6 juni 1944. De lucht kleurt grauw en een snerend geluid doorbreekt het klotsen van de golven. Een ongekend aantal vliegtuigen cirkelt boven de kust van Normandië, wachtend op het groene sein om de paratroepers op het vaste land te droppen. Onder de manschappen bevindt zich Sergeant Matt Baker, teamleider van het 502nd Regiment. Dan breekt de hel los. Het vliegtuig van Baker wordt door een Anti-Aircraft Gun geraakt en de paratroepers worden geforceerd uit het voertuig te springen. Zodra je met beide benen op de grond staat is het zaak je team bij elkaar te sprokkelen en er het beste van te maken. Eén ding is het zeker, het worden een achttal loodzware dagen.
Welkom in Brothers in Arms, de eerste Tweede Wereldoorlog shooter waarin je altijd twee stappen vooruit moet denken en niet als een Chuck Norris duizenden eenheden eigenhandig over de kling jaagt. Brothers in Arms draait volledig om het nemen van tactische beslissingen in een oorlogssituatie. Nu klinkt dit vrij saai, maar is Gearbox nieuwste troetelkindje verre van slaapverwekkend. De spanning is namelijk continu aanwezig en je zult maar weinig progressie maken als je niet op het puntje van je stoel, in uiterste concentratie de controller bedient. Maar hoe gaat deze tactische gameplay precies in z'n werk?
Wel, je hebt tijdens het spelen niet alleen de controle over je eigen personage, maar ook over een tweetal teams, het fire team en het assault team. Deze teams zijn middels de linker schouderknop te instrueren en bij goed gebruik het dodelijkste wapen dat je bij je hebt. Je plaatst je teams met een over het speelveld glijdende cursor, op de gewenste posities en kunt ze vervolgens ook nog eens specifieke aanwijzingen als “neem die en die vijand onder vuur” of “stop met schieten” toespelen.
De manier waarop dit verloopt, voelt natuurlijk aan en frustreert geen moment. Je opdrachten worden negen van de tien keer op de manier uitgevoerd zoals je in gedachten had en zijn ook écht nodig om vooruitgang te boeken. Het is nagenoeg onmogelijk om verder te komen als je enkel zelf Duitsers omlegt. Door de verscheidenheid aan teams - het fire team biedt vaak de zogenaamde 'supressing fire', waarna je assault team via een spectaculaire flank actie de vijand in de rug de das om doet - zijn de mogelijkheden eindeloos en kun je de geavanceerdste gevechtstactieken uitvoeren.
Brothers in Arms pretendeert naast onderhoudende en vernieuwende gameplay, ook een leuk verhaal aan boord te hebben. Hoewel de gebeurtenissen en 'plotwendingen' (voor zover je hier van kunt spreken) niet van Hollywood niveau zijn, lukt het Gearbox aardig een oud, waar gebeurd verhaal te vertellen. Vooral door de sombere opmerkingen van Matt Baker krijgt het spel een vrij negatieve sfeer, wat ook direct weer bijdraagt aan het realisme. Oorlog was niet leuk, je baalde iedere dag weer dat je in je stinkkleren op de meest waardeloze plek op de aarde rond moest banjeren.
Reacties op: Brothers in Arms
Lesl
Jarod
SilNiN
Maar ondanks dat heb ik wel erg van BiA genoten. De sfeer zetten ze goed neer.
Untitled Player
Teknootje
Jaap van Nes
Untitled Player
Untitled Player
VTB
Het flanken is de eerste 2 levels leuk en daarna is het steeds van hetzelfde.
Daarnaast ben je toch nog zelf teveel bezig in je eentje te flanken. (ik tenminste)
Ook de speelduur van het spel is aan de zeer lage kant. Ok je krijgt extra info en dergelijke als je het op difficult / extreem probeert uit te spelen.
Maar het aantal levels is echt heel weinig.
En de sfeer was voor mij toch net niet wat ik had verwacht. Het gevoel van een eenheid onder je te hebben en ze als je broers te zien kwam er niet overtuigend genoeg eruit.
Draven
Leuk spel maar niet super.
chvdvelde
MikeD
Jaap van Nes
Uit je niet al te best gestructureerde zinnen haal ik vervolgens ook nog dat je hier nooit meer een review gaat lezen, omdat je je niet in deze review kan vinden. Ooit gehoord van het woord 'generaliseren'? Ik zou het voor de grap eens opzoeken in de dikke Van Dale..
Het lijkt mij gewoon dat Brothers in Arms niet het type game is dat jou aanstaat. En om nu te zeggen dat je het spel gedownload hebt, getuigt ook niet echt van al te veel liefde voor de games-industrie (och wat word ik moralistisch..).
MikeD
Jarod
Sorry jongens, maar volgens mij hebben ze het héél goed nagebootst van hoe het er toen moet zijn aan toegegaan.
Oorlog voeren lijkt voor de meesten dan misschien wel een saaie bedoening als ik het zo lees, maar zo ging het er nu éénmaal aan toe. Zonder tactics waren ze niet ver geraakt en waardeer dat ze dat hebben proberen weer te geven in een game zoals deze en ze zijn er zeker in geslaagd volgens mij.
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar voor de liefhebbers een topper.
MikeD
Dat je het een fantastisch spel vind mag van mij. Dat je het tactische gedeelte leuk vind, o.k. Maar behalve het waargebeurde verhaal is het spel absoluut niet realistisch.
akkees
Jarod
Zal het zonder problemen toegeven als ik fout zit, dus go ahead.
Totibbs
Het spel is te monotoon. Steeds weer flanken.
Drie basic commands voor je team is ook te weinig, in mijn ogen.
Maarja, console-fanboys zullen er wel dik tevreden mee zijn.
ArjanN
Ik denk trouwens dat je 'positief' bedoelt in plaats van 'optimistisch',
Een review is nou eenmaal niets anders dan een MENING, het geeft alleen aan dat Jaap van mening is dat het een tof spel is, andere mensen denken daar misschien anders over. De meeste reviewers overigens niet, want het spel krijgt behoorlijk goede recencies.