Review

Biomutant barst van de twijfelachtige keuzes

Terwijl er juist zoveel keuzevrijheid is

Geschreven door Ron Vorstermans op

Conclusie

Biomutant is grillig in opzet. Het missie-ontwerp is te traditioneel en de game leunt op een warrig verhaal met slechte dialoog en nietszeggende personages, terwijl de actie en sommige rpg-systemen juist beter zijn dan die van genregenoten
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Vechtsysteem, crafting, post-apocalyptische spelwereld, performance op pc
  • Minpunten
  • Missieontwerp, dialoog, verhaal, weinig reden op avontuur uit te gaan
Biomutant is een openwereld-rpg met dialogen met keuzevrijheid, een craftingsysteem, een uitgebreid vechtsysteem, vrij te spelen skills, een stamina-meter zoals in Zelda: Breath of the Wild, outposts met bijbehorende facties, verschillende aan je wapen gekoppelde vaardigheden, een karmasysteem á la Fable én een verteller die je acties duidt zoals we kennen uit Immortals: Fenyx Rising. Inderdaad, dat is nogal wat.

Het spel klinkt nu misschien als een best-of is van recente openwereld-rpg’s, maar dat valt tegen. Biomutant komt meer in de buurt van een losjes gecureerde langspeelplaat die bij vlagen verzuipt in eigen aspiraties. De grootste slachtoffers zijn het suffe verhaal dat in leven wordt gehouden met warrige dialogen, een pacing die alle kanten opschiet en matige missies, die in complexiteit doen terugdenken aan quests uit mmo’s van begin deze eeuw.

Zeker niet alles is kommer en kwel. Het vechten is bijzonder leuk, het craftingsysteem is uitgebreid en de prachtige, kleurrijke spelwereld is om verliefd op te worden. Biomutant is vanwege zulke contrasten enorm polariserend. Het is een verschrikkelijk cliché, maar waar: sommige gamers gaan van Biomutant genieten, andere spelers gaan zich groen en geel ergeren. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje.

Gigantische spelwereld

In Biomutant speel je een klein knaagdier dat je geheel naar smaak kunt vormgeven. Het doel is om een gigantische boom in glorie te herstellen, want die boom is belangrijk voor al het leven op aarde. Die missie is pas geslaagd als je de vier ‘World Eaters’ (eindbazen) hebt verslagen. Het andere hoofddoel is om in een ruimteschip te ontsnappen aan de planeet. Gaandeweg je avontuur kun je vier metgezellen kiezen die met je mee mogen in ‘The Arc’.

Of je neemt niemand mee, dat kan ook. De game leunt namelijk á la Fable op een karmasysteem, waarbij de keuzes die je maakt zowel Light als Dark kunnen zijn. Aan het einde van de game krijg je de rekening van je handelen voorgeschoteld, maar eerlijk gezegd merk je tijdens het spelen zelf weinig van jouw ethische beslissingen. Ze passeren de revue in dialoog en soms maak je belangrijke keuzes over het lot van bepaalde facties, maar het komt zelden voor dat je plots wordt geconfronteerd met gemaakte besluiten.

In Biomutant heeft de mensheid zoveel vergif in het water gedumpt dat gemuteerde dieren en natuur het voor het zeggen hebben. De spelwereld is bont en wisselt verschillende soorten gebieden af. Vooral de gifgroene flora ziet er imponerend uit, mede dankzij het deinzende gras en verre vergezichten. Bovendien kom je veel restanten van de oude wereld tegen, bijvoorbeeld in de vorm van treinrails, woonwijken of technologische snufjes. De spelwereld is niet alleen mooi; er is ook echt over haar invulling nagedacht.

Daar moet wel bij worden gezegd dat Biomutant op consoles vooralsnog geen next-gen patch heeft. Biomutant is nu enkel een Xbox One- en PlayStation 4-game – of daar verandering in komt is een beetje onduidelijk. Ondergetekende heeft de game gespeeld op de pc, en daarop draait hij vlekkeloos. De hoge framerate in combinatie met de prachtige en bonte omgevingen zijn echt een genot om naar te kijken. Maar goed, het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat dit op consoles anders gaat zijn..

