Review
Animal Crossing

Animal Crossing: Pocket Camp

Tom Nook heeft microtransacties ontdekt

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

Dit is niet het relaxte, doelloze Animal Crossing dat je kent van de Nintendo 3DS. In deze mobiele game staat een verdienmodel centraal, en ben je vooral bezig met het constant najagen van opgestelde doelen.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Ademt de sfeer van de eerdere games
  • Minpunten
  • Verdienmodel belangrijker dan gameplay, veel grinden
Animal Crossing zou de ultieme smartphonegame moeten zijn. Het eindeloze verzamelen en luchtige karakter is immers ideaal voor een paar minuten spelen in de trein of op het toilet. De aankondiging van Animal Crossing: Pocket Camp leek daarom goed nieuws. De waarheid ligt net even anders.

De originele Animal Crossing-games zijn uniek. De dorpjes die je beheert zitten vol met rijke personages, die nagenoeg iedere dag wel wat nieuws te vertellen hebben. De koddige visuele stijl en de bijpassende soundtrack kunnen zelfs de meest gestresste persoon binnen een half uur laten relaxen. En de spellen weten ook op perfecte wijze doelstellingen voor te schotelen, zonder dat je ooit het gevoel hebt zo snel mogelijk de eindstreep te moeten halen.

Een hoop van deze elementen vind je ook terug in Pocket Camp. Je hebt weer een dorp om te verkennen, waar je op jacht kunt naar allerlei verzamelobjecten. En de personages hebben allemaal dezelfde charmes die we kennen uit vorige games, waardoor het leuk is om met ze te blijven praten.

Het relaxte gevoel van doelloosheid ontbreekt echter in deze nieuwe game. Animal Crossing: Pocket Camp is een pure freemium-game, en het is duidelijk dat Nintendo daar het maximale uit wil halen. Tijdens het spelen schotelt Pocket Camp continu doelen voor, zoals het verzamelen van een bepaalde hoeveelheid fruit of het oppikken van objecten voor een dorpsgenoot. Doelen die in veel gevallen een stuk gemakkelijker zijn als je een paar euro in de game steekt.

Animal Crossing
Animal Crossing

Betalen

Onderdelen die in voorgaande Animal Crossing-games op de achtergrond meespeelden, worden in Pocket Camp naar de voorgrond getild. Neem relaties met dorpsgenoten: die bouw je op door missies af te ronden en een hartvormige balk te vullen. In eerdere games was nooit zichtbaar hoe goed je vriendschap was, waardoor je de waarde van je band met een virtueel dier enkel uit het dialoog kon halen. Met andere woorden: Pocket Camp verruilt het dorpsgevoel voor kille efficiëntie.

De drang om je te laten betalen keert op de kleinste manieren terug. De schep, bijl en andere hulpmiddelen gaan bijvoorbeeld allemaal na een aantal keer gebruiken kapot, waardoor je genoodzaakt bent om ze te blijven kopen. Probeer je nieuwe meubels te maken? Dan moet je wachten tot ze klaar zijn, tenzij je bereid bent een paar Leaf Tickets te investeren. Die kun je uiteraard met je echte, zuurverdiende euro’s kopen.

Dat zijn onderdelen die we ook wel uit andere freemium-games voor smartphones kennen en in veel van deze games zelfs vergeven. Fire Emblem Heroes had een flinke nadruk op helden die je kon kopen via een willekeurig loterijsysteem, maar daarachter school nog een leuk, grotendeels gratis, spelletje.

In Animal Crossing lijkt alle gameplay echter te zijn ontworpen om je te verleiden op de koopknop te drukken. De achterliggende taken — die door een missiegerichte structuur vaak worden opgelegd — voelen hierdoor niet echt aan als het verkennen van een leuk dorp. Eigenlijk ben je alleen maar aan het grinden, simpelweg door je door de game heen te tappen.

Animal Crossing
Animal Crossing

Glamping

Met je zuurverdiende geld en verzamelde objecten kun je meubels maken voor in huis, maar een woning zoals in eerdere Animal Crossing-games bestaat hier niet. In plaats daarvan sta je op een camping (of nou ja, een 'glamping’) met je camper in de hoek geparkeerd. Ergens is dit een slimme ontwikkeling: je hoeft je niet druk te maken over het afbetalen van je hypotheek en hebt meteen flink wat ruimte. Tegelijkertijd ontbreekt het huiselijke gevoel van eerdere Animal Crossing-games, waarin je echt je eigen plek had. Je camping wordt continu bezocht door andere bewoners, waardoor hij wat onpersoonlijk aanvoelt.

