Nu Infinity Ward aan gruzelementen is gevallen, is Call of Duty: Black Ops dé kans voor Treyarch om zich als Call of Duty-waardige ontwikkelaar te positioneren. Hoewel het vorige spel van de studio, Call of Duty: World at War, aardig in elkaar stak, kende het niet dezelfde afwerking als de Call of Duty-games van Infinity Ward. Inmiddels heeft de studio echter de nodige ervaring met de serie opgedaan en heeft het bedrijf kunnen leren van de fouten die Infinity Ward in Modern Warfare 2 maakte. Treyarch maakt daar dankbaar gebruik van, want Call of Duty: Black Ops is een nieuw hoogtepunt binnen de serie geworden.
Modern Warfare 2 mag dan op zowel korte als lange termijn veel kritiek hebben verduurd, in de kern is het nog altijd een geweldig spel dat op maar weinig vlakken in kwaliteit tekortschoot. Het is natuurlijk niet voor niets dat de multiplayer van Infinity Ward’s geesteskindje nog steeds razend populair is. Helaas is het nog te kort dag om te stellen dat Black Ops hetzelfde lot tegemoet gaat. De game leunt namelijk zwaar op de multiplayer en die modus laat eigenlijk pas enkele weken na de lancering zijn ware gezicht zien. Toch kunnen wij je op basis van wat wij tot nu toe gespeeld hebben enigszins geruststellen, want Black Ops kent meer dan genoeg briljante content om je maanden aan je beeldscherm gekluisterd te houden.
Mason
Waarin Call of Duty: Black Ops het meest verschilt met zijn voorgangers is de singleplayer. Hoewel de voorgaande Call of Duty-titels niet onbekend waren met een spannend verhaalverloop, doet Black Ops er door een constante wisseling tussen flashbacks en flashforwards verhalend nog een flink schepje bovenop. Ondanks dat je meerdere personen speelt, draait de singleplayer voornamelijk rondom het hoofdpersonage Mason. Mason maakt deel uit van de Studies and Observations Group (SOG), een geheimzinnige Amerikaanse eenheid die de vuile klusjes tijdens de Koude Oorlog opknapt. De huidige situatie van Mason is echter stukken minder rooskleurig. Hij zit vastgebonden in een cel, hoort constant een mysterieuze reeks getallen en staat streng onder verhoor. Mason kan zich echter niets herinneren en kan daarom de druk die hem wordt opgelegd maar moeilijk aan.
Het duurt even voordat duidelijk wordt wat er precies met Mason aan de hand is en waarom hij in die erbarmelijke situatie beland is. Uiteindelijk ontdek je door middel van flashbacks (ergo de eigenlijke missies) wat er zich in het verleden van Mason heeft afgespeeld, waarom hij onder verhoor staat en wat hem in de toekomst te wachten staat. Hoewel je geen raketgeleerde hoeft te zijn om het verhaal op gedegen wijze te kunnen volgen, heeft de verhaallijn erg sterke momenten en een zeer verrassende conclusie. Af en toe leunt het spel te veel op clichés, maar dat neemt niet weg dat de verhaallijn in Black Ops zonder twijfel de beste binnen de Call of Duty-serie is.
Genot
Naast motivatie om door te spelen, is de interessante verhaallijn ook een prima excuus om de meest uiteenlopende locaties te introduceren. Het spel speelt zich af tijdens de Koude Oorlog en dus zal de speler onder andere Cuba bezoeken om Castro om te leggen, het Pentagon doorlopen om Kennedy de hand te schudden en in een SR 72 Blackbird stappen om richting de ruimte te gaan. Al die locaties zien er schitterend uit, hoewel we wel een kanttekening plaatsen bij de grafische pracht en praal. Aan de diversiteit van de locaties en de manier waarop ze zijn vormgegeven valt misschien weinig aan te merken, maar verder is Call of Duty: Black Ops grafisch niet grensverleggend. Technisch voelt het zelfs als een achteruitgang op Modern Warfare 2.
Dat neemt echter niet weg dat de singleplayer een waar genot is om te spelen. Natuurlijk is Black Ops wederom een achtbaanrit met geringe eigen inbreng, maar aangezien het spel je constant overdondert met unieke actiescenés zul je nauwelijks tijd hebben hierbij stil te staan. Op een enkele missie in de loopgraven van Vietnam na (vanwege verschrikkelijke scripting en zaaddodende actie), heeft Call of Duty: Black Ops je constant in je greep. Net als je denkt dat Treyarch je niets anders laat doen dan hordes vijanden afschieten, ben je alweer bezig met het skydiven van een besneeuwde berg, het onder vuur nemen van Vietcong-kampen vanuit een boot (met het overigens briljante ‘Sympathy for the Devil’ van de Rolling Stones ter begeleiding) of het duiken naar de bodem van de oceaan. Dat hierbij de scripting, het tempo en de bijgaande uitleg over wat de bedoeling is soms niet helemaal van het niveau Infinity Ward is, zien we dan graag over het hoofd.
