Briquid | Gamer.nl

Briquid | Gamer.nl

Gamious, de nieuwe Nederlandse ontwikkelaar van Briquid, ontwikkelt zijn games op basis van een crowdsourcing-model. Een model dat tot op heden vrij uniek was, zoals je ook kon lezen in ons interview. We waren daarbij even bang dat de games te gefragmenteerd zouden worden, maar daar is bij Briquid in ieder geval geen sprake van. Het eenvoudige retrostijltje, de doeltreffende balans en het rustieke achtergrondmuziekje doen namelijk allemaal hun werk om een lekkere puzzelervaring te bieden.

Blokken, water en zwaartekracht

Het doel van Briquid is om water van de ene naar de andere plek te manoeuvreren. Een beetje zoals Where’s My Water? dus. Het speelveld is opgedeeld in vierkantjes en je moet de plaatsing van de blokjes zo veranderen dat het water volgens de logische natuurkundewetten naar het doel beweegt. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is blokjes weghalen of neerzetten. De uitdagende crux zit hem daarbij in het maximale aantal zetten, waardoor je niet gewoon simpelweg wat mooie bruggen en tunnels kunt bouwen. Daarnaast kun je in sommige levels ook de richting van de zwaartekracht aanpa en, wat (overigens) ook een zet kost.

Ondanks het simpele concept van water bewegen zit er toch variatie in de puzzels. De ene keer anticipeer je meer op de physics van het water, de andere keer let je meer op bouwen en weer een andere keer draait het voornamelijk om de zwaartekracht. Er zijn daarbij verschillende manieren om het benodigde percentage te krijgen, maar er is een stuk meer precisie nodig voor de 100%-score. Het is daarbij jammer dat je niet gemotiveerd wordt om overal de perfecte score te halen met een leaderboard of iets dergelijks, maar aan de andere kant hebben goede puzzels ook geen kunstmatige motivatie nodig. De kruiswoordpuzzel in de krant heeft bijvoorbeeld ook geen leaderboards.

Streng, maar leuk

Het enige evidente minpunt voor de puzzelervaring is de onvergeeflijkheid. De aanraakbare vierkantjes zijn relatief klein en als je een aantal blokjes achter elkaar weg wil halen of neer willen zetten raak je snel het verkeerde vierkantje aan. Op weg naar de 100%-score kan dat een fatale fout zijn, die je niet terug kunt draaien. Eén klein foutje kan dus al betekenen dat je opnieuw moet beginnen. Dat dit dan komt door een gebrek aan precisie voelt nogal wrang en streng aan.

Ondanks dat schoonheidsfoutje is Briquid een puzzelspel waar weinig op aan te merken is. Het is een perfect spelletje om af en toe even op te pakken en met die instelling weet het ook honderd levels lang te boeien. De toegankelijkheid zorgt er daarnaast ook voor dat het nergens frustrerend wordt. Of Briquid een toonvoorbeeld is voor Gamious en het crowdsourced ontwikkelingsproces durven we niet te zeggen, maar als het meer van zulke leuke spelletjes oplevert juichen we het alleen maar toe.

Deze game is verkrijgbaar voor iPad.

Briquid - Gamious