De torenhoge ambities van Ubisoft zijn nog altijd goed te zien. Neem alleen al de opbouw naar de hoofdpersoon; we waren even vergeten dat het letterlijk enkele uren duurt voordat je goed en wel aan de slag gaat met hoofdrolspeler Connor. Sommige decors, zoals het theater in de intro, maar ook de veldslagen tijdens de Amerikaanse Revolutie, zijn ook in 2019 nog best wel indrukwekkend te noemen. Niet in de laatste plaats dankzij de hogere resolutie en framerate, die het noeste werk van Ubisoft Montreal veel meer recht toe doen dan de consoles van de vorige generatie dat konden.
Met verschillende steden, de besneeuwde Frontier en missies op zee is Assassin’s Creed 3 nog altijd erg gevarieerd. Daarnaast is het een prestatie hoe Ubisoft echte gebeurtenissen uit de Amerikaanse Revolutie in het verhaal van Assassin’s Creed 3 heeft gevouwen. Die geschiedkundige insteek missen we een beetje bij de nieuwere delen van de serie.
Trouw aan de geschiedenis
Maar de lijn tussen grootse ambities en grootheidswaanzin blijkt slechts dun. Ubisoft kan en kon veel van zijn ambities niet waarmaken. Er wordt urenlang opgebouwd naar Connor, maar uiteindelijk blijkt deze indiaan een slecht geschreven, door wrok verteerde lege vaas die in zijn dialogen niet veel verder komt dan in verschillende toonhoogtes vragen waar zijn aartsvijand Charles Lee uithangt. De spelwereld is prachtig en uitgestrekt, maar zo heel veel spannends is er niet te doen – tenzij je kickt op eindeloos veel kistjes openen. Gevechten zijn grootser in de zin van dat er meer vijanden zich om jou heen verzamelen, maar het resultaat is alleen maar absurd wanneer die tientallen soldaten netjes om beurten jou aanvallen en jij ze een voor een neersabelt met een counter. Veel passages waarin je alleen maar achter iemand aanloopt om te praten of een doelwit moet achtervolgen via een soort ideale route van boomtaken, luifels en dakkappellen, schurkten bovendien in 2012 al tegen achterhaald zijn aan.
Grafisch mag Assassin’s Creed 3 dan best behoorlijk zijn opgepoetst, met naast een hogere resolutie en framerate ook aanzienlijk warmere belichting en weelderigere begroeiing, maar het spel verliest op bepaalde momenten nog even hard zijn glans als destijds. Ook deze remaster heeft last van grafische glitches of loopt soms geheel vast. Er worden vijanden op de kaart aangegeven die er niet (meer) zijn. Animaties hakkelen, camera’s blijven steken, vijanden en voetgangers lopen soms dwars door jou of een object heen en dankzij de onnauwkeurige besturing ram je met grote regelmaat je hidden blade in de ribbenkast van de persoon die juist net naast de persoon staat die je op de korrel had.
Ubisoft herschrijft met deze remaster in ieder geval niet de geschiedenis en laat misschien wel de grootste euvels van Assassin’s Creed 3 ongemoeid. Hoewel, misschien herschrijft Ubisoft toch de geschiedenis, maar dan in negatieve zin. De remaster wordt namelijk geplaagd door een vreemde audiomix waardoor niet alleen dialogen vaak luider en anders klinken dan omgevingsgeluiden, maar in tussenfilmpjes ook vaak de surround sound niet klopt. Als voor je iemand gaat zitten op een stoel, hoor je die stoel achter je kraken. Hoogst opmerkelijk.
Dan is er nog het ‘moderne’ verhaal met Desmond, dat een beetje als een molensteen om de nek van deze remaster hangt. Wat een zinderend slot van een trilogie rondom het personage had moeten worden, eindigde nogal suf en die wetenschap maakt telkens die slome tussenstukken in het ‘heden’ moeilijk verteerbaar. De moderne verhaallijn is in de jaren na Assassin’s Creed 3 bovendien nooit meer fatsoenlijk voortgezet, waardoor het voor zowel nieuwkomers als trouwe fans totaal niet interessant is om de lijdensweg van Desmond opnieuw af te leggen
King Washington en Aveline de Granpré
Wel leuk - in ieder geval voor de fans - zijn de toevoegingen van alle dlc en de PlayStation Vita-game Liberation. De uitbreiding Tyranny of King Washington had wel wat luchtiger gemogen, maar zowel deze uitbreiding als Liberation hebben een originele invalshoek. King Washington is met zijn alternatieve geschiedenis en bovennatuurlijke krachten wat experimenteler, terwijl je in Liberation als de vrouwelijke Aveline met verschillende kostuums missies op diverse manieren kan voltooien. Het zijn zeker niet de hoogtepunten van deze langlopende serie, maar mocht je ze ooit gemist hebben is dit een prima gelegenheid ze toch nog een kans te geven.
