Battlefield 1942: Secret Weapons | Gamer.nl

De Tweede Wereldoorlog nadert zijn einde, maar nog steeds wordt er heftig gevochten. Een kleine groep Amerikaanse soldaten is in gevecht met een aantal Duitsers die zich weigeren over te geven. Dan verschijnt er plots iets in de lucht. Is het een vliegtuig? is het een vogel? is het Supergrover? nee, het is SupahFr!ts2000 met zijn jetpack. Een jetpack in de Tweede Wereldoorlog? Als het aan de uitbreiding van Battlefield 1942: Secret Weapons of World War II, ligt wel. De Tweede Wereldoorlog vormde het begin van vele nieuwe wapens. Zo verschenen er tegen het einde van de oorlog de eerste straalvliegtuigen en konden we ook de eerste raketten zien. Maar wat als AH deze wapens eerder had gehad, was de oorlog dan anders verlopen? Hadden wij dan nu in Polen gewoond? Hoewel de nieuwste Battlefield uitbreiding geen antwoord geeft, laat het ons de optie om zelf een oordeel te vellen. In deze tweede uitbreiding draait het namelijk allemaal om de experimentele wapens uit de laatste wereldoorlog. Zo zijn er verschillende straalvliegtuigen aanwezig, nieuwe tanks en dus ook een jetpack.

Het eerste dat opvalt als we Secret Weapons of World War II installeren is dat de huidige Battlefield versie automagisch naar versie 1.45 wordt geupdate. Dat scheelt in ieder geval een download van 107MB Net als het origineel is ook Secret Weapons voorzien van een aardig, maar kort filmpje waarin de nieuwe units geintroduceerd worden.

De vorige uitbreiding, The Road to Rome, was een zeer matige uitbreiding die weinig nieuwe dingen toevoegde aan het spel. Ontwikkelaar DICE is met Secret Weapons echter langer bezig geweest en ik had dan ook gehoopt dat men onder andere de AI in de singleplayer eens zou aanpakken. Dit heeft men echter niet gedaan, want de AI heeft nog steeds de intelligentie van een deurknop. Nu is Battlefield vooral een multiplayer game, maar zou het ook aardig zijn als mensen met een modem of zonder Internetverbinding van dit spel kunnen genieten. Ben je gezegend met een breedbandverbinding, dan kun je je klaarmaken voor 8 nieuwe maps, 16 nieuwe voertuigen en 6 nieuwe wapens die Secret Weapons rijk is.

Levels

Als uitgever en ontwikkelaar krijg je bij succesvolle games met een "probleem" te maken. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen het spel blijven spelen en er niet op uitgekeken raken, dus moet je nu en dan nieuwe content vrijgeven. Geef je teveel content weg, dan zit niemand meer op een uitbreiding te wachten. EA en DICE hebben het met Battlefield wat dat betreft goed aangepakt. Zo zijn er verschillende gratis levels verschenen, maar keek menig Battlefielder toch uit naar Secret Weapons.

De acht nieuwe levels zijn spelen zich overal in Europa af. Zo is er het level "The Eagle's Nest", het onderkomen van Hitler was al het onderwerp van talloze films en nu ook een van de levels van Secret Weapons. De andere zeven levels laten de Gothic line, Hellendoorn, Telemark Research Base, Kbely Airfield, Mimoyecques en Peenemünde zien. Zes van deze levels ondersteunen de nieuwe "Objective" mode, waarin de ene partij bepaalde doelen moeten behalen en de andere dit voorkomen. Zo moet je bij Kbely Airfield een UFO opblazen, is een generator het doelwit in het Telemark level en moet je in het Nederlandse Hellendoorn level vier V2 raketten vernietigen. De verdedigers kunnen de beschadigde doelen echter repareren, waardoor je het doel volledig moet verwoesten voordat je doorgaat naar het volgende objective. Net als in de standaard Conquest mode heb je weer met tickets te maken. De ticket-teller loopt langzaam terug zolang niet alle doelen vernietigd zijn.

De Conquest mode is nog steeds de populairste speelmode van het spel en om een goede reden: (bijna) iedereen weet wat hij moet doen, iets wat ik niet altijd zag bij het Objective type. Objective is in mijn mening een mode die zich uitermate leent voor clanwars, maar niet helemaal geschikt is voor publieke servers waar de meeste spelers alleen voor eigen gewin gaan en het doel vergeten.

De 8 maps zijn gevarieerd en goed vormgegeven, helaas zijn het er maar 8 en dat is iets aan de schrale kant. Door de nieuwe voertuigen heb je in de meeste maps meer mogelijkheden dan je op het eerste gezicht zou denken, maar daarover straks meer.