Contextloos

In Biomutants gigantische open wereld van acht bij acht kilometer is op papier een heleboel te doen. Er zijn facties om je bij aan te sluiten, npc’s om opdrachten van aan te nemen en talloze kistjes om loot uit te putten. Daarnaast telt de game outposts om te veroveren en zijn er al na tien uurtjes spelen tientallen zijmissies die je opdrachtenlijst vullen. Niet alleen in die zin is Biomutant een traditionele rpg. Natuurlijk wordt je personage steeds sterker, en al knokkend en vechtend baan je je zo een weg naar het einde.

Haast je vooral niet naar dat einde, want Biomutant draait om de reis, niet de bestemming. Het slot is vaag en matig. Er moeten zoveel eindjes aan elkaar geknoopt worden dat bepaalde elementen compleet ondersneeuwen. Gaandeweg introduceert de game bijvoorbeeld een slechterik die je ouders heeft vermoord, maar zijn rol tussen al die facties en het vergaan van de wereld is volledig overbodig. Het voelt alsof ontwikkelaar Experiment 101 nog even wat emotie in het verhaal wilde fietsen. Zonde.

Als na ongeveer 25 tot 30 uur spelen de aftiteling over het scherm rolt, suizen er dan ook veel onbeantwoorde vragen door je hoofd. Zoveel, dat je bijkans denkt dat het spel nog even doorgaat. Het verhaal in Biomutant had baat gehad bij meer focus. Personages en lore zijn grotendeels inwisselbaar. De littekens die de mens op deze wereld heeft achtergelaten zijn overal te zien, maar Biomutant gaat nooit dieper op ze in. Zonde, want de post-apocalyptische spelwereld is intrigerend en schreeuwt erom uitgediept te worden.

Nu is er wel ‘wat’ duiding. Die wordt gegeven door een algemene verteller, vertolkt door de onvolprezen David Shaw-Parker. Zijn geweldige stem rijgt je avonturen met oneliners aan elkaar, en dat doet hij met verve. Wel is het jammer dat zijn inbreng zelden contextgevoelig is. In tegenstelling tot in Ubisofts Immortals: Fenix Rising zijn veel opmerkingen triviaal en spelen ze niet in op wat er op het scherm gebeurt. De verteller speelt bovendien een centrale rol in alle dialogen, maar dat werkt averechts.

Personages spreken namelijk een brabbeltaal. Nadat ze hun zegje hebben gedaan, fungeert de verteller als tolk en interpreteert hij wat er zojuist is gezegd. Deze manier van gesprekken voeren is superomslachtig. Dat zou geen probleem zijn als het interessant was. Helaas is ook het schrijfwerk brabbeltaal. Deze game gooit met speels, post-apocalyptisch jargon alsof het niets is. 

Personages praten in zoveel krampachtig verzonnen termen dat je wenkbrauwen een permanente frons vormen. Er zullen vast mensen zijn die dat grappig vinden, maar vrijwel alles dat te maken heeft met schrijfwerk in deze game achtte ik nagenoeg onuitstaanbaar. Een gemiste kans, want nogmaals: de spelwereld smeekt om fatsoenlijke duiding.

Dingen om te doen?

Maar Biomutant is meer dan schrijfwerk. Vrijwel alles wat je doet in het spel is opgehangen aan hoofd- of zijmissies. Die missies bestaan vooral uit het verzamelen van items en ervaringspunten, het praten tegen mensen, het vechten tegen beesten of het doen van simpele, overtallige kleurenpuzzeltjes. Daarmee omschrijf je alle missies in deze game. Ruim de helft van mijn questlog bestond na tien uur spelen uit ‘bemachtig deze vijf items’ of ‘los deze vijf puzzels op’.

Hoe Experiment 101 zoveel steekjes laat vallen op het front van missie-ontwerp is oprecht een raadsel. Dan heb je zo’n fantastische wereld met een vermakelijk vecht- en rpg-systeem, en dan hang je dat op aan missies die wedijveren met de kwaliteit van quests in World of Warcraft 1.0. Daar is geen woord van overdreven: zelfs hoofdmissies, die het verhaal in theorie zouden moeten voortstuwen, zijn fetch quests. En niet eens veredelde fetch quests.

de spelwereld is prachtig, maar inhoudelijk leeg. Biomutant is alleen leuk als je jezelf ertoe kunt zetten om het onderste uit de kan te halen.

