zelfs dodelijke spreuken op elkaar loslaten. Deze onconventionele, maar nuttige technieken heeft ieder team nodig om de bal te veroveren.

De bal, een glimmende versie van de bal die bij American Football wordt gebruikt, wordt aan het begin van iedere wedstrijd op een varkentje geplaatst. Wanneer de scheidsrechter fluit, mogen de teams naar het varkentje rennen en deze van de bal ontdoen, op een wijze die Stichting Proefdiervrij niet zou kunnen waarderen. Daarna gaat de echte wedstrijd pas van start. Elke team probeert met de bal bij de end-zone van de tegenstander te komen, om zo een touchdown te scoren. Je bestuurt in principe elke speler van je team: je zegt waar de spelers heen moeten lopen en welke spreuken ze moeten uitvoeren.

De spreuken die je spelers kunnen uitvoeren, moet je ‘kopen’ na elke wedstrijd met je verdiende ervaringspunten. Deze verkrijg je onder andere als een van je spelers een succesvolle pa of tackle maakt. Er zijn eveneens speciale heldenkarakters, extra sterke spelers die krachtigere spreuken gebruiken.

Je kunt verschillende matches spelen. Zo is er natuurlijk een competitie, waarbij je je langzaam omhoog moet werken naar de hogere competities. Ook zijn er de scenario’s, waarbij je een bepaalde opdracht moet uitvoeren in de wedstrijd. Leuk is dat je, voorafgaand aan een wedstrijd, een paar ‘hulpmiddelen’ kunt kopen. Doping, hooligans en zelfs omkooppraktijken staan tot je beschikking om je een handje te helpen.

Tot zover is Chaos League: Sudden Death precies hetzelfde als het origineel. Je moet dan ook echt goed kijken om verschillen te vinden tu en de twee delen. Het lijkt dan ook of de makers van het spel een beetje inspiratieloos waren toen ze Sudden Death maakten. Er zijn een paar nieuwe, zeer mooie, stadions waar je kunt spelen. Ook is het commentaar van de Mart Smeets en Hugo Walkers van de Chaos League vernieuwd. Aangezien onze reviewversie van het spel volledig in het Frans was, hebben we echter niet veel van de grappen meegekregen. Echter, in Chaos League was het commentaar heel grappig, dus dat zal in Sudden Death niet slechter geworden zijn.

De grootste verandering in Chaos League: Sudden Death is het toevoegen van drie nieuwe ra en. Deze ra en, met elk hun eigen helden en spreuken, zorgen voor een leuke afwi eling. Nieuw is ook dat de supporters van de verschillende teams hun eigen soort spreuken hebben. De drie nieuwe ra en zijn de Gnomes, Damned en Cicutas. De Gnomes zijn redelijk langzaam, maar behoorlijk sterk, ondanks hun geringe lengte. De Cicutas zijn echter het tegenovergestelde van de Gnomes. Zij zijn snel en wendbaar, maar in een gevecht delven ze bijna altijd het onderspit. De Damned zijn een kla e apart. Zij hebben hun eigen moves en kunnen zelfs in beesten veranderen tijdens een gevecht. De toevoeging van drie nieuwe ra en is echter geen heel erg grote verandering voor een opvolger. Het lijkt er dan ook op dat Sudden Death oorspronkelijk als aanvulling bedoeld was, maar door de geringe verkoop van het eerste deel uiteindelijk als ‘stand alone’ op de markt is gezet.

Chaos League: Sudden Death is nog steeds een hele leuk game, met een originele kijk op de RPG-, RTS- en sport-genres. Voor mensen die Chaos League nog niet geprobeerd hebben is dit de ideale gelegenheid om het spel te kopen en zo heel wat uurtjes plezier te beleven aan dit originele concept. Ben je echter al in het bezit van Chaos League, dan is Sudden Death het niet echt waard om aan te schaffen, omdat er eigenlijk maar heel weinig vernieuwingen inzitten. Het blijft echter een leuk spel, dat iedereen zeker eens geprobeerd moet hebben.