Dat is jammer, want een mobiele Animal Crossing zou moeten kunnen werken. Medeontwikkelaar DeNA heeft echter het verdienmodel vooropgesteld en daar een grindy spel omheen gebouwd. Sommige mobiele games is dat te vergeven, maar bij Pocket Camp gaat de ziel van Animal Crossing helaas wat verloren.

Animal Crossing: Pocket Camp is nu beschikbaar voor Android en iOS.

Dit artikel delen:

Lees meer

Update: Reden ontslag Plants vs. Zombies-maker door EA complexer Speciale editie van The Witcher 3: Wild Hunt-soundtrack op vinyl
6

Reacties op: Animal Crossing: Pocket Camp

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • watashi wa maurice desu.

    • 22 november 2017 10:16
    Ja bij smartphone games verwacht ik tegenwoordig ook niks anders.
    En heb daar ook minder moeite mee omdat de games gratis aangeboden worden. Bij betaalde games microtransacties vind ik schandalig, bij gratis games is het ook jammer maar ja geld moet ergens vandaan komen.

    Wel jammer dat deze naam nu te grabbel gegooid word door een slechte app.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sabor

    • 22 november 2017 14:28
    @watashi wa maurice desu.
    Misschien valt het wel mee. Ik speel Fire Emblem Heroes en die is makkelijk gratis te spelen, ik ga er eigenlijk vanuit dat deze Animal Crossing ook leuk is als Free To Play zonder bij te betalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Chiaro

    • 22 november 2017 16:44
    Ik vermaak me er sinds de launch gisteren al een goed aantal uur mee, nog geen moment gehad dat ik niks meer kon doen omdat alles op een microtransaction cooldown zit ofzo.
    Sterker nog, er is zo veel te doen dat ik nog niet eens alle gebieden heb bezocht. Elke 3 uur resetten de dieren hun quests, de bomen hun fruit, etc.. In de originele spellen was dit elke 24 uur als ik me niet vergis!

    Animal Crossing was (naar mijn beleving) altijd al een spelletje dat je elke dag even speelt, waarna je weer tot de volgende dag moet wachten tot nieuwe events/fossils/winkel voorraad/etc..
    Ongetwijfeld gaan de quests hier steeds meer tijd vergen, moet je steeds langer wachten op furniture bouwtijden, etc., maar daar ben ik best tolerant voor. Zou wel fijn zijn eigenlijk, als ik straks wat langer moet wachten, want momenteel houdt dit kleine spelletje mij te veel weg bij mijn "echte" games :)

    Ik vind een 5 erg harsh. Gemiddeld een 8,3 op Metacritic op moment van schrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 23 november 2017 01:35
    @Chiaro Animal Crossing heb ik ook altijd wel geweldig gevonden. Heb em nu ook eens maar gedownload

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 23 november 2017 08:40
    @Chiaro Ik denk dat als je bepaalde mechanics moet 'tolereren', dat het een teken is van slecht design.

    Overigens betekent mijn slechte cijfer niet dat jij niet van de game mag genieten, hoor. :) Als het in jouw straatje past, tof, geniet er van.

    En onthoud: Metacritic is een gemiddelde, niet een leidraad voor andere reviewers. Wij kunnen een game best hoger of lager dan andere sites geven. Dat zorgt er juist voor dat die gemiddelde score uiteindelijk betrouwbaar wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Chiaro

    • 23 november 2017 21:07
    @BasVroegop
    Ik denk dat "tolereren" van bepaalde mechanics wel een geldig begrip is als het gaat om een free-to-play spel met microtransactions. Je tolereert (of niet) het feit dat mensen die betalen, daar voordeel van ondervinden.
    Ik voel overigens geen enkel moment de drang om mijn portemonnee te trekken, of dat ik gestraft word omdat ik dit niet doe. Misschien was "geduldig" een betere term dan "tolerant".

    Ik zeg ook zeker niet dat ik niet van de game geniet omdat jij het een laag cijfer geeft, of dat je geen 5 mag geven omdat het gemiddelde hoger ligt. Ik wou alleen maar aangeven dat ik een 5 persoonlijk te laag vindt, en dat het gemiddelde op metacritic hoger ligt, zodat andere lezers die door jouw review zijn ontmoedigd de game misschien toch een kans geven.

    Maar je hebt helemaal gelijk, ieder zijn ding!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.