Brothers in Arms DS is technisch gezien een fantastische prestatie van Ubisoft. Wat men qua spektakel op het DS-scherm weet te toveren, is onovertroffen. Helaas laat het eigenlijke spel het afweten. De besturing is weliswaar prima, maar het lineaire spelverloop, de korte speelduur en de vervelende bugs gooien uiteindelijk roet in het eten.
- Indrukwekkende graphics voor een DS. Prima besturing. Voertuigen zorgen voor leuke afwisseling
- Je wordt wel erg bij het handje genomen. Spel is aan de korte kant. Aantal vervelende bugs
Ubisoft heeft
Brothers in Arms in een aantal jaren uit weten te bouwen tot een oerdegelijke
franchise die moeiteloos een plaatjes heeft gevonden naast Call of Duty en
Medal of Honor. En zoals het hoort bij een echte franchise, moeten er games
voor zoveel mogelijk verschillende platformen worden ontwikkeld. In zo'n geval
kan een Nintendo DS-versie natuurlijk niet uitblijven.
Je kunt er niet om heen: Brothers in Arms DS is technisch
gezien een uitstekende prestatie. Wat ontwikkelaar GameLoft hier uit Nintendo's
handheld weet te halen, is vooralsnog niet geëvenaard op het platform. Men is
er namelijk in geslaagd om de intense en chaotische sfeer die we kennen van
andere Tweede Wereldoorlog-games, ook op de DS neer te zetten. Parachutisten
dalen neer, vliegtuigen scheren over, kogels vliegen je om de oren en schattige
Franse dorpjes worden tot puin herleid. Ook grote open zandvlaktes met
opwaaiende stofwolken en formaties tanks in de verte, worden probleemloos op
het bovenste DS-schermpje getoverd. Weliswaar niet altijd aan een fantastische
framerate en met her en der wat clipping-probleempjes,
maar dat nemen we voor lief.
Waar men meer concessies heeft moeten doen is de gameplay.
Het tactische aspect dat we van Brothers in Arms gewend zijn, is geheel over
boord gegooid. Er lopen nog wel vriendschappelijke soldaten om je heen, maar
die zijn er louter voor de show. Veel raakschieten doen ze niet en je kunt ze
op geen enkele manier aansturen. Je bestuurt zelf gewoon één personage, vanuit
third-person in plaats van first-person aanzicht, en schiet op alles wat Duits
spreekt of er Duits uitziet. Je hebt daarvoor de beschikking over drie soorten
wapens, een machinegeweer, scherpschuttergeweer en raketwerper. Je kunt wel
dekking zoeken achter muurtjes of gebouwen en dan om het randje spieken om de
tegenstander eerst goed in het vizier te nemen, en daarna pas het vuur te
openen. Ook kun je iets inzoomen op tegenstanders die in de normale vuurmode te
ver weg staan, te kunnen raken.
De besturing van Brothers in Arms DS werkt best lekker. Je
kijkt rond met de stylus en gebruikt het D-Pad om vooruit, achteruit en
zijwaarts te bewegen (strafen). De
linker trigger wordt gebruikt om te schieten. Alle overige 'knoppen' die je
nodig hebt, zijn op het touchscreen geplaatst. Zo kun je met het touchscreen
van wapens wisselen, granaten gooien, dingen gebruiken en in- en uitzoomen. De
besturing stelt je in staat vrij nauwkeurig te mikken en alle acties in een
handomdraai uit te voeren zonder dat je steeds tussen knopjes en stylus hoeft
te wisselen. Het enige nadeel is dat het draaien vrij traag gaat; hiervoor moet
je een aantal keren over het touchscreen slepen. Toch lastig wanneer er een
tegenstander achter je opduikt.
Het gebrek aan diepgaande tactiek is op zich nog niet zo'n
gemis in Brothers in Arms DS. Het scherm is nu al zo gevuld dat je met extra
opties en indicatoren, door de bomen het bos niet meer zou zien. Wat wel echt
een gebrek is in Brothers in Arms DS, is het gebrek aan enige vorm van
keuzevrijheid. Het spel neemt je vanaf het begin af aan bij het handje en laat
deze niet meer los. Je wordt van waypoint
tot waypoint door de levels geleid,
zover zelfs dat wordt aangewezen achter welk muurtje of obstakel je moet
schuilen. Flanken kan alleen wanneer het spel wil dat je flankt. Zie je zelf
een leuke omweg en besluit je die te nemen, dan is het vaak 'Game Over' omdat
je je orders niet netjes hebt opgevolgd. Je moet steeds binnen een zeer beperkt
gebied blijven, ga je iets te ver dan wordt je onherroepelijk teruggeroepen.
Het scheelt dat Brothers in Arms DS aan de korte kant is, met
drie campagnes met gemiddeld zo'n vijf missies in Normandië, Tunesië en de
Ardennen. Hierdoor is het spel voorbij voordat je je echt hebt kunnen ergeren
aan het voorgekauwde spelverloop. Maar zelfs dan: ik heb meerdere malen vast
gezeten omdat ik iets deed waar het spel niet op berekend was. Zo had ik mijn
granaten gebruikt, terwijl het spel ervan uit ging dat ik er nog een aantal op
zak had. En ik móest een tank kapot maken, anders kwam ik niet verder. Er zat
dus niets anders op dan de hele missie opnieuw te starten. Ook kom je
regelmatig vast te zitten in de omgeving wanneer je een verkeerde route neemt of
zijn er doorgangen die worden versperd door een onzichtbare muur. Leuk als je
net daarlangs een vluchtroute hebt uitgestippeld.