Dat zou opgevangen kunnen worden met het vermaak van het verkennen van een prachtige open wereld. Maar op dat front is Biomutant behoorlijk traditioneel. Verkenningstochten leveren vooral kistjes met wapens, nieuwe mounts of craftingspulletjes op. Maar dat is het dan ook: veel meer dan items, ervaringspunten en saaie npc’s ga je niet aantreffen.

Biomutant speelt duidelijk leentjebuur bij recente openwereldgames, maar vrijwel al die games doen één ding beter dan Biomutant: verrassen. De wereld van Biomutant is prachtig, maar inhoudelijk statisch. Zelfs de vier World Eater-eindbazen zorgen niet voor een nieuwe impuls. De eindbaasgevechten zijn weliswaar allemaal anders (en één van de vier vechtlocaties is echt top), maar ze zijn allemaal simpel in opzet en veel te snel afgerond. Dat doet Zelda: Breath of The Wild, waar die opzet duidelijk op gestoeid is, toch beter.

Over Breath of the Wild gesproken: vrijwel alles wat je in Biomutant doet put uit één en hetzelfde stamina-balkje. Je gebruikt stamina (Ki) voor skills, maar ook om te zwemmen. Wie vaak in Zelda: Breath of The Wild verdronk, gaat Biomutant echt haten. Als je per ongeluk in het water belandt tijdens een gevecht ben je waarschijnlijk direct dood, omdat je Stamina tijdens het vechten continu leeg is. Je kunt zelfs negatieve stamina opbouwen. Het is mij niet gelukt om dat balkje dusdanig te upgraden dat dit probleem verholpen werd. Je kleine vriend verdrinkt nog vaker in de actie dan het verhaal dat doet.

Combat en crafting

Dat je Biomutant ondanks al die minpunten blijft spelen, komt door de actie. De game leunt op een behapbaar, maar fantastisch geanimeerd kungfu-achtig vechtsysteem. Je personage vliegt door de lucht en haalt met simpele knoppencombinaties halsbrekende stunts uit. Per mêlee-wapen en geweer zijn er ongeveer vijf combo’s mogelijk, maar die vaardigheden zijn verrassend vloeiend te combineren.

Dat komt mede door de skills die je vrijspeelt. In Biomutant kun je verschillende vormen van ervaringspunten verdienen (en vinden) die je in bepaalde vaardigheden kunt steken. Veel skills zijn lekker speels. Je kunt jezelf omringen met een bubbel die vijanden oprolt als een Katamari, vijanden manipuleren om ze tegen elkaar te laten vechten of jezelf de lucht in lanceren en met één druk op de knop boven het strijdveld blijven zweven. Voeg daar de overdaad een slowmotioneffecten aan toe en de actie in Biomutant verkoop zichzelf.

Bovendien zijn zowel je geweren als je handwapens geheel naar smaak aan te passen. Het craftingsysteem in deze game is veel uitgebreider dan het hoeft te zijn, wat ervoor zorgt dat het daadwerkelijk loont om alle kistjes die je aantreft te openen. Je shotgun bijvoorbeeld is dusdanig uit te breiden dat-ie na ieder schot tien procent sneller herlaadt. Vervolgens kun je het magazijn uitbreiden naar vierentwintig kogels, waarbij iedere kogel ook nog eens vijanden bevriest. Zulke opties maken het ontzettend leuk om in het craftingsysteem aan te klooien.

Wel is het jammer dat bepaalde attributen duidelijk het vaakst terugkeren. Daarom ben je vaak aangewezen op dezelfde wapenaspecten. Het is ook zonde dat je maar vier skills tegelijkertijd kunt instellen, waardoor sommige combo’s alleen mogelijk zijn als je op start drukt om je vaardigheden opnieuw in te stellen. Bovendien duurt het best wel lang om wat van de leukste vaardigheden vrij te spelen. Je loopt echt tegen een muur aan als je niet genoeg zijmissies doet. En dat is een probleem, want de missies vallen snel in herhaling.

Eigen lol maken

Biomutant is erg lang in ontwikkeling geweest en dat is duidelijk te zien. Het spel oogt prachtig en is grondig gepolijst. Bugs zijn er wel, maar ze zijn zeldzaam. De actie is bovendien ontzettend vloeiend en de animaties zijn geweldig. Als je de verschillende wapen- en skill-combinaties doorhebt, vlieg je letterlijk én figuurlijk door de game heen. En als je het niet erg vindt om items bijeen te sprokkelen om het ultieme wapen te creëren, is alleen al het craftingsysteem goed voor uren vermaak.

