Battlezone | Gamer.nl

Battlezone | Gamer.nl

Het is niet per ongeluk dat juist de jaren ’80-klassieker BattleZone een comeback maakt in virtual reality. De oorspronkelijke game speelde je staand voor een grote kast en je keek door een soort periscoop naar de spelwereld. Met twee handels bestuurde je je futuristische tank door een landschap van lijnen. Het idee achter deze setup was natuurlijk dat je het gevoel kreeg dat je werkelijk in die tank zat. En voor zijn tijd werkte dat nog best aardig, ook al was er geen sprake van stereoscopische 3D of head-tracking.

BattleZone was zo’n typisch kind van zijn tijd. Het spel was een hit in de arcadehallen en op basis van die populariteit kwamen er een aantal thuisversies. Maar op een tv of monitor bleef er eigenlijk enkel een wat trage shooter over. Een poging in de jaren ’90 om de IP nieuw leven in te blazen lukte alleen omdat BattleZone (1998) een heel ander spel was. Het combineerde heel succesvol first-person shooter- met real-time strategy-mechanieken.

Battlezone

Deze nieuwste BattleZone gaat terug naar de basis: rondrijden in een futuristische tank en knallen op alles wat beweegt. De grote vernieuwing is uiteraard vr, wat betekent dat je werkelijk in de tank zit en vrij rond kunt kijken. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat de makers van de oorspronkelijke BattleZone eigenlijk dit voor ogen hadden. Het effect is zeer sterk en de kleurige Tron-achtige wereld is groot en indrukwekkend.

Tron-achtig, inderdaad, want de vormgeving is kleurrijk, strak en zonder al te veel texturen. Dit heeft natuurlijk voor een deel te maken met de ietwat beperkte technische mogelijkheden van de PlayStation 4, maar heeft als voordeel dat de graphics schoon en stevig overkomen. Het gevoel van schaal is meteen ook heel sterk. Bergen rijzen torenhoog boven je uit en vijandelijke tanks hebben het formaat van… tja tanks dus.

Hoewel het ook best een intense vr-game is, met veel beweging, is het comfort vrij hoog. Als dit je eerste vr ervaring is, zul je er waarschijnlijk nog wel een beetje duizelig van worden, maar met regelmatige pauzes is dit best een paar uur vol te houden.

Battlezone
Battlezone
Battlezone

Hexenjacht

BattleZone heeft een procedureel gegenereerde campaign, die bestaat uit een reis door het landschap om uiteindelijk de eindbaas te verslaan. Dit is vormgeven met een kaart die bestaat uit hexagonen. Elke hex is een level. Je selecteert een hex, gaat het level in om de daar aanwezige opdracht uit te voeren en als je slaagt kies je de volgende hex. Sommige hexagonen hebben speciale gebouwen om te veroveren, wat de tegenstand zwakker maakt in andere gebieden. Levels hebben verschillende soorten content: veroveren, alles wegknallen, basis verdedigen of escortmi ies.

Er is voldoende variatie om gedurende een campaign vermakelijk te blijven, vooral omdat het spel dankzij het upgraden van je wapens verandert en meer mogelijkheden vrijspeelt. Intere ant hier is dat de lengte van de campaign meer betekent dan alleen de hoeveelheid hexen die je moet doorlopen. Een korte campaign betekent dat je minder mogelijkheden hebt om te upgraden en dat geldt ook voor de tegenstanders. Langere campaigns betekenen meer sterke wapens maar ook veel sterkere tegenstanders in de laatste fases.

De combat zelf bestaat uit het goed gebruiken van je kanonnen en raketten. De besturing van je kanon is niet direct voor de hand liggend: je richt op en neer met je stick, en links en rechts richt je door de tank te draaien. Het gevolg is dat het vechten wat zwaar en behoedzaam voelt, net zoals je van een tank zou verwachten. Op geen moment zul je denken dat je een Call of Duty-game speelt: het tempo is totaal anders.

Battlezone

Rogue

Tijdens de strijd verdien je resources waarmee je je tank kunt opwaarderen. BattleZone is een rogue-like, want als je al je levens kwijt bent, is het écht game over, en is de kaart het volgende potje ook meteen heel anders. De moeilijkheidsgraad in solo is verdraaid hoog en dat wordt al snel frustrerend. Vooral omdat je na uren van vooruitgang letterlijk alles kwijt kunt raken.

Het spel is een stuk leuker met andere spelers. De co-op verlicht een deel van de hoge moeilijkheidsgraad omdat teamleden elkaar kunnen genezen.

BattleZone is een heel aardige tank-shooter, met een unieke sfeer en een aantal leuke ideeen. Het vr-gevoel is heel goed ontwikkeld en zeker voor een eerste generatie PlayStation VR-titel is het allemaal heel solide. Het is echter ook zo’n game die je over een paar maanden weer vergeten bent. BattleZone is zo’n typische launch-game die leuk is om je PlayStation VR mee te leren kennen terwijl je wacht op de echte killer-apps.

BattleZone is nu verkrijgbaar voor €59,59 en alleen speelbaar met de PlayStation VR-headset.