Canis Canem Edit | Gamer.nl

Door dit spel wildeeen Belgische minister een wet tegen gewelddadige games oprichten. In Engelandkwamen antipest-organisaties in actie en ook de Nederlandse politiek is zich ermeegaan bemoeien: 'Het is een spel waarin pesterig gedrag door scholieren wordtverheerlijkt', aldus Jeroen Dij elbloem van de PvdA. Ja hoor, de makers van desuccesvolle en veelbesproken Grand Theft Auto serie hebben een nieuwe gameuitgebracht: Bully. Bully heeft voor Europa een naamsverandering ondergaan naarhet minder toegankelijke Canis Canem Edit (Hond Eet Hond), maar het spel isgelukkig onveranderd gebleven.

Om maar direct een groot misverstand uit de weg te helpen:Canis Canem Edit draait niet om pesten. Mensen hebben conclusies getrokken voordatze zich ook maar op enige manier in het spel verdiept hebben, want Canis CanemEdit is een relatief heel onschuldig spel. Het kent geen pistolen, geen drugsen geen seks. En het komt echt van Rockstar? Ja! De bendes van GTA zijnomgeruild voor groeperingen op school, auto's zijn fietsen geworden en de seksis gedegradeerd tot zo nu en dan een zoen.

In Canis Canem Edit speel je de rol van de vijftienjarigeJimmy Hopkins die in het begin van het spel door zijn stiefvader en bitchymoeder op Bullworth Academy wordt gedumpt, terwijl zij een jaar lang opvakantie gaan. Van je ouders moet je het maar hebben en Jimmy neemt zich danook voor om het beste van zijn tijd daar te maken. Wanneer je voor het eersthet schoolplein betreedt, wordt direct duidelijk dat het er geen pretje is.Kinderen worden gepest door pestkoppen, nerds worden uitgescholden en de sterkejongens en mooie meiden hebben het voor het zeggen.

Jij wordt er zo tu enin gegooid en je hoort aanvankelijk helemaalnergens bij. Je bent te raar om bij de stoere kerels rond te lopen en te coolom bij de nerds te horen. De ellende van er niet bijhoren begint al direct wanneerje naar je kamer loopt om je schooluniform op te halen. Voor de deur word jeopgewacht door een groepje pestkoppen en zul je direct jezelf moeten bewijzen.Wat blijkt, Jimmy kan behoorlijk van zich af bijten in een gevecht. Hij wordtdoor probleemkind Gary als vriend opgenomen en samen met loser Pete willen zede school overnemen. Maar is Gary wel te vertrouwen en wat heeft onzehoofdpersoon er aan als hij koning van de school wordt?

Jimmy besluit eigenhandig de school eens grondig aan tepakken en dat gebeurt in fases en per groepering. Je hebt de nerds met hoogopgetrokken broeken en totaal geen sociale vaardigheden, en de pestkoppen diealle nerds zonder pardon in prullenbakken werpen of 'wedgies' (iemand z'nonderboek hoog in z'n bilspleet trekken) geven. Ook zijn er de preppy's, de rijkeluikinderen die zichvia inteelt voortplanten en alles betaald krijgen van hun vaders, de greasers die zo uit de film Grease zijnweg gestapt en de jocks die stukkenbeter kunnen sporten dan denken.

Het klinkt mi chien wat duf, maar Canis Canem Edit speelt zich af op een school en je zult dan ook gewoon le en moeten volgen. Je dient elke dag twee keer in de schoolbanken te schuiven en dat zonder weekend. Om op tijd voor die le en te zijn, heb je constant een klok in beeld waarbij één seconde echte tijd staat voor één minuut in het spel. In een minuut niets doen heb je dus al een uur tijd verspild. Op een gebruikelijke dag zul je om acht uur opstaan en heb je om negen uur je eerste les. Om half twaalf ben je klaar en heb je tot één uur de tijd om enkele opdrachten voor medeleerlingen te doen. Dan begint je tweede les alweer, maar daarna heb je tijd zat om mi ies en opdrachten te voltooien. Vanaf zeven uur is je bed beschikbaar, maar je kunt tot elf uur bezig zijn. Daarna word je zonder pardon in je bed gegooid wanneer je gesnapt wordt.