Experiment 101 heeft weliswaar de tijd gekregen, maar dat verklaart niet waarom de studio zulke rare keuzes heeft gemaakt. Het is alsof de ontwikkelaar niet wist dat een openwereldgame ook motiverend moet zijn. Het missieontwerp is erbarmelijk slecht, het verhaal gaat nergens over, personage hebben nul bestaansrecht en de spelwereld is prachtig, maar inhoudelijk leeg. Biomutant is alleen leuk als je jezelf ertoe kunt zetten om het onderste uit de kan te halen. De game neemt die taak niet op zich.

Biomutant verschijnt op 25 mei op pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze recensie is de game op pc gespeeld.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ninjala is meer dan zeven miljoen keer gedownload  God of War-film staat voorlopig niet op de planning
59

Reacties op: Biomutant barst van de twijfelachtige keuzes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 25 mei 2021 10:41
    Toen ik de game voor het eerst zag paar jaar terug dacht ik yeah day one, maar nu al die tijd verder hoe meer ik zie en nu reviews ga ik hem niet halen. Als ie misschien keer op psnow of plus of gamepass xbox live gold komt probeer ik hem wel even maar kopen doe ik niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 25 mei 2021 10:49
    @hulstpower heb em gekocht en ben wel even toe aan een singleplayer game, verwacht er ook niet teveel van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 mei 2021 10:55
    @Aces-82 geniet er van benieuwd naar je ervaning er mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 25 mei 2021 10:50
    (off-topic) Ligt het aan mij dat ik bij elk artikel 0 reacties zie en als ik een artikel open er wel reacties zijn? Na donderdag 20 mei heb ik dit probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 25 mei 2021 10:53
    @Paxopoxo nee, ligt niet aan jou. Ik heb hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 mei 2021 10:55
    @Paxopoxo op me telefoon wel dacht ik en als ik achter computer zit weer niet dacht ik. Maar op me tel zie ik wel reacties staan aantal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kr1z

    • 25 mei 2021 13:48
    @Paxopoxo heb ik ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 25 mei 2021 10:58
    Ik heb deze game al geruime tijd op mijn lijstje staan, doordat ik deze al meer keren op gamescom heb mogen spelen.
    Wat ik toen ook al opmerkte tof te vinden: combat en uitbouwen van mn character, staat nog steeds als een huis, tenminste dat begrijp ik van deze review.

    Het oogt prachtig, de stemmen waren inderdaad een beetje bizar, maargoed dan neem ik op de koop toe. Toch had ik de kritiek iets milder verwacht. Voor een AAA game van een klein team (rond de 20 man vertelde de developer in kwestie mij destijd) zou het "iets"vergevingsgezinder gemogen.

    Het is jammer dat er bepaalde punten minder goed zijn uitgewerkt, maar dit is bij ongeveer elke Ubisoft game (200 man+) ook aan de orde. Ook daar hoor ik elk jaar opnieuw dat het verhaal matig vordert en dat er ontzettend veel herhaling is zit.

    Het cijfer is natuurlijk maar 1 persoons mening, en ieder kan dit voor zichzelf aanpassen. Maar bij dit soort mooie nieuwe IP's kan een 6 de doodsteek zijn voor een vervolg, of de dev.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 mei 2021 11:08
    @Krytuun Het is indrukwekkend dat 20 man deze game hebben neergezet, maar ze vragen er wel gewoon de volle mep voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 25 mei 2021 11:17
    @WvA Klopt, maar er zijn meer indie games die qua productie veel minder ingewikkeld zijn (2D, pixel graphics, minder geavanceerde animaties) en ook voor dikke knaken in de winkels liggen. Het lijkt echter dat de term indie, vaak de kritieken milder maakt en het cijfer +2 wordt gegeven.