Assassin’s Creed 3 Remastered is daardoor niet per se een leuke, maar wel een interessante blik op het verleden – en dat bedoelen we oprecht zonder cynisme. Veel van de negativiteit die nog steeds aan de serie (sinds Origins volstrekt onterecht) kleeft vindt zijn oorsprong in dit megalomane deel. Een interessante kijk in de geschiedenis dus, is dat niet precies waar Assassin’s Creed om draait?
Assassin’s Creed 3 Remastered is vanaf 29 maart verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Een versie voor de Nintendo Switch volgt op 21 mei. Voor deze review is de game gespeeld op een PlayStation 4 Pro.
Laatste reviews op Gamer.nl:
Reacties op: Assassin’s Creed 3 Remastered is een interessante geschiedenisles
coola
Say wut? Desmond's verhaal is perfect afgesloten in deel 3 (imho)
True in Black Flag en Unity is het moderne verhaal amper voor uitgegaan maar met syndicate maakt ze een flinke stap vooruit en in Origins en Odyssey heeft het moderne verhaal ook grote stappen vooruit gemaakt. Daarbij komt ook nog eens bij dat Ubisoft (terecht) heeft besloten dat Assassin's Creed zoveel meer is dan enkel de games, en om het verhaal voor de volle 100% te kunnen volgen de comics, boeken en film(s) een must zijn.
De ps3 versie van AC 3 gaf ik zelf een 8,5 en denk zomaar dat de remaster rond dat zelfde cijfer blijft zitten.
Millman7
coola
Hmm ik ben juist tevreden met hoe ze het in deel 3 hebben afgehandeld.
Grootste minpunt van AC 3 blijft nog steeds Connor Kenway.
bigds9fan
Het probleem voor Ratonhnhaké:ton is dat hij in de voetsporen van Ezio moest treden en dat is gewoon heel moeilijk.
coola
True en daarbij komt hij is als native American echt geweldig neer gezet. Maar ik zelf heb gewoon geen connectie met Connor.
bigds9fan
LarsCornelis
Overigens waardeer ik series die meer dan games zijn heel erg hoor ;-) Ook AC. Maar waar Desmond en 21-12-2012 als rode draad door de eerste games liep, mis ik dat bij Origins en Odyssey. Ik ben nu benieuwd welke geschiedenisperiode Ubi voor de volgende AC uitkiest, niet hoe het verhaal van Layla verder gaat. Wat niet erg is, maar het maakt het wel minder interessant om zulke stukken na jaren opnieuw te spelen.
fonsrutte
coola
Hiss
Markus88
voor mij persoonlijk de slechtste AC ooit uitgekomen in de main series.
Agent 4125
coola
Och Agent 4125 is weer eens een zure kut hoor. Goed nieuws voor je ik blijf op gamer.nl zeggen hoe goed de assassin's creed franchise is en hoe geïrriteerder jij er van word hoe beter.
Agent 4125
coola
Serieus jij die denigrerend tegen mij spreekt ( waar overigens totaal geen aanleiding voor is) gaat nu lopen janken dat ik "agressief" terug reageer? De discussie die hier liep verliep gewoon normaal tot dat jij met je denigrerende en kinderachtige reactie kwam.
Agent 4125
coola
Je toon in die reactie is denigrerend.
Agent 4125
fonsrutte
Fixed!
Maar ik vermoed dat je dat ook wel bedoelde.
Ik vind dat ze vooral met Origins en Odyssey echt weer mooie AC games maken, maar Unity en Syndicate waren voor mij inspiratieloos en teveel kopieën van de vorige delen.
Ik hoop dat ze de serie fris kunnen houden met de volgende delen en niet dat ze nu een nieuwe mal gemaakt hebben.
Shinjite