Auto Modellista | Gamer.nl

Het PS2-spel Auto Modellista is geen superrealistische simulatie, maar een arcade racegame met graphics die een typisch Japans mangasfeertje uitademen. De game beschikt over de licenties van verschillende Japanse en Amerikaanse auto´s merken. Van ieder merk zijn verschillende modellen te kiezen. In welk model je rijdt, bepaalt tegen welke tegenstanders je het opneemt. Het is duidelijk dat Auto Modellista qua gameplay de concurrentie wil aangaan met Gran Turismo. Auto Modellista heeft twee speelmodi, de Arcade-mode en Garage Life. In de Arcade-mode hoef je je niet druk te maken over het upgraden van je auto, maar kun je gewoon op allerlei verschillende circuits de strijd aangaan met andere coureurs.

Gamers kunnen kiezen uit een groot aantal automerken en modellen, waarvan er sommige eerst nog verdiend moeten worden. Voordat je je keus maakt, kun je eerst de specificaties en sterke punten van elke auto bestuderen. De meeste modellen zijn in verschillende uitvoeringen leverbaar. Om je wagen een persoonlijk tintje te geven, kun je bovendien een eigen kleur kiezen.

De Garage Life-mode is te vergelijken met de career-mode in Gran Turismo. Door races te winnen, verdien je steeds betere onderdelen of zelfs nieuwe auto´s. In de garage kun je niet alleen je auto aanpa en met nieuwe onderdelen, racestrepen en een heel nieuw verfje, maar ook de garage zelf. Je verdient namelijk ook allerlei voorwerpen zoals posters voor aan de muur, extra planken, bekers en oliekannen. De meeste tijd gaat echter zitten in het tunen (tjoenen) van je racemonster, en natuurlijk aan het kiezen van een lekker kleurtje.

Via e-mailtjes krijg je tips over de instellingen van je wagen, maar ook aanwijzingen over het volgende circuit. Veel parkoersen zijn er niet, maar ze zijn wel gevarieerd, van stratencircuits tot raceparkoersen en een afdaling van een berg in de Downhill Challenge Cup. Races kunnen solo worden gereden, maar ook splitscreen met z´n tweeën. Wie lang genoeg volhoudt, ontdekt bovendien allerlei verborgen extra´s zoals races met op afstand bestuurbare modelautootjes.

Auto Modellista is niet zo realistisch als Gran Turismo, maar tegelijk weer een stuk minder arcade-gericht dan bijvoorbeeld Ridge Racer. Jammer is dat het spel iets te gemakkelijk is, vooral omdat de onderdelen al snel voor het oprapen liggen.