Naast de missies te voet zul je ook regelmatig achter het
stuur van een voertuig mogen stappen. Dit zijn er twee: een Jeep en een tank. Bij de Jeep hoef je zelf
alleen te sturen, je bijrijder opent automatisch het vuur op de tegenstanders.
Bij de tank mag je zelf knallen en rijden tegelijk, wat qua besturing hetzelfde
werkt als bij het rondlopen. Bij de Jeep gebruik je normaal gesproken het
touchscreen om te sturen en kun je met het D-Pad scherpere bochten maken. De voertuigen
vormen vooral een leuk extraatje, heel veel diepgang heeft het spelen met
voertuigen niet omdat je maar één soort wapen tot je beschikking hebt.
Brothers in Arms DS kent ook nog een multiplayermode voor
vier spelers, waarin je op een zestal maps de spelmodes Deathmatch en Team
Deathmatch kunt spelen. Hiervoor heb je echter wel meerdere exemplaren van het
spel nodig, wat ook de reden is waarom we over de multiplayer verder geen
oordeel kunnen vellen. Online multiplayer wordt namelijk niet ondersteund. Speel
je het spel alleen voor de singleplayer, dan zit er na de drie campagnes niet
veel anders op dan de missies nog een keer spelen op een hogere
moeilijkheidsgraad. De houdbaarheid van Brothers in Arms DS is dus uiterst
beperkt. De singleplayercampagne is in een vijftal uurtjes prima uit te spelen.
Geschreven door
Erwie
Geboren in de Achterhoek in een hoogstwaarschijnlijk regenachtige oktobernacht. Inmiddels woonachtig in het voor Westerlingen toch al als de Achterhoek beschouwde Twente. Ben in 1990 begonnen met gamen, toen nog op de PC. Sinds de Playstation 2-generatie echter ook aan de consoles begonnen, en inmiddels staat de PC op een iets lager pitje - hoewel ik ook daar nog graag op mag gamen. Hou van originaliteit, humor en unieke gameuniversums, en wat minder van sequels en realisme.
Reacties op: Brothers in Arms DS
vincitore
"Toch wel aangenaamd verrast moet ik zeggen.
Oke, het zal best een kort spel zijn, een van de redenen om niet de volle mep voor de game te betalen. Toch had ik er zo weinig van verwacht dat ik de eerste 5 missies nog wel verrassend leuk vond ook. Het is een grote chaos (die niet tot nauwelijks afdoet aan de framerate!) en ik heb nu al gebouwen kapotgeschoten of kapotgereden met een tank, flink geschoten, met een jeep gereden. Het is allemaal heel rechtoe rechtaan actie maar wel heel erg vet. Het is totaal niet de brothers of arms die we kennen met tactisch mannetjes plaatsen. Je moet het meer zien als een call of duty. Alles is in "scène" gezet (scripted), dus je knalt als het ware door een 2e WO film heen. En zoals ik al eerder vermeld had, chaos. Knallen knallen knallen overal gebeurt wel wat zo nu en dan vliegt er een vliegtuig langs, tanks die ontploffen huizen die in elkaar storten. Scripted maar wel lekker als tussendoortje, gaaf hoor die actie!
Over de vergelijking die ik lees met MP:H.. dit is totaal niet vergelijkbaar. Echt waar, dit is een actiescript voor tussendoor, geen avontuur zoals MP:H levert en ook niet dezelfde vorm van actie die MP:H levert. Je moet niet verwachten dat je veel moeilijk loopt rond te schieten en te mikken, het is allemaal lekker scripted dus dat ene muurtje dekking die daar staat, die staat daar ook zo dat je dat muurtje gebruikt en kan mikken en je tegenstanders kan afknallen.
Metroid Prime Hunters is véél meer dan deze game, mooier, lekkerdere besturing, online multiplayer, grootse 3D levels. Bij BIA volg je echt één pad. Één scripted pad, maar wel een heel gaaf en chaosvol pad waar veel gebeurd. Het knalt gewoon lekker weg en daar gaat het eigenlijk om."
Vind het heel moeilijk een cijfer te geven. Het is gewoon wel heel gaaf, maar inderdaad verder niet speciaals… bij een 5 denk ik van, hmm kutgame.. Sommige games die een 6 of 7 krijgen zijn namelijk minder LEUK om te spelen, maar wel bijv. uitgebreider.
Teecay
vincitore
BadJas
dit is gewoon echt een bullshit iets.. wat moet het spel dan doen? "hey er staat daar straks een tank, bewaar je granaten" sorry hoor.. maar dat is gewoon bullshit imo..
BadJas
Teecay
Rustic
Teecay
Kon je de tank trouwens niet opblazen met raketten? Of wijs ik je nu op iets waar je niet over nagedacht had
maikelsteneker
het spel is een uitstekende prestatie, maar vooral de bugs verpesten alles.
ik kan wel bevestigen dat de multiplayer erg goed is! maar ik vind het wel redelijk slecht dat DS Download Play of Nintendo WiFi Connection niet ondersteund wordt…
Erwie
Erwie
Teecay
vincitore
Erwie
Str1ngS
De bugs zijn ook werkelijk irritant!
vincitore
Black Spider
Idd iets dat bij beta testen eruit gehaald moest worden..
vincitore
StevieNL
Beano