    Nogmaals, een ieder om zelf te bepalen of het, het waard is. Maar het lijkt alsof alle goede punten minder zwaar wegen dan de kritieken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 mei 2021 13:56
    @Krytuun hey dat is heel wat anders dan ja 20 man aan een game of paar 100. Misschien dan toch keer halen maar eerst backlog en straks raxhted and clank

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 25 mei 2021 14:59
    @hulstpower De gameplay (combat) is iig erg vet, en het customizen ook best uitgebreid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 25 mei 2021 14:34
    @Krytuun Maar iemand in de winkel houdt er ook geen rekening mee dat het door twintig man is gemaakt. Dat is ook het probleem van de game: er hadden andere knopen doorgehakt moeten worden, waardoor de kern beter had kunnen renderen, mijn inziens. Door in scope terug te scalen tijdens ontwikkeling had de combat bijvoorbeeld beter benut kunnen worden, in plaats van resources in een matig verhaal en matig karmasysteem te steken. Dat zijn keuzes die gewoon niet zo best uitvallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 25 mei 2021 14:56
    @Aldodilly Daar is zeker wat voor te zeggen. Hoop je op een volgend deel met betere focus? Bij de gamewinkel waar ik werkzaam ben is hij wel stijf uitverkocht. Veel mensen die ondanks de recensies erg benieuwd zijn.

    Ik blijf er wel bij, dat er zat games zijn, die voor de volle pond te koop zijn, die ook twijfelachtige opvul content hebben. Ik hoop iig dat het spel desondanks nog patches en mogelijke uitbreidingen krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 25 mei 2021 15:01
    @Krytuun Zeker. Deze game bewijst ook gewoon heel erg goed dat deze studio weet wat een game leuk maakt. Nu pakt niet alles goed uit, maar ik heb er bij vlagen alsnog lol mee gehad en je ziet overduidelijk de potentie van sommige spelsystemen. De actie en het craften zijn er twee van: weinig games in dit genre doen die twee beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jurry1984

    • 25 mei 2021 18:16
    @Aldodilly “Door in scope terug te scalen tijdens ontwikkeling had de combat bijvoorbeeld beter benut kunnen worden, in plaats van resources in een matig verhaal en matig karmasysteem te steken.”
    Ik weet niet of ik dit Nederengels als een verrijking of als een afbraak van de Nederlandse taal moet zien. Dat was even schakelen zeg, zal m’n leeftijd wel zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 25 mei 2021 19:05
    @Jurry1984 :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 mei 2021 11:07
    "Bugs zijn er wel, maar ze zijn zeldzaam."
    Nou dan hoop ik dat de Day 1 patch die gefixt heeft, want man man man.. Ik vind de game echt wel tof, maar ik en mijn vriendin komen zo veel bugs tegen.. Juist omdat we 2 playthroughs zijn gestart zien we dan ook meteen dat die bugs of rarigheden niet toeval zijn. Hij is nog maar 1x hard gecrasht (maar wel op een hele normale situatie), maar er mist soms gewoon dialoog, of hij skipt meteen door een keuze heen.

    Voorbeeld:
    Je komt in een dorpje, en er is een overlevende. Je krijgt de vraag of je die wil helpen of niet. Als je ja klikt, ga je meteen naar een ander, compleet ongerelateerd gesprek. Je helpt de overlevende dus helemaal niet, sterker nog, hij is gewoon verdwenen. Maar je krijgt wel te horen dat je keuzes uitmaken. Echt heel vreemd.

    De game is vooral erg hakkelig. De overgang tussen scenes is net niet vloeiend, en het voelt alsof het allemaal krampachtig aan elkaar geplakt is maar uit elkaar valt als je er te lang naar kijkt.

    Ook zoiets: je komt een dorpje binnen via de zijkant, loopt de poort uit, loopt daarna de poort in, en krijgt een dialoog dat je het dorp hebt gevonden.

    Heel jammer, want de potentie is aanwezig, en hij speelt verder best lekker weg. So far vermaak ik me er nog mee, maar ik vind het bizar dat ik het gevoel heb dat deze game niet getest is. Ik verwacht echt wel de nodige bugs als ik rare shit ga doen, maar ik volg gewoon het verwachte pad, en loop constant tegen rare dingen aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 25 mei 2021 14:33
    @WvA Ik heb inderdaad twee van zulke bugs gehad. Een keer met een raket die ik niet kon prompten om te lanceren en een dialoogtrigger die niet doorliep. Verder niets meegemaakt. Begrijp dat het vervelend is, maar op mijn pc-versie ben ik er dus maar twee keer in vijftig uur tegenaan gelopen (en dat was voor de patch ).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 25 mei 2021 11:17
    Goed uitgewerkte review. Jammer dat het geen succes is geworden. Als ik stukje feedback mag geven: ik vind de review wel erg lang met bijna 2000 woorden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.