Bakugan Battle Brawlers (X360) | Gamer.nl

Om de zoveel jaar duikt er een nieuwe rage op. Marketingmensen spelen hier handig op in door direct een grote verscheidenheid aan merchandise uit te brengen, variërend van kaartspellen en lunchtrommels tot computerspellen. Bakugan Battle Brawlers is het nieuwste fenomeen dat overgewaaid is uit Japan. Na een animéserie en een kaartspel kon een game natuurlijk niet uitblijven.

Bakugan zijn kleine, knikkervormige wezens die in gevechten in combinatie met poortkaarten tot leven komen om het op te nemen tegen andere Bakugan. Het principe is vergelijkbaar met Pokémon. In Bakugan Battle Brawlers kruip je in de huid van een onbekende jongen. Tijdens een doodnormale wandeling valt er opeens een klein voorwerp in de vorm van een knikker uit de hemel, recht in de handen van deze knaap. Het blijkt een Bakugan te zijn met de naam Leonidas. Jij en Leonidas sluiten vriendschap en trekken er op uit om alle andere Bakugan Battle Brawlers te verslaan en zo de beste Bakugan-speler ter wereld te worden.

Voor fans van de animéserie is het een feest der herkenning. Alle bekende personages pa eren de revue en je krijgt meer dan eens de kans om ze te verslaan in de verschillende gevechtsarena's. Ondanks dat het spel bedoeld is voor de fans is het zelfs voor leken vrij simpel om de regels onder de knie te krijgen door de goede tutorial aan het begin van de verhaalmodus.

In het spel is het de bedoeling om door wedstrijden te winnen tegen andere Brawlers, punten te verzamelen. Je hebt een wedstrijd gewonnen wanneer je drie poortkaarten in je bezit hebt. Elke speler dient aan het begin van de wedstrijd één van zijn drie poortkaarten op het speelveld te plaatsen en daarna zijn Bakugan, in de vorm van een knikker, op de kaart te gooien. Wanneer je tegenstander zijn Bakugan ook op dezelfde kaart heeft gegooid, begint een gevecht. Mist hij, dan kun je een tweede Bakugan op de kaart proberen te mikken, waarmee je automatisch de betreffende poortkaart wint.

Anticlimax

De gevechten voltrekken zich door de G-power, de krachtsindicatie van je Bakugan, te combineren met vaardigheidskaarten. Dit zijn kaarten die de kracht van je Bakugan versterken. Daarna moet je een korte minigame spelen waarmee meer G-power verdiend kan worden. De speler die uiteindelijk de hoogste G-power heeft, wint het gevecht. Het spel kent slechts één ronde waarin beide spelers aanvallen uit kunnen voeren of zich kunnen verdedigen. Het eindigen van een gevecht na luttele seconden komt dan ook als een anticlimax, zeker na de lange aanloop naar een gevecht. De gevechten zelf zijn dan ook maar maar weinig bevredigend.

De minigames die vooraf gaan aan elk gevecht kennen weinig variatie en zijn simpel van opzet. Er zijn drie varianten: een schietspel waarbij je iconen kapot moet schieten die overeenkomen met het type Bakugan dat je gebruikt, een krachtspel waarbij je als een dolle de linker en rechter analoge sticks heen en weer moet bewegen en een getimed spel in de trant van Guitar Hero, waarbij je op het juiste moment op de juiste knop moet drukken. Naarmate je vordert in de game worden deze minigames wel lastiger gemaakt door de toevoeging van verschillende belemmeringen. Dit maakt de minigames echter eerder frustrerend dan uitdagend.

Uitgebalanceerd

De punten die je verdient met het winnen van gevechten kun je inwi elen in de Bakugan-winkel. In deze winkel kun je nieuwe Bakugan kopen, je huidige Bakugan upgraden of nieuwe kaarten kopen voor je uitrusting. Naarmate je beter wordt en ook je tegenstanders beter worden, moet je steeds meer gaan letten op de Bakugan en de kaarten die je meeneemt naar het strijdveld. Een goed uitgebalanceerde uitrusting kan uiteindelijk het verschil betekenen tu en winst en verlies.

Dit is vooral van toepa ing op de verschillende Battle Royales waaraan je mee moet doen. Hierin moet je het tegen drie tegenstanders tegelijk opnemen. Goed anticiperen is hierbij een vereiste, omdat je geen invloed hebt op de speelbeurten van je tegenstanders en je braaf op je beurt moet wachten. Durf je de confrontatie aan met de beste speler van het veld of concentreer je je toch meer op de iets makkelijker te winnen poortkaarten van de slechtere spelers?

Ben je eenmaal uitgekeken op de verhaalmodus, dan kun je het tegen de computer of maximaal drie vrienden opnemen in de Battle Arena-modus. Dit is wat bij de meeste spellen de Quick Start-modus heet; een modus waarin je meteen in de strijd kunt duiken in zelf te kiezen arena's. Vooral leuk wanneer je vrienden ook fans van de serie zijn. Jammer genoeg kun je het niet online tegen fans wereldwijd opnemen. Dan kon er voor eens en voor altijd beslist worden wie nu de ultieme Bakugan Battle Brawlers-kampioen is. Tot die tijd claim ik die titel.