Het jaar is 2142 en een nieuwe ijstijd is aangebroken. De grondstoffen zijn schaars omdat een groot deel van het aardoppervlak bedolven is onder een dikke ijslaag. De twee supermachten, de Europese Unie (die kennelijk het niveau van eindeloos vergaderen zonder ene flikker uit te voeren is ontstegen) en de Pan-Aziatische coalitie (het Amerikaanse imperium is blijkbaar ingestort) vechten een verbeten strijd om de laatste stukjes land. Wat volgt is een… ach, laat ook maar zitten. Die hele verhaallijn boeit natuurlijk voor geen meter als je het gelaat van een tegenstander voorziet van een aantal extra gaatjes door middel van een portie lood. Want daar gaat het zoals altijd om in deze Battlefield: online fraggen, met alle gemakken inbegrepen die het nieuwe tijdperk je te bieden hebben.

Al voordat de game uitkwam ontstond er grote commotie over in de gameswereld. Electronic Arts zou spyware in de game gestopt hebben. Het bleek echter te gaan om software die het land van de gamer achterhaalt, om zo de reclame die ingame te zien is, daarop aan te passen. Eigenlijk is dat niet zo erg als de vele (kinderachtige) EA-bashers woedend in koor schreeuwden. Toch dient hierbij wel vermeld te worden dat er een werkelijk belachelijke reden werd aangehaald voor deze aanpasbare ingame reclame: "omdat next-gen games tegenwoordig zo duur zijn om te maken, moest EA wel reclame invoegen, want anders zou het de prijs van zijn games moeten verhogen." Nu is Battlefield 2142 ten eerste helemaal niet zo next-gen, maar lijkt het meer op een modificatie voor Battlefield 2. Ten tweede zijn er wél echte next-gen games, die ongetwijfeld vele malen meer kosten dan dit spel, waar geen ingame reclame in hoeft te zitten. We hoeven maar te kijken naar het verschil tussen een aantal next-gen games die rondom deze tijd utkomen voor een normale prijs en die het zonder ingame advertenties moeten doen, en het aan een modificatie doen denkende Battlefield 2142, en we moeten concluderen dat Electronic Arts een drogreden aanvoert.

 

Maar goed, laten we het eens gewoon over de game hebben en niet over de perikelen er omheen. Zoals altijd in de Battlefield-reeks is het de bedoeling om op een speelveld bepaalde strategische punten te veroveren om zo het spel te winnen. Met wapens en voertuigen bestrijd je de vijand, en er zullen felle gevechten uitbreken rondom de strategische punten. Een nieuwe modus in het spel is de zogenaamde Titan mode. In dit type spel is het de bedoeling om de Titan, een groot luchtschip, van je tegenstander te vernietigen. Eerst moet je raketinstallaties op het speelveld veroveren. Vervolgens schieten deze installaties om de zoveel tijd raketten af om het schild van de vijandelijke Titan kapot te maken. Hoe meer raketinstallaties jouw team in zijn bezit heeft, hoe sneller het schild van de Titan van de tegenstander kapot gaat. Als dit schild kapot is, zullen de raketinstallaties geleidelijk aan de vijandelijke Titan vernietigen, maar dit zal lang duren. Daarom is er een snellere manier. Je kunt namelijk de vijandelijke Titan binnendringen met een luchtvoertuig of een landingscapsule die je uit een transporttruck schiet.Als je de Titan op deze manier probeert te vernietigen, heb je overduidelijk een voordeel in snelheid ten opzichte van het geleidelijk kapotmaken met de raketinstallaties. Echter, als je als vijandelijke eenheid in de Titan van de tegenstander zit, zal er omgeroepen worden in welke sector je je precies bevindt, zodat je een makkelijkere prooi wordt voor tegenstanders. Op deze manier is de balans tussen de snelheid waarmee je de Titan kan vernietigen en de moeilijkheid waarmee dit gepaard gaat, goed in orde. Eenmaal in de Titan moet je vier besturingspanelen kapotmaken, waarvan de laatste de kern van de Titan is. In mijn allereerste potje Battlefield 2142 schoot ik een raket op de kern af en BOEM! De Titan werd vernietigd met een aantal grote explosies. Hoewel de Titan mode een goede toevoeging is aan een Battlefield-game, verschilt het niet zo heel veel van de rest van het spel. In het begin zal het heel erg gaan om het veroveren van raketinstallaties, wat hetzelfde werkt als het veroveren van vlaggen. Slechts in de Titan zelf zul je andere gameplay meemaken, met close combat en natuurlijk het tactische element dat de plek van de indringer omgeroepen wordt.

Dan is de grote vraag natuurlijk: wat voegt Battlefield 2142 toe ten opzichte van Battlefield 2? Nou, eigenlijk zeer weinig. Battlefield 2142 is voor Battlefield 2 wat Battlefield Vietnam was voor Battlefield 1942: een spel dat goed in elkaar steekt, maar eigenlijk meer aanvoelt als een mod dan als een volwaardige game. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Battlefield 2142 helemaal niets toevoegt. De toevoeging van de walkers, grote mech-achtige voertuigen, zorgt voor een subtiel andere gameplay. Hoewel deze walkers vergeleken met de rest van de voertuigen zeer sterk zijn, staan er in alle speelvelden genoeg stationaire kanonnen om weerstand te bieden. Zo blijft de balans erin zitten, terwijl zowel aanval als verdediging toch sterker geworden zijn.

