Spellen die zich baseren op een compleet unieke, originele setting worden met de dag schaarser. Het gros van de games valt onder te verdelen in een beperkt aantal categorieën, zoals Science Fiction met Ruimtereizen, Fantasy met Elfjes en Goblins, Hedendaags Terrorisme en Historisch Correct. Beyond Good & Evil, de nieuwste creatie van de bedenker van Rayman, valt niet in een van deze categorieën. Beyond Good & Evil is fris en origineel, maar de belangrijkste vraag blijft over: is het ook leuk?

Aan je voeten ligt de prachtige planeet Hyllis, voor het grootste deel bedekt met water. Jarenlang leefden de Hyllians, de bewoners van de planeet, vredig samen onder de bescherming van de Alpha Sections, welke de bewoners van de planeet tegen elk mogelijk kwaad beschermen. Maar dat was vroeger, want inmiddels is Hyllis allang niet meer 'the place to be'. Hyllis wordt namelijk geplaagd door aanvallen van de Domz, een ras buitenaardse wezens welke het op de planeet gemunt hebben. Steeds vaker verdwijnen bewoners van de planeet spoorloos, op onverklaarbare wijzen, maar de Alpha Sections doen alsof er niets aan de hand is.

Als speler neem je de rol aan van Jade, een vrouwelijke verslaggeefster, welke op onderzoek uitgaat samen met haar oom Pey'j, een stevig varkentje. Ze komt er al snel achter dat de Alpha Sections het helemaal niet zo goed met de bevolking voor hebben en wordt lid van een rebellenbeweging, IRIS genaamd, welke zelfs van de gouverneur van Hyllis op steun kan rekenen.

Beyond Good & Evil is een action-adventure welke eigenlijk best veel weg heeft van de Zelda games. Het spel speelt zich af in een grote wereld welke je als speler vrij mag verkennen, al zijn een aantal locaties op 'natuurlijke' wijze voor de speler vergrendeld. Jade krijgt aanvankelijk via E-mail haar opdrachten binnen en later zal IRIS de taken voor onze razende reporter opdragen. Als transportmiddel gebruikt Jade een hovercraft; Hyllis is immers voor een groot deel bedekt met water en bestaat uit een aantal losse eilandjes en de hoofdstad doet nog wel het meest aan Venetië denken. Op de locaties zelf mag je meestal wel te voet de boel verkennen en staan je de nodige gevechten te wachten, alsook ingenieuze puzzels en stevige bossfights.

Tijdens het spelen van Beyond Good & Evil krijg je meermaals het gevoel naar een animatiefilm te kijken. De prachtige wisselende camerastandpunten en de sporadische slow motion effecten dragen hiertoe bij, maar het gevoel is vooral toe te wijzen aan de muziek. De muziek is namelijk prachtig dynamisch en draagt enorm bij tot de sfeer. De deuntjes zijn prachtig gecomponeerd en passen perfect bij de gebeurtenissen op het scherm; de meest bijzondere momenten worden tevens met klassieke zang ondersteund. Ook de rest van het geluid is prima, met name de uitstekende voice-acting.

Beyond Good & Evil weet de speler goed mee te sleuren in het verhaal en men heeft ervoor gezorgd dat het verhaal zich continu blijft ontwikkelen waardoor je een sterke drang voelt om verder te spelen. Helaas zorgt dit er ook voor dat je sneller door het spel heen speelt dan je eigenlijk zal willen. Mits je de moeite neemt om alle hoekjes van de wereld te verkennen en je niet enkel op het hoofdverhaal concentreert, ben je zo’n 10 tot 15 uur zoet met het spel. Hoewel dit vrij gemiddeld is voor de meeste action-adventures, schreeuwt Beyond Good & Evil om meer. Vanaf de openingscène voelt Beyond Good & Evil aan als een episch avontuur, maar de beperkte lengte zorgt ervoor dat je toch met gemengde gevoelens naar de aftiteling kijkt. Liever had je nog veel langer in de wereld van Hyllis vertoefd en nog meer avonturen meegemaakt met Pey’j en de mensen van IRIS, maar het mocht niet zo zijn.

De beperkte lengte wordt ook enigszins veroorzaakt door de lage moeilijkheidsgraad van het spel. Een doorgewinterde gamer zal zelden vast komen te zitten en de tegenstanders zijn bijna nooit een echte hindernis. Beyond Good & Evil richt zich dan ook op een grote doelgroep, iets wat ook blijkt uit het feit dat de Nederlandse taal, zowel in tekst als spraak, ondersteund wordt. Hierdoor kunnen ook jongere gamers het verhaal prima volgen.

Beyond Good & Evil is een erg uniek spel geworden welke eindelijk weer eens een frisse wind laat waaien tussen een overvolle markt van sequels en uitgekauwde thema’s. Hoewel je in het spel elementen terug zal vinden van onder andere Zelda, en Rayman, heeft het spel met het unieke karakterdesign en de prachtige setting een compleet eigen feeling. Beyond Good & Evil is een van die zeldzame games die niemand onberoerd zal laten. Helaas zorgen de beperkte lengte en de lage moeilijkheidsgraad ervoor dat het spel niet als eeuwige klassieker de boeken in zal gaan.