Knallen
De singleplayer kent nog een aantal interessante mogelijkheden die je eventueel langer bezig zullen houden. Zo kun je in het menu onder andere een zeer vermakelijk arcadegame ontgrendelen. Toch is het uiteindelijk voornamelijk de multiplayermodus die de houdbaarheid van Black Ops rekt. Ook die modus is inhoudelijk niet zichtbaar anders dan zijn voorgangers. Nog steeds geniet de speler perks en killstreaks en ook veel van de oude modi maken weer hun opwachting. Het is echter de geslaagde nieuwe content en de perfectionering van oude spelelementen waardoor de multiplayer van Black Ops excelleert. Zo is het voor het eerst mogelijk je wapenlogo te veranderen en is er een puntensysteem waarmee je wapens en andere (dodelijke) speeltjes kunt kopen.
De mogelijkheid om je wapen wat meer persoonlijkheid te geven is aardig, maar kon ons niet zo veel charmeren als het nieuwe puntensysteem. Hoewel het jammer is dat je nu bepaalde wapens en embleempjes niet kunt ‘verdienen’ door bepaalde uitdagingen te voltooien (je koopt ze nu gewoon), zijn de nieuwe Wager-modi en de contracten een enorm toffe toevoeging. In de Wager-modi kun je een bepaald bedrag inzetten alvorens je gaat spelen. Zo heb je in één Wager-variant maar drie levens en één kogel in je pistool. Door een vijand om te leggen krijg je een nieuwe kogel, maar als je mis schiet ben je op enkel je mes aangewezen. De Wager-modi zijn extreem verslavend en zullen je net als de contracten, waarmee je een bedrag kunt verdienen door een opdracht binnen een bepaalde tijd te voltooien, op het puntje van je stoel houden.
Killstreaks
Het is heel duidelijk dat Treyarch goed heeft geluisterd naar wat de gemeenschap in Modern Warfare 2 miste of afkeurde. Zo zorgen de kills die je maakt met de killstreakbeloningen (bijvoorbeeld mortierartillerie of een napalmaanval) er niet voor dat je dichter bij je volgende killstreakbeloning bent. Als gevolg daarvan is het spel meer gericht op het schieten en gooien van granaten en vliegen de rakketten, artillerie en explosies je iets minder vaak om de oren. Ook de Zombie-modus is weer van de partij. Hoewel deze modus duidelijk minder content bevat dan de multiplayer, is het toch extreem vermakelijk om samen met drie andere vrienden te proberen om zo lang mogelijk te overleven. En dat valt niet mee wanneer hordes zombies het je onmogelijk maken rustig adem te halen.
Tijd om adem te halen is er sowieso nauwelijks in Call of Duty: Black Ops. In alle modi probeert het spel je te overdonderen, zowel door de adrenalinerijke gameplay als enorme diversiteit aan mogelijkheden en keuzes. Black Ops doet absoluut niet zichtbaar onder voor de Modern Warfare-delen, hoewel het in de singleplayer wel merkbaar is dat Treyarch nog niet over de ervaring of het talent van een studio als Infinity Ward beschikt. De Modern Warfare-games kennen een iets betere afwerking en bevatten net wat meer memorabele sequenties. Dat neemt echter niet weg dat Black Ops bewijst dat Treyarch meer in huis heeft dan de studio met World at War liet zien. Het zou ons niet verbazen als op den duur de leerling de meester wordt.
Reacties op: Call of Duty: Black Ops
FRhools
Metal Gamer
Humpdog
Anopheles
Het is vooral de hoeveelheid aan speelmogelijkheden die Black Ops zijn geld waard maken.
Dicear
Koffie En Thee
Ik speel het spel op veteran, en dan is het ook wel echt moeilijk. Waar ik me aan stoor, zijn sommige onmogelijke checkpoints. Heb bepaalde stukken tig keer opnieuw moeten doen, omdat het niet helemaal duidelijk was wat nu uiteindelijk de bedoeling was en daar komt bij dat ik het aandachtspunt ben. Mijn teammates lopen gezellig door en ik word helemaal kapot geschoten. (nou kun je zeggen: Duh jij speelt, maar soms is het wel erg overdreven)
Sommige checkpoints worden ook midden in een battle gezet, niet erg handig.
De AI van je medespelers (in de singleplayer) is niet altijd even soepel, ze lopen soms voorbij de vijand en niemand die naar elkaar kijkt of op elkaar schiet. Klein puntje, maar toch storend.
Nog een klein puntje, is dat wanneer je B (360) indrukt, hij niet meteen bukt, maar een stukje springt. Ik ben nogal eens over een stukje cover gesprongen waardoor ik midden in het battlefield terecht kwam :S.
Wat ik echt mis in het spel, zijn de Spec Ops uit MW2. Dat was voor mij het allervetste uit MW2. In BO zitten dan wel de zombies, welke ook leuk zijn, maar lang niet zo leuk als de Spec Ops.