De le en volg je uiteraard op de school zelf, maar ook in de sportzaal of bij de autoverkoper. Het spel bestaat voor een groot deel uit leuke minigames en zo ook de le en als engels, kunst, sport en scheikunde. De afwi eling in de minigames is extreem groot en je bent constant bezig met nieuwe gameplay. Elk vak bestaat uit maximaal vijf le en en je hoeft dan ook niet vaker die bepaalde minigame te doen. Die afwi eling gaat ook door in de mi ies zelf: je krijgt contant nieuwe personages, nieuwe gebieden en nieuwe doelen voorgeschoteld. Dat houdt het spel constant fris en boeiend.

Hoewel het begaanbare gebied niet zo groot is als bijvoorbeeld in Grand Theft Auto, is de school en de stad toch een flinke lap grond en je kunt bovendien nog geen auto rijden, dus zul je het op een andere manier op moeten lo en. Je kunt lopen, rennen en zelfs sprinten, maar al snel krijg je de beschikking tot een skateboard die je overal net weer wat sneller brengt. Bij de schoolle en van mechanica in de autowinkel speel je later ook nog vijf verschillende fietsen, de een nog sneller dan de ander. Het skateboard heb je altijd bij je, maar je fiets zul je bij een garage moeten ophalen en laat je hem in de stad onbeheerd achter, dan is de kans groot dat iemand anders er mee vandoor gaat.

Je hebt twee meters die je in de gaten moet houden. Allereerst natuurlijk je health-meter, maar nog belangrijker is de trouble-meter. Wanneer je iets doet dat tegen de regels ingaat, stijgt je trouble-meter. Word je vervolgens gespot door een prefect, een senior die voor agent op school speelt, of een agent in de stad, dan komen ze achter je aan rennen. Krijgen ze je te pakken dan heb je nog een kans om te ontsnappen, maar een volgende keer zul je al snel richting het hoofd van de school gestuurd worden en krijg je rotklusjes te doen. De ultieme manier om je straf te ontlopen, is in een prullenbak springen. Prefects en agenten zien je dan niet meer en je trouble-meter zakt snel. Is de meter leeg, dan kun je weer zonder problemen rondlopen.

Canis Canem Edit is doordrenkt van de humor die we zo goed van Rockstar kennen. Zo vul je je health aan via blikjes extreem zoete frisdrank en kun je een healthbonus krijgen door het zoenen van meisjes. Die laten dan pardoes alles in hun handen vallen en geven zich helemaal aan je over. Aanvankelijk zul je meisjes eerst cadeautjes moeten geven voordat ze je willen zoenen, maar naarmate je populairder wordt vinden ook meer meisjes je leuk en kun je ze ook makkelijker ‘gebruiken’. Daarnaast zit werkelijk elk cliché personage wat je kunt bedenken op zo’n school in het spel. Ze zijn echter allemaal zo leuk uitgewerkt dat het perfect past, van de onhandige nerd die constant in zijn broek plast tot de ranzige kantinedame die in het eten niest.

Zelf moet je door het goed volbrengen van de mi ies je in de verschillende facties zien te werken. Gebruikelijk gaat het door iedereen zo af te kraken in de factie dat hun respect voor je naar een dieptepunt zakt, om als laatste actie voor groot publiek het hoofd van de factie te verslaan. Vervolgens stijgt het respect tot een maximum en zal iedereen van die factie je als heerser aanvaarden. Via het menu kun je precies bijhouden hoeveel procent respect je van welke groepering krijgt. Tijdens een mi ie kun je overigens niet saven, maar op elk ander moment kun je in een boek in je kamer (later ook op andere plekken) je spel opslaan.

