None

Barony

Eerlijk is voor watjes

Geschreven door Harry Hol op

• <p>Barony is een heel spannende rogue-like, met veel diepgang en een heleboel geheimen. Jammer dat het grafisch wat tegenvalt, want zelfs als je van Minecraft houdt zijn de blokkerige beelden nogal primitief. Toch biedt het spel genoeg spanning om door de presentatie heen te kijken.&nbsp;</p>
    Score: 70 Goed
    • Diep, spannend, permadeath, lekker retro
    • Grafisch wat vlak, soms frustrerend
Het is je vergeven als je op basis van de screenshots denkt dat dit artikel over Minecraft gaat. De overeenkomst in grafische stijl is natuurlijk niet te ontkennen: de wereld is opgebouwd uit blokken en gepixeleerde texturen. Maar daar houdt verder iedere overeenkomst met Mohjang’s titel op. Barony is een Rogue-like van het klassieke soort. Wie ooit Nethack speelde voelt zich onmiddellijk thuis in dit willekeurig gegenereerde doolhof.

Je begint het spel met het kiezen van een class. De meest eenvoudige zijn Barbarian en Warrior, waarmee je flink hard kan meppen en je je niet echt bezig hoeft te houden met magie. Magiërs zijn, zoals in dit genre gebruikelijk is, fysiek zwakker, maar kunnen allerlei spreuken gebruiken. Wie de afgelopen dertig jaar een rpg heeft gespeeld, zal geen seconde hoeven nadenken wat dit allemaal betekent.

Vervolgens zet je je eerste stappen in het willekeurig gegenereerde labyrint. Het spel speel je vanuit de eerste persoon. In de rechter onderhoek zie je een minimap, die ingevuld wordt naarmate je meer van de doolhof verkent. Een druk op de TAB toont je bezittingen en aan de onderkant van het scherm is een hotbar a la Minecraft, waar je zowel vaardigheden als voorwerpen in kunt zetten.

Doolhof

Het doel van het spel is het verkennen van de doolhof, het doden van vijanden en zo sterker te worden en betere buit te vergaren. Buit is niet meteen nuttig, je zult in veel gevallen je net gevonden wapen moeten identificeren. Doe je dat niet, dan kun je voor nare verassingen komen te staan. Bijvoorbeeld dat die net gevonden helm vervloekt is en een negatieve invloed heeft op je verdedigingsscore. Het identificeren duurt een tijdje, en je ziet in de linker bovenhoek een percentagemeter oplopen tot 100%, waarna je al dan niet kunt zien wat de speciale eigenschappen zijn. Je hoeft gelukkig niet stil te staan tijdens dit identificeren.

None

In het labyrint zijn uiteraard allerhande vijanden. En deze zijn vanaf het begin gevaarlijk. Een simpele rat kan je in een paar klappen doden. En het komt regelmatig voor dat je tijdens het vechten met een skelet opeens in de rug wordt aangevallen door een ander monster uit de diepte. En dan is het al snel ‘game over’.

Rogue lijk

Aangezien Barony een Rogue-like is, betekent sterven ook echt dat het spel ten einde is. Je bent al je voortgang en al je verzamelde buit kwijt. En het is ook niet mogelijk, zoals in sommige games in dit genre, om je bezittingen met een nieuw personage terug te vinden. Een herstart betekent ook een nieuw doolhof.  Omdat dit natuurlijk nog niet moeilijk genoeg is, heeft het spel ook een hongermeter. Dat betekent dat je regelmatig voedsel tot je moet nemen omdat je anders letterlijk van de honger sterft.

None

Maar juist die enorm strenge regels en zware straf voor falen maakt Barony een heel spannende game. Je kunt niet anders dan behoedzaam verkennen. En hoe dieper je in de kerker afdaalt, hoe groter het gevaar wordt. Dat maakt het spel echt zenuwslopend als je juist een boel zeldzame wapens en uitrusting hebt verzameld. Want hoewel je daardoor sterker wordt, verlies je ook meer als het opeens fout gaat.

Hoewel we dit alles zeer waarderen, en er helemaal geen moeite mee hebben om steeds weer opnieuw te beginnen, bekruipt ons soms wel het gevoel dat de game een tikkie uit balans is. Vooral de hongermeter is soms een probleem wanneer je geen voedselbron tegenkomt. Het spel suggereert om ratten te doden om van hun vlees te eten, maar soms zijn die er gewoon niet. Willekeurig gegenereerde levels kunnen dus ook willekeurig extra lastig zijn.

None

Ook is het vervelend dat het soms volkomen onduidelijk is dat er achter je monsters zijn. De geluiden van rondlopende vijanden zijn niet altijd goed te plaatsen, waardoor sterven soms wat oneerlijk aanvoelt.

Maar dit is dan ook een spel met zijn oorsprong in een andere tijd, waarin niemand zich zorgen maakte om ‘eerlijkheid’. Je moet leren loslaten om van een Rogue-like te genieten. Dat superzwaard is leuk, maar je weet dat je het straks weer zonder moet doen. En nee, deze skeletten wachten niet netjes met aanvallen tot hun soortgenoten zijn geveld. Eerlijk is voor watjes.

Barony is nu voor 6,99 verkrijgbaar op Steam.

'Nieuwe Hitman is geen Early Access' Baldur's Gate krijgt uitbreiding Siege of Dragonspear
5