Een ander punt is dat het gebruik maken van luchtvoertuigen in Battlefield 2142 onmiskenbaar minder belangrijk is vergeleken met Battlefield 2. Dit komt enerzijds doordat landvoertuigen zoals de walker en de supersnelle buggy van groter belang zijn, en anderzijds doordat er helemaal geen vliegtuigen in Battlefield 2142 zitten, en de helikopterachtige zweefvoertuigen minder prominent aanwezig zijn. Het is aan iedereen persoonlijk wat hij of zij vindt van de mindere nadruk op luchtvoertuigen, maar ik vind het wel prettig omdat de speler zich nu meer kan focussen op het grondgevecht zonder constant death from above te vrezen. Voor liefhebbers van de straaljagers in Battlefield 2 zal deze keuze van de ontwikkelaar echter hard aankomen.

 

De gevechten zijn bovendien voorzien van een aantal technische snufjes die bij het futuristische tijdperk horen. Zo zijn er bijvoorbeeld EMP-granaten, die voertuigen tijdelijk onklaar maken, en is er camouflage die je semi-onzichtbaar maakt. Toch heb ik het idee dat Electronic Arts wel iets meer had kunnen doen met de toekomstige setting, want alle wapens voelen grotendeels hetzelfde aan als in Battlefield 2 en de toevoegingen die de setting met zich meebrengt zijn meer kleine extraatjes dan echt nieuwe dingen.Ondanks de geringe vernieuwingen staat de gameplay van Battlefield 2142 gewoon als een huis. De gevechten zijn weer even intens, de gameplay is weer lekker snel doordat buggy’s met een snelheidsboost door vijandelijke linies heen kunnen breken en de speelvelden zijn zo ingericht dat tactiek en hectiek volop aanwezig zijn. De game mag dan wel meer van hetzelfde bieden, maar in het geval van de Battlefield-reeks is dat geen enkel probleem. En voor nieuwelingen die kennis maken met de reeks zal dit minpunt helemaal niet uitmaken.

Bij deze lofuitingen moet wel enige reservering geplaatst worden. Het systeem waarmee je nieuwe wapens en voorwerpen kunt ontgrendelen, is tot in het extreme doorgevoerd. Basiswapens zoals granaten en allerlei geweren moet je ontgrendelen, en zo is er een zeer groot verschil tussen het arsenaal van nieuwelingen en veteranen. Voor clans vormt dit systeem ook een dilemma, omdat er in Battlefield 2 veelal zonder unlocks werd gespeeld, maar dit in Battlefield 2142 twijfelachtig wordt omdat het basisarsenaal ook al ontgrendelbare wapens telt. Zonder unlocks zou je in een clan-wedstrijd geen granaten kunnen gooien, wat natuurlijk absurd is, maar met unlocks kan de balans verstoord worden. Het verder doorgevoerde unlock-systeem is misschien leuk voor mensen die gewoon lekker willen spelen en telkens nieuwe wapens en voorwerpen verdienen, maar clanspelers zullen er niet om staan te springen.

Battlefield 2 stond niet bepaald bekend om de goede patching support van Electronic Arts, en dat is een understatement, en dit is een ander punt dat Battlefield 2142 onderuit zou kunnen halen. Zelfs voordat wij de game binnen hadden was de eerste patch alweer uit, en er schijnen plannen te zijn voor een volgende. Tijdens het spelen heb ik ook al enkele bugs ontdekt, zoals fouten in het aangeven van mijn rang en een trillend beeld vanuit een verkeerd oogpunt wanneer ik doodging. Nu is dit alles wel te verhelpen met patches, maar dat is nu juist wat er zo verkeerd ging met Battlefield 2: met elke patch werden er nieuwe bugs geïntroduceerd, waarbij het op een gegeven moment zo erg was dat twee speelvelden van de uitbreiding Special Forces in het geheel niet meer speelbaar waren na weer een nieuwe patch. In totaal zijn er negen patches voor de game uitgekomen, waarbij sommige bugs nog steeds aanwezig zijn die er ook al in de allereerste versie in zaten. Het feit dat de clan die wereldkampioen is geworden met Battlefield 2 met het spelen van de game gestopt is vanwege alle perikelen, spreekt boekdelen. We hopen met smart dat dit Battlefield 2142 niet overkomt, want dat verdient het spel niet.

 

Hoe je het ook wendt of keert, Battlefield 2142 is gewoon een goede game. Je bent in staat uren op te gaan in de intense gevechten van het spel, je geniet van alle vuurkracht, de tactiek, de voertuigen. En hoewel dit alles dan niet veel afwijkt dan Battlefield 2, is dat allerminst storend. Zeikerds zullen er altijd zijn, maar laat ze eens een paar uurtjes spelen met Battlefield 2142, en ze zullen schoorvoetend moeten toegeven dat het eigenlijk toch best wel een leuk spelletje is. En dat is waar het uiteindelijk om draait.