Door goed mee te doen met de sportle en en door het omkopenvan de dakloze man achter de school, leer je nieuwe moves om te vechten.Wanneer je een personage tegenkomt kun je met de L1-knop op hem locken. Met hetkruisje en het rondje kun je vervolgens verbaal aan de gang, maar metdriehoekje houd je diegene vast en met het vierkantje is het vechten geblazen.Je kunt tijdens het vechten ook wel eens de andere knoppen gebruiken voor eenknietje wanneer je tegenstander hulpeloos op de grond ligt, of een laatstevernedering.

Daarnaast krijg je ook nog eens de beschikking over een rijkaantal aan wapens. Niet om je tegenstanders te doden, want dat gebeurtuiteraard niet in Canis Canem Edit, maar meer om ze te vernederen of uit teputten. Zo kun je met knikkers strooien zodat ze struikelen, heb je eenkatapult voor aanvallen op afstand en kun je mensen plagen door het gooien vanjeukpoeder of stinkbommen. Hoewel het spel niet draait om pesten, betekent ditniet dat je het niet kunt. Stop je medeleerlingen in kluisjes of prullenbakkenen trek ze eens hard aan hun onderbroek voor een ouderwetse wedgie.

Canis Canem Edit biedt ontzettend veel uren aan gameplay. Jehebt le en te volgen en mi ies te doen voor het verhaal, maar daarnaast kunje ook tal van opdrachten uitvoeren voor je medeleerlingen of extra mi iesdoen voor wat extra geld, zodat je in de stad wat nieuwe kleren kunt kopen ofjezelf een ander kapsel kunt aanmeten. Het spel is naast de opdrachten ook eenheerlijk speelveld om te doen wat je nou altijd heb willen doen op school. Jekunt je helemaal laten gaan! Rockstar heeft prachtig werk afgeleverd, omdat jeals speler echt in de rol zit van dat 15-jarige rotjochie Jimmy, zoals een goedrollenspel betaamd.

Op het technische vlak moet er weinig verwacht worden van CanisCanem Edit. Zo werkt de camera vaak heel slecht mee, voornamelijk wanneer jebinnen bent, en kun je nog best wel eens vast komen te zitten inonvolmaaktheden in het design. Ook grafisch is het spel niet heel indrukwekkend,het oogt erg saai en onorigineel, maar als je beter kijkt zie de details die inde omgeving gestopt zijn. Het spel is opgedeeld in hoofdstukken, welke telkensin een ander seizoen van het jaar afspelen en elk seizoen is stuk voor stukextreem sfeervol. Zelfs bij de feestdagen als Halloween en kerst wordt deomgeving volledig opgetuigd en kleedt ook iedereen zich er na. Grafisch optechnisch gebied niet bijzonder, maar de sfeer maakt zoveel goed.

Hoewel muziek bij andere Rockstar games meestal wel eenbehoorlijk grote rol speelt, is dit in Canis Canem Edit veel minder het geval.De muziek is nooit echt opvallend of bijzonder maar past altijd goed bij hetspel. Vooral het vrolijke, maar toch spookachtige liedje wanneer je op de fiet tapt is erg toepa elijk. De stemmen zijn overigens wel stuk voor stuk van eenbijzonder goede kwaliteit.

Hoewel Canis Canem Edit technisch nog wat tekortkomingenkent, valt dat in het niets bij de originaliteit, de sfeer, de constantboeiende gameplay en de lange houdbaarheid van het spel. Dat gecombineerd metleuke personages, een leuk verhaal om alles aan elkaar te breien en een flinkedosis humor, maakt Canis Canem Edit tot een spel om te koesteren. Het gebeurttegenwoordig niet al te vaak dat een ontwikkelaar weer met iets echt origineelskomt, omdat het gewoonweg een gok is of het aan zal slaan. Rockstar heeft diegok gewaagd en is zonder enige twijfel geslaagd.