De multiplayer was even wennen, het leek een soort namaak-MW2, maar na een kwartiertje zat ik er weer net zo in als MW2. Leuke upgrademogelijkheden/contracts/etc.
Wel heb ik erg vaak het gevoel dat het online niet klopt, dat ik had die kill had moeten krijgen, ipv dat ik weer eens word omgelegd.
Ik heb bij Halo nogal eens gevoel dat dit zo is, maar bij BO de afgelopen dagen wel 2 keer zo veel. Ik ben al een aantal keren gestopt met spelen, omdat het wel leuk moet blijven..
Dus een 9/10 vind ik wat veel, maar een dikke 8 zit er toch wel weer in.
Ik heb het spel ook op mijn pc geprobeerd (E8400+4870), ook met AA uit speelt het niet soepel, iedere paar seconden hangt ie even, zeer irritant.
Ook hoor ik nogal wat over online lag op de pc. Dat moet er natuurlijk ook uit!
Nn3m3s1sS
habets
alleen in de sp heb ik me gestoord aan het feit dat niet alles van even hoge kwaliteit is .
de elementen waarop de nadruk ligt zijn van hoge kwaliteit, inclusies textures.
alleen de andere objecten in het spel zijn van duidelijk mindere kwaliteit.
voorbeeld hiervan is het eerste level in de SP , waar je eigenlijk overdonderd zou moeten worden door alle pracht en praal , is het hier in dit level bezaait met brandende objecten, en laat nou net het vuur zelf er verschrikkelijk uitzien.
tevens vond ik de mp maps van mw2 beter van opzet
maar dit is natuurlijk een mening.
johny300
ali3n8tor
Nu is het natuurlijk hip om de cod serie af te zeiken, maar ik vind de 9 zeer op z'n plek.
met 3 andere maten al zo'n lol mee beleefd in de zombie mode, dat de 25 euro die ik eraan heb uitgegeven (volle spaarkaart bij gamemania + inruil actie… heb medelijden met die gene die mijn kane & lynch 2 koopt :) MEER dan gerechtvaardigd is.
JaapGoose
ipodkiller
mieltjoes
Killstreaks opbouwen is ook weg, dat heeft meer voordelen dan nadelen omdat je nu echt moet knokken voor je killstreaks, en niet zoals met MW2 je harrier jou naar chopper gunner en vervolgens nuke schiet.
Het spel speelt wel lekker soepel en snel (voor de PS3 heb ik 'm), mindere graphics erger ik me niet aan.
Het enige waar ik me aan erger is dat ik bij headquarters steeds tegen party's speel met spelers uit hoge lvls. Nu haal ik wel de 1e plek, maar dat bekoop ik met veel deaths en een zeker verlies. (Nee campen doe ik niet aan) Met FFA haal ik me K/D al heel erg snel op (;
Wat me trouwens ook opviel, mijn broertje heeft het spel voor de PC, en die oogt wat haperend, vooral in de SP en het menu, hebben meer PC-spelers dat hier?
habets
MichelMusters
mowgly-83
Spel een paar uurtjes single player gespeeld en een paar uur multiplayer.
Singleplayer was wel te doen. grafisch wat minder maar game play en verhaal wel goed.
Multi player is mega tegenvaller. Grafisch slecht gameplay slecht. killstreaks zijn niet achterhaald en klinken erg leuk over je 1500 euri kostende dolby set. Helicopters klinken als faxapparaten als ze schieten, wapens en explosies klinken waardeloos.
Nu vraag ik me wel af waarom iedereen dit spel zo geniaal vind… want ik kan me namelijk (samen met een berg mw2 spelers) absoluut niet voorstellen dat er iemand is die dit een verbetering vind.
kortom voor mij is een mager 5je meer op zijn plaats
habets
Chrisithiuss
kelders0
maxwell
tevens is het spelen op geluid compleet geruineerd. geen geluid meer bij het plaatsen van de bom of defusen ervan. geen geluid van je mede spelers. helicopters die geen geluid maken. lelijke maps zoals nuke town.
schaduwen kloppen niet. problemen met de lobbies. hardcore en barbones missen alle game varianten die core heeft. geen richochet bij hardcore maar gelijk kick en ban. je kan gewoon toch gekilled worden door etters in search & destroy.
wtf is er gebeurd ?? hoe kan men dit nu een verademing vinden ? pc versie is ook slecht uitgevoerd. dit spel heeft gewoon GEEN beta testing gehad. zo ja dan mogen ze de beta testers per direkt ontslaan.
spel gaat per direkt terug naar game mania..
(edit) was ik nog vergeten te vermelden. ik vind de review van dit spel hier op gamers echt een diepte punt in de geschiedenis van gamer.nl. dit spel een 9 geven met alle problemen die nu spelen ? met alles wat er nu naar boven komt drijven ? wat zo overduidelijk is dat zelfs een blinde dit kan zien ?
of deze review is gemaakt om de sponsers te vreden te stellen of de reviewer heeft geen kaas gegeten van kwaliteit..