Of je de vogels nu graag afvuurt of ze liever zelf met een katapult wilt bestoken, het valt niet te ontkennen dat ontwikkelaar Rovio echt op elke mogelijke manier alles uit het universum weet te persen. Allang komen de inkomsten niet meer alleen uit nieuwe versies van hetzelfde spelletje. Er zijn lucreatieve sponsordeals met verschillende partijen, het stikt van de prullaria en ook carnavalsgangers kunnen de kas spekken door een bozevogelkostuum te kopen. Maar Rovio heeft meer gedaan dan zijn centen tellen en met het uiterst vermakelijke Amazing Alex werd een eerste voorzichtige stap gezet om het portfolio te verbreden. Daar kwam onlangs ook nog Bad Piggies bij, dat de varkens van de Angry Birds-serie centraal stelt.

Die andere games zijn nog lang niet zo succesvol als de hoofdserie, maar het is vooruitdenken. Want wat is er nog mogelijk met het concept? Met Angry Birds Space werd nog verrast door bij het vogelkatapulteren ook zwaartekracht een rol te laten spelen, maar verder is de rek toch wel uit het slingermechanisme. Rovio ‘vermechandiset’ daarom nu zijn serie; weer dezelfde game aanbieden, maar kiezen voor een aantrekkelijke aankleding. En wat is er nu beter dan Star Wars? Een serie die zich bij uitsteek laat lenen voor cross-overs, denk alleen maar al aan de karrenvracht Lego Star Wars-games.

Hoempapa

Die aankleding verdient eigenlijk niets minder dan complimenten. Varkens zijn voorzien van die rare asymmetrische zwarte helmen, ze zijn gekleed als Sand People of zijn omgetoverd tot Stormtroopers, terwijl de vogels duidelijk te herkennen zijn als de helden uit de films. En daar komen ook wat geinige trucjes om de hoek kijken. De rode vogel kan na het afschieten bijvoorbeeld zijn lichtzwaard eenmalig gebruiken om genaderde obstakels weg te meppen, een gele vogel gebruikt zijn laserpistool om ergens op te schieten.

Het zijn leuke variaties, maar het nieuwigheidje is er snel af. Het verandert niets wezenlijks aan de gameplay (katapulten met die vogels!) en halverwege de make-over van de vogels leek de inspiratie ook een beetje op. De Chewbacca-bird brult alleen net als zijn filmgenoot, de ‘blauwe opsplitsvogel’ is ook identiek gebleven. Vreemd, want de Star Wars-theme met hoempapapa-boost is verschrikkelijk grappig en tegelijkertijd Star Wars en Angry Birds eigen. Ook Darth Vader (Varken?) als big werkt verrassend goed, maar in de huidige levels kom je hem nog maar weinig tegen. De Death Star als reuzenvarken is weer logisch en werkt ook weer. Jammer dat de finishing touches bij de vogels ontbreken dus.

 

De katapult schoot eerst

Met tachtig beschikbare levels verdeeld over de planeet Tatooine en het ruimtegeoriënteerde Death Star is er genoeg te doen. De eerste paar levels zijn nog ter introductie, maar al snel wordt het verhaal van de films gevolgd en moet je flink precies katapulteren om overal drie sterren te krijgen en alle bonuslevels te vinden. Precies zoals voorheen dus eigenlijk.

Dat de levels het verhaal van de films volgen, zorgt ook voor wat prettige variatie. In de ruimtelevels kom je soms bewegende tiefighters tegen, afgewisseld met verdedigende stellages. In de levels op de planeet kom je dan weer Stormtrooper-varkens of Sand People-varianten tegen. Het is maar net wat er in de film gebeurt. Soms is het herkenbaar, soms wat vergezocht, maar het is technisch gezien mogelijk om de game tijdens het draaien van de films te spelen op je eigen ‘second screen’. Een leuk gegeven en misschien wel een leuke afwisseling op het ontdekken of Han Solo of Greedo nu als eerste schoot. De game windt er in ieder geval geen doekjes om...

Getest op iPad 2.