Assassin's Creed Pirates - Een simpel pleziertje | Gamer.nl

Vergeet dat deze game A a in's Creed heet. Afgezien van wat onbelangrijke verwijzingen naar het A a in's Creed-canon in het toch al bijna niet-bestaande plot, en een los gebruik van de term 'synchronization', heeft dit spel niet veel met de serie te maken. Je zult dan ook zeker niet over daken rennen en grootse mysteries oplo en. De piraten in dit spel hebben andere dingen aan hun hoofd.

Je speelt als de arrogante Alonzo Batilla die om onverklaarbare redenen een schip krijgt van de gevreesde piraat La Buse. Met dat schip maakt Alonzo de glinsterende zeeën van de Caraïben onveilig. Hij plundert, hij rooft, hij kielhaalt. Hij zoekt schatten, laat willekeurige schepen die in de weg varen zinken, redt uit het niets ontsproten drenkelingen, steelt een beter schip, huurt een scheepsjongen met superkrachten en houdt bootraces. Gewoon omdat het kan.

De wind in de zeilen

De besturing is simpel. Je hijst de zeilen als je sneller wilt, rolt ze weer op als het te snel gaat en swipet je grote roer voor bochten. Of je maakt gebruik van het top-down perspectief en stippelt een route uit voor je schip om zo stiekem langs niet bijster intelligente Britse vloten of nel naar een volgende mi ie te varen. Afgezien van lastige windstoten tijdens races, is de wind je meestal goed gezind. En met zo'n mooie sterrenhemel die plaats maakt voor een zonovergoten dag, hoef je ook niet bang te zijn voor slecht weer.

Mi ies zijn ook simpel. Naast de bootraces - mi chien nog wel het meest uitdagend - moet je andere schepen overhoop schieten, liefst binnen een bepaalde tijd. Of je zoekt een schat voor een raadselachtige groep monniken. Daarvoor schiet je eerst schepen overhoop, liefst ook binnen een bepaalde tijd. Soms word je beloond met een extra grote schat. Letterlijk. Je moet dan met je verrekijker de horizon afzoeken totdat je een bizar grote schatkist op een berg of in een grot ziet staan.

Razendsnelle schepen

De meeste mi ies draaien kortom uit op zeegevechten. Je wacht tot je kanonnen zijn geladen, mikt en schiet, en dan begint dat proces opnieuw. Soms kun je een zwakke plek extra hard raken. Uiteraard schiet de vijand terug. Geen probleem: de schijnbaar magische sloep van Alonzo kan kanonschoten ontwijken. Je maakt een razendsnelle manoeuvre naar links of naar rechts waarna vijandelijke kogels in het water plonzen. En als je echt haast hebt, schiet je een 'spidershot' om zo in een keer de hele aanval van je tegenstander lam te leggen. Dat het vijf keer zo grote admiraal chip ook gewoon over jouw bootje heen had kunnen varen, doet er niet toe.

Het wordt nooit echt spannend want een goede timing heb je snel geleerd, maar de korte gevechten geven wel even een kick. Met alle buit die je verzamelt, kun je je schip upgraden - sneller, sterker etc.- en nieuwe bemanningsleden inhuren. Bemanningsleden die weer opmerkelijke, speciale 'perks' hebben die je toe kunt kennen aan je schip en kunt gebruiken tijdens je rooftochten. Denk aan een tijdelijke versnelling tijdens het varen of goedkopere reparatiekosten in het zeldzame geval dat je wordt geraakt.

Pretentieloos vermaak

Veel meer heeft het spel niet te bieden. Heb je alle mi ies in een bepaald gebied gedaan en heb je jezelf voldoende ontwikkeld, dan mag je een volgend gebied ontdekken op exact dezelfde manier. De wereld is groot, niet bijzonder divers. Je leert ietsje meer over het verhaal en zult soms een uitdagender mi ie tegenkomen, veel moeilijk wordt het niet. En je meert niet uitgebreid aan in exotische piratenoorden of rijke handelsposten. Alonzo verlaat zijn schip alleen voor een mooier schip. Een moderne kloon van Sid Meyers Pirates! is dit zeker niet.

Maar ondanks een gebrek aan diepgang en een groter gebrek aan realisme is A a in's Creed Pirates vermakelijk. Mi chien juist door die pretentieloze dwaasheid. De repetitieve gameplay blijft in zijn simpelheid verra end lang leuk. Bovendien is de aankleding aardig: de wereld is mooi, de getekende dialogen kort en absurd, en dat alles is voorzien van heerlijk opzwepende muziek en zeemansliederen. Aan details die er niet zijn, kun je je verder ook niet ergeren. Hersenloos varen, schieten en 'aaarrrr' roepen, is soms alles wat je nodig hebt om tu endoor wat minuten op een aangename manier te besteden.

Gespeeld op iPad 4