Bombslinger | Gamer.nl

Bombslinger | Gamer.nl

Het enige dat de Bombslinger wil is zich terugtrekken uit het criminele circuit en een nieuw leven beginnen op een boerderij. Maar daar wil zijn oude Wilde Westen-bende niks van weten. Zonder pardon zetten ze zijn boerderij in brand en leggen ze zijn nieuwe begin in de as. Dan zit er maar één ding op: wraak.

Nu staat hij naast de ruïnes van zijn boerderij. Alleen de kippen die in de tuin rondscharrelen herinneren hem aan een beter leven (tip: die kippen leveren 1 xp op als ze worden opgeblazen!). En dus pakt de Bombslinger zijn bommen weer op en opent hij de jacht op zijn oude vrienden.

Bombslinger

Willekeurige Bomberman

Zodra hij zijn erf verlaat, betreedt hij een procedureel gegeneerde woestenij, vormgegeven in een overzichtelijke grid waarin vrije vakjes worden afgewi eld met ondoordringbare stenen. Wie wel eens een Bomberman-game heeft gespeeld, begrijpt precies wat de bedoeling is. De Bombslinger plaatst explosieven om verwoestbare struikjes en andere obstakels uit de weg te ruimen en lokt vijanden in zijn vurige val.

Doordat de maps willekeurig worden gegenereerd, zijn de vierkante Bomberman-levels verleden tijd. Omgevingen variëren in grootte en ligging, met bruggen die eilanden met elkaar verbinden en gebouwen die de weg versperren. Het ene level is klein en heeft alleen een kistje om te openen, andere gebieden zijn meerdere schermen groot met een leger aan vijanden om op te blazen.

Bombslinger

Rooklike

De game ontvouwt zich volgens beproefd roguelike-recept. Hier en daar vind je willekeurige voorwerpen die je kunnen helpen op je wraaktocht. Denk aan een geweer, een doelzoekende bom, extra hartjes of een tomahawk die als een boemerang weer bij je terugkomt.

Vijanden leveren daarnaast ervaringspunten op, en bij elk gestegen level wordt de Bombslinger sterker en mag je een nieuw voordeel kiezen. Hij krijgt bijvoorbeeld krachtigere bommen die meerdere vakjes opblazen, wordt sneller, of kan ineens twee bommen tegelijk plaatsen. Ook laten tegenstanders geld achter, waarmee je nieuwe voorwerpen kunt kopen in de winkels die je sporadisch tegenkomt.

Er is wel een probleempje: als onze held sterft, is hij al die voortgang weer kwijt. Je voorwerpen, je ervaringspunten, je geld, alles staat weer op nul. De enige progre ie die je meeneemt, is dat je met meerdere startbonu en kunt beginnen als je bepaalde uitdagingen hebt voltooid. Nadat je de game voor het eerst uitspeelt, kun je voortaan bijvoorbeeld starten met een extra grote zak munitie, waardoor je direct meerdere en ook sterkere bommen kunt inzetten. De alles-of-niets-mentaliteit van een roguelike als dit maakt dat elk gevecht spannend aanvoelt, omdat het telkens om leven of dood gaat. Eén foutje en je bent alles kwijt.

Het is een bijzonder leuk concept waarvan we ons gelijk afvragen: waarom is dit niet eerder gedaan? De Bomberman-mechanieken lenen zich uitstekend voor gevechten tegen computergestuurde tegenstanders en een avontuur dat je telkens weet te verra en.

Bombslinger

Zure bom

Het is dan ook jammer dat de uitwerking niet altijd even spannend is. Tijdens je reis kom je bijvoorbeeld slechts een handjevol verschillende vijanden tegen, waarvan de meesten op dezelfde manier te verslaan zijn. Je kijkt waar ze ongeveer heenlopen en legt een goed getimede bom in een gangetje naast ze. Van slome boeren tot snelle sheriffs, allemaal trappen ze erin.

Leuker wordt het als je honden tegenkomt die direct op je afrennen, maar ook zij zijn na even oefenen simpel te verslaan. Dat geldt eigenlijk voor alle tegenstanders: als je ze eenmaal een keer hebt gezien, weet je de volgende keer wel wat je moet doen om als winnaar uit de bus te komen. Het lastigste is om vooral jezelf niet te verwonden door een bom te leggen op een plek waar je zelf niet meer uit de weg kunt lopen.

Ook de omgevingen geven weinig afwi eling. Je reist door slechts vier werelden, die er visueel iets anders uitzien, maar qua gameplay exact dezelfde ervaring bieden. Het leuke en verfri ende idee van de game blijft weliswaar overeind, maar wordt bijna nergens verder uitgediept. Nieuwe omgevingen brengen geen nieuwe uitdagingen met zich mee, en nieuwe vijanden vragen nauwelijks een nieuwe techniek. Het einde halen vraagt meer van je uithoudingsvermogen dan dat je tactisch moet nadenken.

Wel leuk zijn de baasgevechten die je aan het eind van elke wereld voor je kiezen krijgt. Dit zijn wat grotere vijanden die meerdere vakjes beslaan en verwoestende aanvallen kunnen uitvoeren. Zo stormt er een enorme geit op je af die ook nog eens je eigen bommen tegen je gebruikt en tovert een magiër spookachtige vijanden tevoorschijn om je het leven zuur te maken.

Bombslinger

Korte knal

Na een paar uur proberen en een tiental keren sterven, zagen we de aftiteling al over het scherm rollen. Voor een roguelike voelde dat nogal snel. Er was daarna ook nog maar weinig om verder te ontdekken, naast een wat simpele multiplayerstand waarin je het tegen een vriend op kunt nemen.

De game heeft daardoor weinig om het lijf en schiet zeker voor geoefende roguelike-spelers tekort. Met wat meer gameplayelementen en variatie in vijanden had het kunnen inslaan als een bom, maar het voelt nu meer als een doffe klap.

Bombslinger is nu verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch en Xbox One. De game is gerecenseerd op de Switch.